Belgesel sinemanın ilk
örnekleri sinemanın başlangıç yıllarında, hem teknolojik hem de anlatım
olanakları açısından yeni unsurların denendiği ve keşiflerin yapıldığı bir
dönemde verilmiştir. Bu ilk örneklerin içerisinde, çeşitli sokak görüntüleri,
ünlü kişilerin evlenmeleri, cenazeler, taç giyme törenleri, askeri geçit
törenleri gibi haber içeriklerinin yanı sıra egzotik ülkelerde yaşayan
halkların geleneksel uygulamalarını kapsayan seyahat filmleri de yer
almaktadır. Bu kısa filmlerde kamera gerçek olaylara yönelmekte ve seyircisine
aktarmaktadır.
Belgesel yapımlar, tarihsel
süreç içerisinde ilk örneklerini verirken bir yandan da alana katılan
insanların ele aldıkları konulara yaklaşımlarının farklı olması ve teknolojik
gelişmelerin bir sonucu olarak türsel bir çeşitlilik ortaya koymuşlardır.
Teknolojik gelişmelerin belgesel yapımcılarına sağladığı olanakların içerisinde
görece olarak maliyetlerde düşüş ve farklı platformlarda yapımların dağıtımının
gerçekleştirilmesi yer almaktadır. Belgesel yapım alanına ilgi duyanların
katılımı dijital teknolojilerin daha ulaşılabilir hale gelmesiyle artmaktadır.
Ayrıca farklı anlatım özelliklerine sahip olan yapımlar da yine dijital
teknolojilerin sağladığı fırsatlar sayesinde seyircisiyle buluşmak için yeni
iletişim platformlarında yerlerini almaktadır.
Gerçekleştirilen bu
çalışmada yeni teknolojik gelişmelerin belgesel alanına olan etkileri dijital
oyunlar odağında ele alınmaktadır. Bu oyunların içerisinde, geçmişte
gerçekleşmiş olan olayların gerçeğe uygun bir biçimde canlandırılarak hedef
kitlesine sunanlar bulunmaktadır. Bu oyunlar gerçekte var olmuş olan olaylardan
yola çıkmakta ve içerik gerçekliğe uygun bir biçimde canlandırılmaktadır. Bu
oyunları oynayan kişilere, o olaylara dâhil olmuş olan kişilerin neler
deneyimlemiş olabilecekleri hissettirilmeye veya yaşatılmaya çalışılmaktadır.
Ayrıca bu oyunlar aracılığıyla oyuncular, bazı tarihi gerçekler ya da güncel
politik sorunlar üzerine var olan tartışmaların içerisine çekilmeye
çalışılmaktadır. Çalışmada dijital oyunların belgesel niteliği var olan örnekler
üzerinden tartışılmaktadır. Bu amacı gerçekleştirebilmek için de çalışmada
yöntem olarak literatür taraması kullanılmaktadır.
Dijital Oyunlar Belgesel Sinema Dijital Teknolojiler ve Belgesel Sinema Etkileşim ve Belgesel Sinema
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 6 |