Bu çalışmanın amacı okul yöneticilerinin değerler eğitimi uygulamaları üzerine yapılan lisansüstü çalışmaların doküman analizi ile incelenmesidir. Çalışmanın amacı doğrultusunda 2017-2022 yılları arasında yürütülmüş olan toplam 50 lisansüstü tezi incelenmiştir. Bu amaç kapsamında sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimini inceleyen çalışmaların temel özelliklerinin neler olduğu ele alınmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Veri analiz yöntemi olarak nitel veri analiz tekniklerinden olan betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Okul ortamında değerler eğitimi ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların incelenmesinde; araştırmacılar tarafından ilgili literatürden yararlanılarak geliştirilen “Yayın İnceleme Formu” kullanılmıştır. Yayın inceleme formu; araştırmanın yıllarına, veri türlerine, araştırma desenlerine, örneklem grubuna ve son olarak temalarına göre incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre; okul ortamında değerler eğitimi ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmalar ile ilgili en fazla tezin 2020 yılında yapıldığı ve araştırma türü olarak nicel araştırma yöntemlerinin tercih ettikleri görülmektedir. Aynı zamanda tezler araştırma temalarına göre incelendiğinde olumlu değerler temasında özsaygı değeri dikkat çekecek düzeydedir. Olumsuz değerler temasında ise Saldırganlık değeri ön planda olduğu görülmüştür.
The aim of this study is to examine the postgraduate studies on school administrators' values education practices through document analysis. For the purpose of the study, a total of 50 postgraduate theses conducted between 2017 and 2022 were analysed. Within the scope of this purpose, the main characteristics of the studies examining the values education of classroom teachers were discussed. Document analysis method, one of the qualitative research methods, was used in the study. Descriptive analysis technique, which is one of the qualitative data analysis techniques, was used as data analysis method. In the examination of postgraduate studies on values education in school environment, the "Publication Review Form" developed by the researchers by making use of the relevant literature was used. The publication review form was analysed according to the years of the research, data types, research designs, sample group and finally themes. According to the research findings; it is seen that the most theses related to postgraduate studies on values education in school environment were conducted in 2020 and quantitative research methods were preferred as the research type. At the same time, when the theses are examined according to the research themes, the value of self-esteem in the theme of positive values is at a remarkable level. In the theme of negative values, it was seen that the value of aggression was at the forefront.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Development of Environmental Education and Programs |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 2, 2023 |
Publication Date | November 3, 2023 |
Acceptance Date | November 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 5 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала