Research Article
BibTex RIS Cite

Teachers' Opinions on the Role of Cultural Leadershıp in Creatıng School Culture

Year 2023, Volume: 10 Issue: 2, 444 - 465, 25.06.2023

Abstract

This study aims to identify teachers' views (opinions) on the role of cultural leadership in creating school culture. The study was designed with phenomenology method, one of the qualitative research methods. The study group consists of 20 teachers working at different levels in the Kayapınar district of Diyarbakır province. The maximum variation sampling technique was preferred as the most suitable for sample selection. The data were obtained by interview method and a semi-structured interview form was used to get opinions about the participants. The study was carried out in the fall semester of 2022-2023 academic year. The views (opinions) are presented in three basic frameworks: The relationship between the cultural leadership characteristics of school administrators and corporate culture, the differences or similarity characteristics of cultural leadership behaviors by the gender of school administrators who have cultural leadership characteristics, and the effects of school culture on teacher behaviors. As a result of the study it has been seen that the attitudes and behaviors belonging to the school administrators, as well as their personality traits (as cultural leaders), have an important share in the formation of the school culture. At the same time, the role model of the cultural leader school administrator, path-setting, collaborative, prioritizing values, motivating attitudes and behaviors affect the corporate culture positively; It has been determined that corporate culture was negatively affected by behaviors such as excessive free and relaxed attitude.

References

  • Akçakoca, A., Bilgin, K. Ufuk (2016), Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri ve Öğretmen Performansı. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2.) 119.
  • Akgül, D. (2019). Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Yöneticilerinin Kültürel Liderlik Rollerini Gerçekleştirme Düzeyleri ile İş Doyumu Arasındaki İlişki, (Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Aydın, A., Erdağ, C. & Sarıer, Y. (2010). Eğitim yönetimi alanında yayınlanan makalelerin konu, yöntem ve sonuçlar açısından karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, 39, 37-58.
  • Barr, J. J. (2011). The relationship between teachers’ empathy and perceptions of school culture. Educational Studies, 37(3), 365-369.

Okul Kültürü Oluşturmada Kültürel Liderliğin Rolü İle İlgili Öğretmen Görüşleri

Year 2023, Volume: 10 Issue: 2, 444 - 465, 25.06.2023

Abstract

Bu araştırma okul kültürü oluşturmada kültürel liderliğin rolükonusunda öğretmen görüşlerini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim yöntemi ile desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu Diyarbakır ili Kayapınar ilçesinde farklı kademelerde görev yapan 20 öğretmenden oluşmaktadır. Örneklem seçimi için en uygun olarak maksimum çeşitlilik örneklem tekniği tercih edilmiştir. Veriler görüşme yöntemi ile elde edilmiş ve katılımcılara yönelik görüş almak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma 2022-2023 eğitim ve öğretim yılının güz döneminde yapılmıştır. Görüşler okul yöneticilerinin kültürel liderlik özellikleri ile kurum kültürü arasındaki ilişki, kültürel liderlik özelliği taşıyan okul yöneticisinin cinsiyetine göre kültürel liderlik davranışlarının farklılık ya da benzerlik özellikleri ve okul kültürünün öğretmen davranışları üzerindeki etkileri olmak üzere üç temel çerçevede sunulmuştur. Yapılan araştırma sonucunda okul kültürünün oluşmasında kültürel lider olarak okul yöneticilerinin kişilik özellikleri ile beraber okul yöneticisinin tutum ve davranışlarının da okul kültürünü oluşturmada önemli bir paya sahip olduğu görülmüştür. Aynı zamanda kültürel lider okul yöneticisinin rol model olması, yol belirleyici, işbirlikçi, değerleri ön planda tutan, güdüleyici tutum ve davranışlarının kurum kültürünü olumlu yönde etkilediği; aşırı serbest ve rahat tutum gibi davranışlardan kurum kültürünün olumsuz yönde etkilendiği saptanmıştır.

References

  • Akçakoca, A., Bilgin, K. Ufuk (2016), Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri ve Öğretmen Performansı. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2.) 119.
  • Akgül, D. (2019). Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Yöneticilerinin Kültürel Liderlik Rollerini Gerçekleştirme Düzeyleri ile İş Doyumu Arasındaki İlişki, (Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Aydın, A., Erdağ, C. & Sarıer, Y. (2010). Eğitim yönetimi alanında yayınlanan makalelerin konu, yöntem ve sonuçlar açısından karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, 39, 37-58.
  • Barr, J. J. (2011). The relationship between teachers’ empathy and perceptions of school culture. Educational Studies, 37(3), 365-369.
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mushap Taş 0000-0003-0742-4191

Esin Gündüz Karakuzu 0000-0003-2522-3457

Metin Şımık 0000-0002-9914-2919

İbrahim Halil Durmaz 0009-0008-6216-9641

Belgin Ay Çakmakçı 0009-0007-4000-9164

Sündüz Esmer 0009-0005-7282-5671

Early Pub Date June 18, 2023
Publication Date June 25, 2023
Acceptance Date June 18, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Taş, M., Gündüz Karakuzu, E., Şımık, M., Durmaz, İ. H., et al. (2023). Okul Kültürü Oluşturmada Kültürel Liderliğin Rolü İle İlgili Öğretmen Görüşleri. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 10(2), 444-465.

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC