Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET TÜRLERİNE YÖNELİK FARKINDALIKLARINI ARTIRMADA “ŞİDDETE DUR DE” KAMU SPOTLARININ ETKİSİ

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 19 - 26, 23.06.2020

Abstract

Amaç: Şiddet,” bireyin fiziksel, cinsel, psikolojik veya ekonomik yönden zarar görmesiyle ya da acı çekmesiyle sonuçlanan veya sonuçlanması muhtemel hareketleri, buna yönelik tehdit ve baskıyı ya da özgürlüğün keyfi engellenmesini de içeren, fiziksel, cinsel, psikolojik, sözlü veya ekonomik her türlü tutum ve davranış” olarak belirtilir. Şiddetin önlenmesinde farkındalık oluşturulması önemlidir. Toplumun her kesimini ve her yaş grubunu etkisi altına alan medyanın, şiddetin öğretilmesinde, sürdürülmesinde, şiddete karşı duyarsızlığın oluşturulmasında rolü bulunmaktadır. Oysa etkin ve doğru kullanıldığında medyadan şiddeti önlemede de yararlanılabilmektedir. Kamu spotları bu bağlamda kullanılan medya araçlarından biridir. Bu araştırma şiddet türleri, şiddetin insanlar üzerindeki olumsuz etkileri ve şiddetle karşılaşıldığında yapılması gerekenler hakkında oluşturulan “Şiddete Dur De” kamu spotlarının üniversite öğrencilerinin farkındalık durumlarına etkisini belirlemek amacı ile yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmaya Atatürk Üniversitesi’nin farklı bölümlerinde eğitim gören 354 öğrenci alınmıştır. Fiziksel, psikolojik, ekonomik ve cinsel şiddetin insanlar üzerindeki olumsuz etkileri ve şiddetle karşılaşıldığında yapılması gerekenler hakkında bilgilendirici içeriğe sahip ortalama 2 dk süren kamu spotları çekilmiş ve öğrencilere sıra ile izlettirilmiştir. Öğrencilerden izledikleri her kamu spotu için farkındalık oluşturma düzeyini 5’li sayısal ölçek üzerinde işaretlemeleri istenmiştir. Veriler öğrenciler ile yüz yüze görüşülerek toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde sayı, yüzdelik değerler, ortalama, standart sapma ile bağımsız gruplarda t testi kullanılmıştır. Çalışmanın her aşamasında etik ilkeler gözetilmiştir.
Bulgular: Öğrencilere göre kamu spotlarının farkındalık oluşturma puan ortalamaları fiziksel şiddet kamu spotunda 3.48±1.18, psikolojik şiddet kamu spotunda 3.70±1.16, ekonomik şiddet kamu spotunda 4.08±1.01, cinsel şiddet kamu spotunda 3.98±1.14 olarak bulunmuştur. Cinsiyet açısından karşılaştırıldığında kız öğrencilerin farkındalık puanlarının tüm şiddet türlerinde anlamlı şekilde daha yüksek olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Çalışmada “Şiddete Dur De” kamu spotlarının öğrencilerde fiziksel, psikolojik, ekonomik ve cinsel şiddete karşı farkındalık oluşturduğu belirlenmiştir. Kamu spotlarının kitleleri bilinçlendirmede, farkındalık oluşturmada ve şiddeti önlemede önemli araçlar olduğu söylenebilir. 

Supporting Institution

Atatürk Üniversitesi BAP

Project Number

SBA-2018-6633

Thanks

Bu araştırmayı destekleyen (SBA-2018-6633) Atatürk Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimine teşekkür ederiz.

References

  • Balcı Akpınar R., Küçükoğlu S., Ejder Apay S., Karaca N., & Balcı A . (2019). Üniversite Öğrencilerinin Çocukluk Çağı Örselenme Yaşantıları, Toplumsal Cinsiyet Algıları, Şiddet Eğilimleri Ve Şiddetle Karşılaşma Durumları. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 6(62), 409-430.
  • Bütün, M., Selçuk, M. , Akadal, E. & Gülseçen, S. (2018). Kamu Spotlarinin Etkililiği Üzerine Bir Araştirma, Selçuk İletişim Dergisi, 11(2), 273-291.
  • Çınarlı, İ. (2008). Sağlık İletişimi ve Medya. Nobel Yayınevi. Ankara
  • Koç, N. E. (2018). Şiddet Içerikli Dizilerin Popülerite Sebepleri. Yeni Medya Elektronik Dergi, 2(1), 26-3
  • Özgür, G., Yörükoğlu, G., & Baysan-Arabacı, L. (2011). Lise Öğrencilerinin Şiddet Algıları, Şiddet Eğilim Düzeyleri Ve Etkileyen Faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(2), 53-60.
  • Özpulat, F. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Şiddet Eğilimleri Ile Toplumsal Cinsiyet Algıları Arasındaki Ilişki. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi-BÜSBİD, 2(2), 151-165.
  • Page, A. Z., & İnce, M. (2008). Aile İçi Şiddet Konusunda Bir Derleme. Türk Psikoloji Yazıları, 11(22), 81-94.
  • Umunç, C. (2019). Kadına Yönelik Şiddet Temalı Kamu Spotlarının Göstergebilimsel Çözümlemesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(4), 1316-1334.
  • Vodinalı, S., & Çötok, N. A. (2019). “Kadına Yönelik Şiddete Hayır” Teması Bağlamında Biz Varız Adlı Kamu Spotu Üzerine Bir Değerlendirme. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 4(7), 36-50.
  • World Health Organization. (2002). World Report on Violence and Health. https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/ (Last accessed: 19.05.2020)
  • Yaman, F & Göçkan, İ. (2015). Kamu Spotu Reklamlarının Sigara Kullanıcıları Üzerindeki Etkisi: Afyonkarahisar İlinde Bir Uygulama. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(11), 53-66.

THE EFFECTS OF PUBLIC SERVICE ANNOUNCEMENT “STOP VIOLENCE” ON THE LEVEL OF AWARENESS OF UNIVERSITY STUDENTS TOWARDS THE TYPES OF VIOLENCE

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 19 - 26, 23.06.2020

Abstract

Aim: Violence is all kinds of attitudes and behaviors such as physical, sexual, psychological, verbal or economic, including arbitrary obstruction of freedom or threat and oppression, which result in or may result in individual's physical, sexual, psychological or economic harm or suffering. Raising awareness is of importance in preventing violence. The media, which affects every segment of society and all age groups, have a role in teaching and sustaining violence and in maintaining the indifference to violence. However, when used effectively and correctly, the media can also be used to prevent violence. The public spots are one of the media tools used in this context. This research was conducted to determine the impact of the "stop violence" public spots on the students' awareness towards the types of violence, the negative effects of violence on people, and things to do when faced with violence.
Method: A total of 354 students, studying at different departments of the Atatürk University, was included in the study. Informative, 2 min short videos were created on the negative effects of physical, psychological, economic and sexual violence on people, and the things to be done when faced with violence. All public spots were watched in sequence to the students who were enrolled in the research. Students were asked to mark the level of awareness on a 5-point numerical scale for each public spot they watched. The data were collected by face-to-face interviews with the students. Number and percentile values and independent groups t test were used in the analysis of the data obtained. Ethical principles were adhered at all stages of the study.
Results: According to the students, the average raising-awareness scores of the public spots were 3.48±1.18 in the physical violence public spot, 3.70±1.16 in psychological violence public spot, 4.08±1.01 in economic violence public spot, and 3.98±1.14 in sexual violence public spot. According to the comparison based on gender, awareness scores of female students were significantly higher for all types of violence.
Conclusion: In the study, it was found that the "Stop Violence" public spots raises awareness of physical, psychological, economic and sexual violence in students. It can be said that public spots are important tools to raise cognizance of the masses, raise awareness and prevent violence.

Project Number

SBA-2018-6633

References

  • Balcı Akpınar R., Küçükoğlu S., Ejder Apay S., Karaca N., & Balcı A . (2019). Üniversite Öğrencilerinin Çocukluk Çağı Örselenme Yaşantıları, Toplumsal Cinsiyet Algıları, Şiddet Eğilimleri Ve Şiddetle Karşılaşma Durumları. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 6(62), 409-430.
  • Bütün, M., Selçuk, M. , Akadal, E. & Gülseçen, S. (2018). Kamu Spotlarinin Etkililiği Üzerine Bir Araştirma, Selçuk İletişim Dergisi, 11(2), 273-291.
  • Çınarlı, İ. (2008). Sağlık İletişimi ve Medya. Nobel Yayınevi. Ankara
  • Koç, N. E. (2018). Şiddet Içerikli Dizilerin Popülerite Sebepleri. Yeni Medya Elektronik Dergi, 2(1), 26-3
  • Özgür, G., Yörükoğlu, G., & Baysan-Arabacı, L. (2011). Lise Öğrencilerinin Şiddet Algıları, Şiddet Eğilim Düzeyleri Ve Etkileyen Faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(2), 53-60.
  • Özpulat, F. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Şiddet Eğilimleri Ile Toplumsal Cinsiyet Algıları Arasındaki Ilişki. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi-BÜSBİD, 2(2), 151-165.
  • Page, A. Z., & İnce, M. (2008). Aile İçi Şiddet Konusunda Bir Derleme. Türk Psikoloji Yazıları, 11(22), 81-94.
  • Umunç, C. (2019). Kadına Yönelik Şiddet Temalı Kamu Spotlarının Göstergebilimsel Çözümlemesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(4), 1316-1334.
  • Vodinalı, S., & Çötok, N. A. (2019). “Kadına Yönelik Şiddete Hayır” Teması Bağlamında Biz Varız Adlı Kamu Spotu Üzerine Bir Değerlendirme. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 4(7), 36-50.
  • World Health Organization. (2002). World Report on Violence and Health. https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/ (Last accessed: 19.05.2020)
  • Yaman, F & Göçkan, İ. (2015). Kamu Spotu Reklamlarının Sigara Kullanıcıları Üzerindeki Etkisi: Afyonkarahisar İlinde Bir Uygulama. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(11), 53-66.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Articles
Authors

Reva Balcı Akpınar 0000-0001-8796-6497

Sibel Küçükoğlu 0000-0003-3269-445X

Abdulkadir Atik 0000-0002-8935-3202

Elif Küçük Durur 0000-0002-3929-4259

Elif Kant This is me 0000-0002-3643-1975

Project Number SBA-2018-6633
Publication Date June 23, 2020
Submission Date April 18, 2020
Acceptance Date May 26, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Balcı Akpınar, R., Küçükoğlu, S., Atik, A., Küçük Durur, E., et al. (2020). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET TÜRLERİNE YÖNELİK FARKINDALIKLARINI ARTIRMADA “ŞİDDETE DUR DE” KAMU SPOTLARININ ETKİSİ. Atatürk Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi, 2(1), 19-26.