Research Article
BibTex RIS Cite

SAĞLIK TURİZMİNDE TÜRKİYE’YE GÜVEN İLE SEYAHAT NİYETİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2023, Volume: 10 Issue: 23, 57 - 66, 01.11.2023
https://doi.org/10.58724/assam.1289883

Abstract

Bu araştırmada, yalnızca sağlık turizmi amacı ile Türkiye’ye gelen hastaların destinasyon olarak Türkiye’ye hissettikleri güven ile Türkiye’ye seyahat niyetleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın amacı doğrultusunda; sağlık hizmeti almak için araştırmanın yapılığı kurumda bulunan hastalar arasından basit seçkisiz örneklem yöntemi ile belirlenen 178 hasta araştırmanın örneklemini oluşturmakta olup veriler yüz yüze anket uygulanarak toplanmıştır. Araştırmada, “Kişisel bilgi formu”, “Hizmetten Memnuniyet Ölçeği” ve “Bölgesel Güven Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Ayrıca analiz yöntemi olarak verilerin normal dağılmadığının tespit edilmesi üzerine; Mann Whitney U, Kruskal-Wallis ve spearman korelasyon analizleri uygulanmıştır. Araştırmaya 178 sağlık turisti katılım göstermiştir. Araştırmanın sonucunda, katılan sağlık turistlerinin Türkiye’ye hissettikleri güven ile Türkiye’ye seyahat niyetleri arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bu sonuç doğrultusunda Türkiye’ye hissettikleri güven artıkça Türkiye’ye seyahat niyetleri artmaktadır.

References

  • Abubakar, A. (2016). eWOM: the Trusted Online Assistant? A Mediated Moderated Model. Yayınlanmamış doktora tezi. Doğu Akdeniz Üniversitesi, İşletme Yönetimi, Kıprıs.
  • Aksoy, G., Ayraç, A. İ. ve Mammadova, M. (2021). Azerbaycan Vatandaşlarının Seyahat Etme Niyeti İle Covıd-19 Korkusu Ve Güven Algısının İlişkisinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma, Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, 4(3), 87 - 104.
  • Baş, C. (2022). Hizmet Telafi Stratejilerinin Olumlu Ağızdan Ağıza İletişim ve Tekrar Satın Alma Niyetine Etkisi: Sağlık Turizmi İşletmelerinde Bir Uygulama. Yayınlanmamış yüksek yisans tezi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sağlık Turizmi İşletmeciliği Ana Bilim Dalı, Sivas.
  • Büyüközkan, G., Mukul, E. ve Kongar, E. (2021). Health tourism strategy selection via SWOT analysis and integrated hesitant fuzzy linguistic AHP-MABAC approach. Socio-Economic Planning Sciences, 74, 1–14. https://doi.org/10.1016/J.SEPS.2020.100929
  • Chaudhuri, A. ve Holbrook, M. (2001). The chain of effects from brand trust and brand affect to brand performance: the role of brand loyalty. Journal of Marketing, 65(2), 81–93. https://doi.org/10.1509/jmkg.65.2.81.18255
  • Chung, C., Chang, C., Wei-Chun, L., & Yau-Nang, L. (2012). he effect of advertisement frequency on the advertisement attitude the controlled effects of brand image and spokesperson’s credibility. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 57, 352–359. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.1197
  • Connell, J. (2006). Medical tourism: Sea, sun, sand and … surgery. Tourism Management, 27 (6), 1093–1100. doi:10.1016/J.TOURMAN.2005.11.005
  • Göde, A., Yorulmaz, M. ve Aydoğdu, A. (2021). Sağlık Turizmi Yetki Belgesi Almaya Hak Kazanan Acentelerin Web Sitelerinin İncelenmesi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 23 (41), 208–224.
  • Golets, A., Farias, J., Pilati, R. ve Costa, H. (2021). COVID-19 pandemic and tourism: The impact of health risk perception and intolerance of uncertainty on travel intentions. Current Psychology, 1–14. doi:10.1007/S12144-021-02282-6/TABLES/2
  • Han, H., & Hyun, S. S. (2015). Customer retention in the medical tourism industry: Impact of quality, satisfaction, trust, and price reasonableness. Tourism Management, 46, 20–29. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.06.003
  • İbiş, S. & Batman, O. (2018). Türkiye’ye Gelen Çinli Turistlerin Seyahat Motivasyonları Üzerine Bir Araştırma. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 455–476. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.346388 Iranmanesh, M., Moghavvemi, S., Zailani, S., Sunghyup, &, & Hyun, S. (2018). The role of trust and religious commitment in Islamic medical tourism. Taylor & Francis, 23(3), 245–259. https://doi.org/10.1080/10941665.2017.1421240
  • Kalaycı, Ş. (2017). Spss Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 7. Baskı. Ankara: Dinamik Akademi Yayınları.
  • Kemp, E., Jillapalli, R. ve Becerra, E. (2014). Healthcare branding: developing emotionally based consumer brand relationships. Journal of Services Marketing, 28(2), 126–137. https://doi.org/10.1108/JSM-08-2012-0157
  • Kılınç, H. ve Koçarslan, H. (2022). Sağlık Turizminde Elektronik Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Bölgesel Güven Ve Seyahat Niyeti Üzerine Etkisi: Yabancı Hastalar Üzerine . Journal of Academic Perspective on Social Studies, 1(1), 43–65. https://doi.org/10.35344/japss.1065162
  • Koç, Ş. (2021). Covıd-19’a Yakalanma Kaygısının Medikal Turizm Seyahat Niyetine Etkisi: Türk Diasporası Üzerine Bir Çalışma. Yayınlanmamış yüksek yisans tezi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sağlık Turizmi İşletmeciliği Ana Bilim Dalı Başkanlığı, Sivas.
  • Kutay Sarayköylü, N. (2023). Sağlık Turizminde Müşteri Tatmininin Elektronik Kulaktan Kulağa Pazarlama (EWOM) ve Tekrar Ziyaret Etme Niyetine Etkisi; Kuşadası’nda Bulunan Yerli Ve Yabancı Turistler Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış yüksek yisans tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Sağlık Turizmi Anabilim Dalı, Aydın.
  • Mason, A. ve Wright, K. B. (2011). Framing medical tourism: an examination of appeal, risk, convalescence, accreditation, and interactivity in medical tourism web sites. Journal of health communication, 16(2), 163–177. doi:10.1080/10810730.2010.535105
  • Özsarı, S. H. ve Karatana, Ö. (2013). Sağlık Turizmi Açısından Türkiye’nin Durumu. Journal of Kartal Training & Research Hospital, 24(2), 136–144.
  • Park, J. K., Ahn, J. ve Yoo, W. S. (2017). The Effects of Price and Health Consciousness and Satisfaction on the Medical Tourism Experience. Journal of Healthcare Management, 62(6), 405–417. doi:10.1097/JHM-D-16-00016
  • Polat, G. & Aydın, Ş. (2022). Medikal Turistlerin Deneyimleme Kalite Algıları ve Tavsiye Etme Niyeti Arasındaki İlişkide Müşteri Güveni ve Müşteri Memnuniyetinin Aracılık Rolü, Turizm Akademik Dergisi, 9 (1), 17-37.
  • Puczkó, L. ve Smith, M. K. (2022). Wellness Tourism. In Encyclopedia of Tourism Management and Marketing. Edward Elgar Publishing.
  • Sanjivan, G. ve Sahil, S. (2020). Medical tourism market Size | Industry Forecast, (2019-2027). Allied Market Research. https://www.alliedmarketresearch.com/medical-tourism-market, (Erişim Tarihi: 20 Kasım 2022).
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (Sixth Ed.). Boston: Pearson. Thantry, A. K., Muktieh, A. P., Ramaswamy, C., Agarwal, G., Poddar, H. ve Jose, M. M. (2006). “Integrated case study 1: using SERVQUAL scale: the Indian healthcare industry”, in Shanthi, N.M. (1st ed.). Hyderabad: The ICFAI University Press.
  • Uslu, S. (2017). Sürdürülebilir Turizm Kapsamında Kapadokya’ya Gelen Yabancı Turistlerin Türkiye’ye Bakışı Ve Güvenlik Algısı. Yayınlanmamış yüksek yisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Turizm İşletmeciliği Bilim Dalı, Konya.
  • Utama, I., Rai, G. B. ve Sukmana, I. W. K. (2021). Review Study on Health and Wellness Tourism. Technium Social Sciences Journal, 23, 643–648.
  • Wu, H. C., Li, T. ve Li, M. Y. (2016). A study of behavioral ıntentions, patient satisfaction, perceived value, patient trust and experiential quality for medical tourists. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 17(2), 114-150. https://doi.org/10.1080/1528008X.2015.1042621
  • Ye, B. H., Yuen, P. P., Qiu, H. Z. ve Zhang, V. H. (2008). Motivation of medical tourists: An exploratory case study of Hong Kong medical tourists. Proceedings of the Asia Pacific Tourism Association (APTA) Annual Conference. Bangkok, Thailand.
  • Yılmaz, S., Sarıaydın, İ. ve Sönal, T. (2020). İngiltere Özelinde Türkiye’nin Sağlık Turizmi Fırsatları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(1), 74–85.

Investigation of the Relationship Between Trust in Turkey and Travel Intention in Health Tourism

Year 2023, Volume: 10 Issue: 23, 57 - 66, 01.11.2023
https://doi.org/10.58724/assam.1289883

Abstract

In this study, it is aimed to examine the relationship between the trust that patients who come to Turkey for health tourism purposes feel to Turkey as a destination and their intention to travel to Turkey. In line with the purpose of the research; 178 patients, whose structure was determined by simple random sampling method among the patients in the institution to receive health care, constitute the sample of the research and the data were collected by applying a face-to-face questionnaire. In the research, "Personal Information Form", "Service Satisfaction Scale" and "Regional Trust Scale" were used. The data were analyzed with the SPSS program. In addition, as an analysis method, upon the determination that the data were not normally distributed; Mann Whitney U, Kruskal-Wallis and Spearman correlation analyzes were applied. 178 health tourists participated in the study. As a result of the research, it was determined that there is a statistically significant and positive relationship between the confidence of the participating health tourists in Turkey and their intention to travel to Turkey. In line with this result, as their confidence in Turkey increases, their intention to travel to Turkey increases.

References

  • Abubakar, A. (2016). eWOM: the Trusted Online Assistant? A Mediated Moderated Model. Yayınlanmamış doktora tezi. Doğu Akdeniz Üniversitesi, İşletme Yönetimi, Kıprıs.
  • Aksoy, G., Ayraç, A. İ. ve Mammadova, M. (2021). Azerbaycan Vatandaşlarının Seyahat Etme Niyeti İle Covıd-19 Korkusu Ve Güven Algısının İlişkisinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma, Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, 4(3), 87 - 104.
  • Baş, C. (2022). Hizmet Telafi Stratejilerinin Olumlu Ağızdan Ağıza İletişim ve Tekrar Satın Alma Niyetine Etkisi: Sağlık Turizmi İşletmelerinde Bir Uygulama. Yayınlanmamış yüksek yisans tezi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sağlık Turizmi İşletmeciliği Ana Bilim Dalı, Sivas.
  • Büyüközkan, G., Mukul, E. ve Kongar, E. (2021). Health tourism strategy selection via SWOT analysis and integrated hesitant fuzzy linguistic AHP-MABAC approach. Socio-Economic Planning Sciences, 74, 1–14. https://doi.org/10.1016/J.SEPS.2020.100929
  • Chaudhuri, A. ve Holbrook, M. (2001). The chain of effects from brand trust and brand affect to brand performance: the role of brand loyalty. Journal of Marketing, 65(2), 81–93. https://doi.org/10.1509/jmkg.65.2.81.18255
  • Chung, C., Chang, C., Wei-Chun, L., & Yau-Nang, L. (2012). he effect of advertisement frequency on the advertisement attitude the controlled effects of brand image and spokesperson’s credibility. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 57, 352–359. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.1197
  • Connell, J. (2006). Medical tourism: Sea, sun, sand and … surgery. Tourism Management, 27 (6), 1093–1100. doi:10.1016/J.TOURMAN.2005.11.005
  • Göde, A., Yorulmaz, M. ve Aydoğdu, A. (2021). Sağlık Turizmi Yetki Belgesi Almaya Hak Kazanan Acentelerin Web Sitelerinin İncelenmesi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 23 (41), 208–224.
  • Golets, A., Farias, J., Pilati, R. ve Costa, H. (2021). COVID-19 pandemic and tourism: The impact of health risk perception and intolerance of uncertainty on travel intentions. Current Psychology, 1–14. doi:10.1007/S12144-021-02282-6/TABLES/2
  • Han, H., & Hyun, S. S. (2015). Customer retention in the medical tourism industry: Impact of quality, satisfaction, trust, and price reasonableness. Tourism Management, 46, 20–29. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.06.003
  • İbiş, S. & Batman, O. (2018). Türkiye’ye Gelen Çinli Turistlerin Seyahat Motivasyonları Üzerine Bir Araştırma. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 455–476. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.346388 Iranmanesh, M., Moghavvemi, S., Zailani, S., Sunghyup, &, & Hyun, S. (2018). The role of trust and religious commitment in Islamic medical tourism. Taylor & Francis, 23(3), 245–259. https://doi.org/10.1080/10941665.2017.1421240
  • Kalaycı, Ş. (2017). Spss Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 7. Baskı. Ankara: Dinamik Akademi Yayınları.
  • Kemp, E., Jillapalli, R. ve Becerra, E. (2014). Healthcare branding: developing emotionally based consumer brand relationships. Journal of Services Marketing, 28(2), 126–137. https://doi.org/10.1108/JSM-08-2012-0157
  • Kılınç, H. ve Koçarslan, H. (2022). Sağlık Turizminde Elektronik Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Bölgesel Güven Ve Seyahat Niyeti Üzerine Etkisi: Yabancı Hastalar Üzerine . Journal of Academic Perspective on Social Studies, 1(1), 43–65. https://doi.org/10.35344/japss.1065162
  • Koç, Ş. (2021). Covıd-19’a Yakalanma Kaygısının Medikal Turizm Seyahat Niyetine Etkisi: Türk Diasporası Üzerine Bir Çalışma. Yayınlanmamış yüksek yisans tezi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sağlık Turizmi İşletmeciliği Ana Bilim Dalı Başkanlığı, Sivas.
  • Kutay Sarayköylü, N. (2023). Sağlık Turizminde Müşteri Tatmininin Elektronik Kulaktan Kulağa Pazarlama (EWOM) ve Tekrar Ziyaret Etme Niyetine Etkisi; Kuşadası’nda Bulunan Yerli Ve Yabancı Turistler Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış yüksek yisans tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Sağlık Turizmi Anabilim Dalı, Aydın.
  • Mason, A. ve Wright, K. B. (2011). Framing medical tourism: an examination of appeal, risk, convalescence, accreditation, and interactivity in medical tourism web sites. Journal of health communication, 16(2), 163–177. doi:10.1080/10810730.2010.535105
  • Özsarı, S. H. ve Karatana, Ö. (2013). Sağlık Turizmi Açısından Türkiye’nin Durumu. Journal of Kartal Training & Research Hospital, 24(2), 136–144.
  • Park, J. K., Ahn, J. ve Yoo, W. S. (2017). The Effects of Price and Health Consciousness and Satisfaction on the Medical Tourism Experience. Journal of Healthcare Management, 62(6), 405–417. doi:10.1097/JHM-D-16-00016
  • Polat, G. & Aydın, Ş. (2022). Medikal Turistlerin Deneyimleme Kalite Algıları ve Tavsiye Etme Niyeti Arasındaki İlişkide Müşteri Güveni ve Müşteri Memnuniyetinin Aracılık Rolü, Turizm Akademik Dergisi, 9 (1), 17-37.
  • Puczkó, L. ve Smith, M. K. (2022). Wellness Tourism. In Encyclopedia of Tourism Management and Marketing. Edward Elgar Publishing.
  • Sanjivan, G. ve Sahil, S. (2020). Medical tourism market Size | Industry Forecast, (2019-2027). Allied Market Research. https://www.alliedmarketresearch.com/medical-tourism-market, (Erişim Tarihi: 20 Kasım 2022).
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (Sixth Ed.). Boston: Pearson. Thantry, A. K., Muktieh, A. P., Ramaswamy, C., Agarwal, G., Poddar, H. ve Jose, M. M. (2006). “Integrated case study 1: using SERVQUAL scale: the Indian healthcare industry”, in Shanthi, N.M. (1st ed.). Hyderabad: The ICFAI University Press.
  • Uslu, S. (2017). Sürdürülebilir Turizm Kapsamında Kapadokya’ya Gelen Yabancı Turistlerin Türkiye’ye Bakışı Ve Güvenlik Algısı. Yayınlanmamış yüksek yisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Turizm İşletmeciliği Bilim Dalı, Konya.
  • Utama, I., Rai, G. B. ve Sukmana, I. W. K. (2021). Review Study on Health and Wellness Tourism. Technium Social Sciences Journal, 23, 643–648.
  • Wu, H. C., Li, T. ve Li, M. Y. (2016). A study of behavioral ıntentions, patient satisfaction, perceived value, patient trust and experiential quality for medical tourists. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 17(2), 114-150. https://doi.org/10.1080/1528008X.2015.1042621
  • Ye, B. H., Yuen, P. P., Qiu, H. Z. ve Zhang, V. H. (2008). Motivation of medical tourists: An exploratory case study of Hong Kong medical tourists. Proceedings of the Asia Pacific Tourism Association (APTA) Annual Conference. Bangkok, Thailand.
  • Yılmaz, S., Sarıaydın, İ. ve Sönal, T. (2020). İngiltere Özelinde Türkiye’nin Sağlık Turizmi Fırsatları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(1), 74–85.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Article
Authors

Fatma Nuray Kuşcu 0000-0003-2657-6174

Mehmet Yorulmaz 0000-0001-6670-165X

Ali Göde 0000-0002-6865-6298

Early Pub Date October 30, 2023
Publication Date November 1, 2023
Submission Date April 29, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 23

Cite

APA Kuşcu, F. N., Yorulmaz, M., & Göde, A. (2023). SAĞLIK TURİZMİNDE TÜRKİYE’YE GÜVEN İLE SEYAHAT NİYETİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi, 10(23), 57-66. https://doi.org/10.58724/assam.1289883

 ASSAM-UHAD Nisan ve Kasım aylarında yayınlanan süreli ve elektronik basımı yapılan, uluslararası indeksli hakemli bir dergidir.