Research Article
BibTex RIS Cite

Professional, Academic, and Institutional Identities of School Administrators with a Ph.D.

Year 2024, Volume: 57 Issue: 1, 99 - 163, 23.03.2024
https://doi.org/10.30964/auebfd.1207584

Abstract

The study aims to describe the situation of school administrators (SA) with a Ph.D. and to reveal their professional, organizational, and academic competencies and identity perceptions. In the research, which was conducted in a qualitative framework and phenomenological design, focus group interviews were conducted with eight SAs with a Ph.D. working in private or public schools. The data obtained from the focus group interviews were subjected to content analysis, and common patterns and meanings were revealed within the framework of the purpose. The findings of the study were thematized under the headings of the doctoral education process and its outcomes and professional, academic, institutional/professional competencies and identity of SAs with a Ph.D.. Considering the results obtained within the framework of these themes, it is determined that SAs with a Ph.D. are satisfied with the doctoral education process and gain competence, but experience problems and difficulties in terms of personal rights and institutional and academic dimensions. In addition, it is observed that they experience technical obstacles such as accessing databases and obtaining ethics committee approval in research processes, and their job satisfaction decreases, but their intrinsic motivation is high. In this framework, it has been observed that SAs with a Ph.D. have expectations regarding academic and institutional roles and status, personal rights, and research processes. As a result, it is seen that SAs with a Ph.D. are in search of identity within the Ministry of National Education within the framework of the problems they experience, and their desire to transfer to higher education institutions has increased.

References

  • ................

Doktora Derecesine Sahip Okul Yöneticilerinin Profesyonel, Akademik ve Kurumsal Kimlikleri

Year 2024, Volume: 57 Issue: 1, 99 - 163, 23.03.2024
https://doi.org/10.30964/auebfd.1207584

Abstract

Araştırmada, doktoralı okul yöneticilerinin durumunu betimlemek ve doktoralı okul yöneticilerinin profesyonel, kurumsal ve akademik benlik algılarını ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Nitel bir çerçevede ve fenomenolojik bir tasarımla yürütülen araştırmada doktora derecesine sahip sekiz okul yönetici ile odak grup görüşmeleri gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen odak gurup görüşmelerinden elde edilen veriler içerik analizine tabi tutularak amaç çerçevesinde ortak örüntüler ve anlamlar ortaya çıkarılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular, doktora eğitim süreci ve doktoralı okul yöneticisi kimliği başlıkları altında temalandırılmıştır. Bu temalar çerçevesinde elde edilen sonuçlara bakıldığında; doktoralı okul yöneticilerinin doktora eğitim sürecinden memnun oldukları, yetkinlik kazandıkları fakat özlük hakları ve kurumsal, akademik boyutlarda sorunlar ve zorluklar yaşadıkları tespit edilmiştir. Bununla birlikte, araştırma süreçlerinde teknik ve ortamdan kaynaklı eksiklikler yaşadıkları, iş tatminlerinin zayıfladığı fakat içsel motivasyonlarının yüksek olduğu görülmüştür. Bu çerçevede doktoralı okul yöneticilerinin, akademik, kurumsal rol ve statü, özlük hakları ve araştırma süreçlerinin kolaylaştırılmasına yönelik beklentilere sahip oldukları bulgulanmıştır. Sonuç olarak yaşadıkları sorunlar çerçevesinde doktoralı okul yöneticilerinin bakanlık bünyesinde kimlik arayışı içerisinde oldukları görülmekte olup akademiye geçiş isteği ağırlık kazanmaktadır.

References

  • ................
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

İbrahim Hakan Karataş 0000-0001-5569-014X

Mesut Demirbilek 0000-0002-7570-7807

Publication Date March 23, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 57 Issue: 1

Cite

APA Karataş, İ. H., & Demirbilek, M. (2024). Professional, Academic, and Institutional Identities of School Administrators with a Ph.D. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 57(1), 99-163. https://doi.org/10.30964/auebfd.1207584

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License