Yükseköğretim kurumlarının performanslarının öğrencilerinin gözünden değerlendirilmesi son yıllarda giderek önem kazanmaktadır. Yükseköğretim kurumları, öğrencilerinin memnuniyet düzeylerini arttırarak kurumun tercih edilirliğini arttırmak ve küresel eğitim pazarından daha çok pay almak istemektedir. Öğrencilerin gözünden incelendiğinde yüksek ve düşük memnuniyet duyulan boyutların belirlenmesi sayesinde yükseköğretim kurumunun sahip olduğu kaynakların memnuniyeti daha çok arttıracak boyutlara aktarılması imkânı kazanılabilir. Bu çalışmada Anadolu Üniversitesi örgün öğrencilerinin üniversiteye bağlılıkları üniversiteye bağlılık modeli bağlamında incelenmiştir. Üniversiteye bağlılık modeli üniversitenin fiziksel imkânlarına, akademik, sportif ve kültürel faaliyetlerine, öğrencilerin bireysel akademik gelişim süreçlerine, üniversitenin zihinsel imajına ve üniversiteye bağlılığa ilişkin algıları içermektedir. Araştırmada test edilen model öğrencilerin üniversitenin fiziksel imkânlarına, faaliyetlerine ve akademik gelişim imkânlarına yönelik algılarının üniversite imajını etkilediğini, bu faktörlerden etkilenen üniversite imajının ise üniversiteye olan bağlılığı etkilediğini varsaymaktadır. Geliştirilen üniversiteye yönelik görüşler ölçeğinin güvenirlik ve geçerliliğini belirleyebilmek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi uygulanmışve tüm boyutların ortalama çıkarılan varyans (AVE) ve birleşik güvenirlikleri (Composite Reliability)
hesaplanmıştır. Ölçeğin yüksek derecede geçerli [Chi square (c2 = 5268.50, df=1444, p<0.001), Chi square/ df (c2/df=3.65), RMSEA (0.034), NFI (0.97), NNFI (0.98), CFI (0.98), IFI (0.98)] ve güvenilir (boyutların birleşik güvenirlik değerleri 0,77-0,96 arasındadır) olduğu görülmüştür. Ölçeğin uygulanmasından elde edilen veriler ile üniversiteye bağlılık model arasındaki uyumun yüksek olduğu görülmüştür Chi square (c2 = 137.82, df=52, p<0.001), Chi square/df (c2/df=2.65), RMSEA (0.027), NFI (0.99), NNFI (0.99), CFI (1.00), IFI (1.00). Modeli iyiliği katsayıları için elde edilen değerler modelin toplanan verilerle çok iyi uyum sağladığını göstermektedir. Test edilen model öğrencilerin üniversiteye olan bağlılıklarını iyi derecede açıklayabilen bir modeldir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 12, 2016 |
Submission Date | January 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 16 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.