Research Article
BibTex RIS Cite

ANALYZES OF TWITTER HASHTAGS IN TERMS OF CRISIS MANAGEMENT AFTER KAHRAMANMARAŞ EARTHQUAKES

Year 2024, Volume: 15 Issue: 1 -Deprem Özel Sayısı-, 430 - 454, 22.02.2024
https://doi.org/10.54688/ayd.1412222

Abstract

Social media platforms play an alternative and complementary role as information, communication, support, and decision mechanisms in the crisis management phase of disasters. Social media, like other digital technologies, enhances knowledge and improves opportunities for collaboration between public institutions, civil organizations, citizens, corporations, and other social actors. This study evaluates the role of social media during the 2023 Kahramanmaraş earthquakes in terms of crisis management. It uses Twitter hashtags as the main data listed in the trending topics during the five days following the disaster. Hashtags provide information about the agenda by collecting interrelated messages under a topic and about the volume of content under these hashtags for analysis. This study presents the potentials of social media platforms in the crisis management process for public managers, especially under the conditions of a weak risk management process, and assumes strategies for the use of social media in disasters.

References

  • Acar, M. & Çağdaş, D. Y. (2019). Endüstri devriminin ışığında ‘afet 4.0’. İçinde E. S. Bayrak Meydanoğlu, M. Klein ve D. Kurt (Ed.), Dijital dönüşüm trendleri, (ss. 231-257). Filiz Kitapevi.
  • Aljabri, M., Zagrouba, R. & Shaahid, A. (2023). Machine learning-based social media bot detection: a comprehensive literature review. Soc. Netw. Anal. Min., 13(20), 1-40.
  • Apuke, O. D. & Tunca, E. A. (2018). Social media and crisis management: A review and analysis of existing studies. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 199-215.
  • Ata, F. (2023). Afet haberciliği: Kahramanmaraş merkezli depremler sürecinde sosyal medyaya yönelik bir değerlendirme. TRT Akademi, 8 (18), 606-629.
  • Bilgili, A. & Aktaş Sanatçı, G. (2022). Afet yönetimindeki paradoks: 2020 Ege denizi depremi. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 8(2), 408-420.
  • Carley, K. M., Malik, M., Landwehr, P. M., Pfeffer, J. & Kowalchuck, M. (2016). Crowd sourcing disaster management: The complex nature of Twitter usage in Padang Indonesia. Safety Science, 90, 48-61
  • Comunella F. & Mulargia, S. (2018). Social media in earthquake-related communication: Shake networks. Emerald.
  • Çanakçi, M. (2020). Afet ve kriz yönetiminde sosyal medyanın kullanımı ve rolü: Twitter örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gümüşhane.
  • Çanakçı, M., Şaşmazlar, C. & Öztürk, S. (2022). Afet ve kriz yönetiminde sosyal medyanın kullanımı üzerine bir araştırma: Twitter örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(3), 882-897.
  • Demirhan, K. (2021). Kamu yönetiminde çevrimiçi kitle kaynak kullanımı: Sağlık bakanlığı tarafından covid-19 salgını sürecinde açılan #Sağlıkbakanlığısizidinliyor etiketi örneği. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 39(Covid 19 Özel Sayısı), 55-68.
  • Demirhan, K. (2023). Conceptual complexities and frameworks to analyze digital transformation and citizen-centric e-participation in public administration. In V. Göçoğlu and N. Karkın (Eds.), Citizen-centered public policy making in Turkey. Contributions to public administration and public policy, (pp.131-147). Springer.
  • Demiröz, K. (2020). Afet kriz yönetiminde sosyal medyanın işlevselliği ve zararları üzerine bir inceleme. Dirençlilik Dergisi, 4(2), 293-304.
  • Dereli, T., Çelik, N. & Çetinkaya, C. (2018). A literature review on big data and social media usage in disaster management. Afet ve Risk Dergisi, 1(2), 114-125.
  • Díaz, P., Aedo, I. & Herranz, S. (2014). Citizen participation and social technologies: Exploring the perspective of emergency organizations. In C. Hanachi, F. Bénaben and F. Charoy (Eds.), Information systems for crisis response and management in mediterranean countries, (pp. 85-97). Springer.
  • Doğuç, Ö. (2022). Twitter verisi ile doğal afet müdahale süreci için karar destek uygulaması. Afet ve Risk Dergisi, 5(2), 408-419.
  • Gülnerman, A. G. & Karaman, H. (2020). Sosyal medyanın gönüllü coğrafi veri olarak kullanımı ve sosyal medya verilerinden coğrafya sözlüğü üretimi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 20(2), 276-286.
  • Houston, J. B., Hawthorne, J., Perreault, M. F., Park, E. H., Hode, M. G., Halliwell, M. R., McGowen, S.E.T., Davis, R., Vaid, S., Mcelderry, J. A. & Griffith, S. A. (2015). Social media and disasters: A functional framework for social media use in disaster planning, response, and research. Disasters, 39(1), 1-22.
  • NASA. (2023). Earthdata. 24 Mart 2023, https://worldview.earthdata.nasa.gov/?v=-158.21769173306774,-46.546875,44.87394173 3067724,53.015625 &t= 2023-03-24-T18%3A58%3A45Z.
  • FEMA. (2023). Flood maps. 24 Mart 2023, https://www.fema.gov/flood-maps/tools-resources/flood-map- products/hazus/about.
  • Hürriyet. (2023). Kızılay baskanı açıklama. 9 Şubat 2023, https://www.hurriyet.com.tr/gundem/kizilay-baskani- acikladi-deprem-bolgesinden-ciddi-yikim-ve-hasar-bilgileri-geliyor-42215549.
  • Inal Onal E., Tekeli-Yeşil S. & Okay N. (2022). The use of twitter by official institutions in disaster risk communication and resilience a case study from Turkey. Journal of Emergency Management and Disaster Communications, 3(1), 25–40.
  • İsbir B. & Kaya, A. (2022). Güvenlik ve Acil Durum Koordinasyon Merkezi (GAMER) ve yapay zekânın afetlerde uygulanabilirliği. Afet ve Risk Dergisi, 5(2), 601-622.
  • Joyce, K. E., Wright, K.C., Samsonov, S.V. & Ambrosia, V.G. (2009). Remote sensing and the disaster management cycle. In G. Jedlovec (Ed.), Advances in geoscience and remote sensing, (pp.317-346). IntechOpen.
  • Kadıoğlu, M. (2008). Modern, bütünleşik afet yönetimin temel ilkeleri. İçinde M. Kadıoğlu ve E. Özdamar (Ed.), Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri, (ss.1-34). JICA Türkiye Ofisi Yayınları.
  • Kadıoğlu, M. (2011). Afet yönetimi: Beklenilmeyeni beklemek, en kötüsünü yönetmek. T.C. Marmara Belediyeler Birliği Yayını.
  • Kahraman, S., Polat, E. & Korkmazyürek, B. (2021). Afet yönetim döngüsündeki ana terimler. Avrasya Terim Dergisi, 9(3), 7-14.
  • Kandilli Rasathanesi. (2023). Kandilli Rasathanesi Deprem Araştırma Enstitüsü Basın Bülteni. 24 Mart 2023, http://www.koeri.boun.edu.tr/sismo/2/06-subat-2023-ml7-5-ekinozu-kahramanmaras-depremi/.
  • Karahisar, T. (2016). Olası bir depremde koordinasyonun sağlanması ve sosyal medyanın rolü. Beykoz Akademi Dergisi,4(2), 43-64.
  • Karaman, Z. T. (2018). Afetlerde erken uyarı ve toplumsal farkındalık yaratmada etkili kamu politikaları. BEÜ SBE Derg.,7(2), 493-517.
  • Kaygısız, Ü. & Sarı, S. (2015). Belediyelerin sosyal medya kullanımı: Burdur Belediyesi ve Burdur ilçe belediyeleri üzerine bir araştırma. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(2), 309-317.
  • Mavi, E. E. (2020). Afet kriz yönetiminde medya: 30 Ekim 2020 İzmir depremi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 31-53.
  • Medina, R. Z. & Diaz, J. C. L. (2016). Social media use in crisis communication management: An opportunity for local communities?. In M. Z. Sobaci (Ed.), Social media and local governments, (pp. 321-335). Springer.
  • Memiş, L. (2015). Yerel e-katılımın yeni aracı olarak sosyal ağlar: Facebook ve Twitter örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(1), 209-242.
  • Memiş, L. & Babaoğlu, C. (2020). Acil durum ve afet yönetiminde süreç yaklaşımı ve teknoloji. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(4), 776-791.
  • Murthy, D. (2013). Twitter: Social communication in the Twitter Age. Polity press.
  • Özler, M. (2019). Kamu yönetimi paradigmasında afet riski yönetiminden yönetişimine. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 139-150.
  • Panagiotopoulos, P., Barnett, J., Bigdeli, A. Z. & Sams, S. (2016). Social media in emergency management: Twitter as a tool for communicating risks to the public. Technological Forecasting and Social Change, 111, 86-96.
  • Park, H. W. (2016). YouTubers’ networking activities during the 2016 South Korea earthquake. Qual Quant, 52, 1057–1068.
  • Rathore, V. (2016). Technology in disaster management and disaster risk reduction: A review of applications. Journal of Environment and Earth Science 6(4), 143-145.
  • Reuter, C., Hughes, A. L. & Kaufhold, M.A. (2018). Social media in crisis management: An evaluation and analysis of crisis informatics research. International Journal of Human–Computer Interaction, 34(4), 280-294.
  • Sahin S., (2019). The disaster management in Turkey and goals of 2023. Turk. J. Earthq. Res., 1(2), 180-196.
  • Saroj, A. & Pal, S. (2020). Use of social media in crisis management: A survey. International Journal of Disaster Risk Reduction, 48, 1-19.
  • Saylam, A. & Yıldız, M. (2022). Conceptualizing citizen-to-citizen (C2C) interactions within the E-government domain. Government Information Quarterly, 39(1), 1-18.
  • Sefercik U.G. & T. Kavzoglu (2021). Orman yangınlarında uzaktan algılama teknolojileri ile erken uyarı, tespit, izleme ve müdahale stratejileri. İçinde T. Kavzoğlu (Ed.), Orman yangınları: sebepleri, etkileri, izlenmesi, alınması gereken önlemler ve rehabilitasyon faaliyetleri, (ss. 114-135). Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA).
  • Sendai. (2015). Sendai Afet Risk Azaltma Çerçevesi (2015-2030). 9 Şubat 2023, https://uclg-mewa.org/uploads/file/748e86d91ae4409e9188794ddb6c004d/Sendai_TR.pdf.
  • Sobacı, M. Z. & N. Karkın (2013). The use of Twitter by mayors in Turkey: Tweets for better public services? Government Information Quarterly, 30(4), 417-425.
  • Şahin, D. & Zengin Demirbilek, E. (2023). Doğal afet ve kriz yönetiminde sosyal medyanın etkisi: Kahramanmaraş merkezli deprem felaketi üzerine bir inceleme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51, 322-333.
  • Takahashi, B., Tandoc, E. C. & Carmichael, C. (2015). Communicating on Twitter during a disaster: An analysis of tweets during Typhoon Haiyan in the Philippines. Computers in Human Behavior, 50, 392-398.
  • Tarakci, H. N. (2023). Afet iletişimi ve Twitter: Kahramanmaraş depremi özelinde bir içerik ve duygu analizi araştırması. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(2), 1816-1850.
  • Tim, Y., Pan, S. L., Ractham, P. & Kaewkitipong, L. (2017). Digitally enabled disaster response: the emergence of social media as boundary objects in a flooding disaster. Info Systems J, 27, 197–232.
  • Tronin, A. A. (2006). Remote sensing and earthquakes: A review. Physics and Chemistry of the Earth. Parts A/B/C, 31(4–9), 138-142.
  • Tuncel, G. & Yolcu, F.S. (2022). Kamuoyu Oluşturmada Sosyal Medya Kullanımının Yarattığı Muhtemel Riskler. International Academic Social Resources Journal, 7(44), 1740-1747.
  • Umihara, J. & Nishikitani, M. (2013). Emergent use of Twitter in the 2011 Tohoku earthquake. Prehospital and Disaster Medicine, 28(5), 434-440.
  • Usta, E. & Yükseler, M. (2021). Afetlerde sosyal medya kullanımı ve etik ikilemler: İzmir Seferihisar depremi örneği. Afet ve Risk Dergisi, 4(2), 249-269.
  • Volodymyr V.M., Nina S.N.L., Zou, L., Wang, Z. & Wang, K. (2020). Use of Twitter in disaster rescue: lessons learned from Hurricane Harvey. International Journal of Digital Earth, 13(12), 1454-1466.
  • Vural, A. M., Boztepe Taşkıran, H., Türkoğlu, S., Sarı, M., Maral, T., Keskin, R. K., Koparan, E., Yüncüoğlu, B., Gülnar, M., Şahin, H., Ünlü, T. & Ağca, M. E. (2022). İnternet gazetelerinde depremin haberleştirilmesi: Türkiye’nin en çok ziyaret edilen haber sitelerinde deprem içerikli haberlerin risk iletişimi bağlamında analizi. Yeni Medya, 13, 25-54.
  • Yavuz, N., Karkın, N. & Sevinç-Çubuk, E. B. (2020). Explaining government crowdsourcing decisions: A theoretical model. In M. R. Bolívar and M. C. Cediel (Eds.), Digital government and achieving e-public participation: emerging research and opportunities, (pp. 159-183). IGI Global.
  • Yazar, F. (2023). 2021 yılında Akdeniz ve Ege bölgesinde gerçekleşen orman yangınlarının afet kriz iletişimi yönetimi bağlamında incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 50, 251-272.
  • Yazıcı, S. & Zincir, O. (2014). Kriz Yönetimi ve Afetlerde Sosyal Medya Kullanımı. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 49, 65-82.
  • Yıldırım, F. E. (2023). 6 Şubat 2023 depreminde Türkiye’de Twitter’ın kullanımı. Intermedia International e-Journal, 10(19), 276-292.
  • Yıldız, M. & Demirhan, K. (2016). Analysis and comparison of the role of local governments with other policy actors in disaster relief via social media: The case of Turkey. In U. Sadioğlu and K. Dede (Eds.), Theoretical foundations and discussions on the reformation process in local governments, (pp. 579-601). IGI Global.
  • Yıldız, M. & Demirhan, K., (2012). Van depremi sonrasında çeşitli kamu politikası aktörlerinin Facebook kullanımı, Türkiye Bilişim Derneği 29. Ulusal Bilişim Kurultayı (ss.152-157). Ankara.

KAHRAMANMARAŞ DEPREMLERİNDEN SONRA TWİTTER ETİKETLERİNİN KRİZ YÖNETİMİ BAĞLAMINDA ANALİZİ

Year 2024, Volume: 15 Issue: 1 -Deprem Özel Sayısı-, 430 - 454, 22.02.2024
https://doi.org/10.54688/ayd.1412222

Abstract

Sosyal medya platformları afetlerde kriz yönetimi aşamasında bilgi, karar, destek ve iletişim mekanizması olarak alternatif ve tamamlayıcı bir rol oynamaktadır. Sosyal medya, diğer dijital teknolojiler gibi bilgiyi arttırmakta, kamu kurumları ile vatandaşlar, sivil toplum ve özel sektör kuruluşları ile diğer toplumsal aktörler arasında işbirliği içerisinde faaliyet gerçekleştirme olanaklarını geliştirmektedir. Bu çalışmada, Twitter’ın 2023 Kahramanmaraş depremlerindeki kullanımı kriz yönetimi açısından incelenmektedir. Çalışmada depremden sonraki ilk beş gün içerisinde Twitter’da gündem olan etiketlere ilişkin veriler kullanılmaktadır. Etiketler hem birbiriyle ilişkili mesajları bir araya getirerek gündeme ilişkin bilgi vermekte hem de bu gündeme ilginin yoğunluğu konusunda analiz için bilgi sağlamaktadır. Çalışmada, risk yönetiminin zayıf olduğu durumlarda kamu yöneticileri için kriz yönetimi sürecinde sosyal medya platformlarının çeşitli potansiyelleri belirtilmekte ve afetlerde kullanımına ilişkin öneriler sunulmaktadır.

References

  • Acar, M. & Çağdaş, D. Y. (2019). Endüstri devriminin ışığında ‘afet 4.0’. İçinde E. S. Bayrak Meydanoğlu, M. Klein ve D. Kurt (Ed.), Dijital dönüşüm trendleri, (ss. 231-257). Filiz Kitapevi.
  • Aljabri, M., Zagrouba, R. & Shaahid, A. (2023). Machine learning-based social media bot detection: a comprehensive literature review. Soc. Netw. Anal. Min., 13(20), 1-40.
  • Apuke, O. D. & Tunca, E. A. (2018). Social media and crisis management: A review and analysis of existing studies. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 199-215.
  • Ata, F. (2023). Afet haberciliği: Kahramanmaraş merkezli depremler sürecinde sosyal medyaya yönelik bir değerlendirme. TRT Akademi, 8 (18), 606-629.
  • Bilgili, A. & Aktaş Sanatçı, G. (2022). Afet yönetimindeki paradoks: 2020 Ege denizi depremi. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 8(2), 408-420.
  • Carley, K. M., Malik, M., Landwehr, P. M., Pfeffer, J. & Kowalchuck, M. (2016). Crowd sourcing disaster management: The complex nature of Twitter usage in Padang Indonesia. Safety Science, 90, 48-61
  • Comunella F. & Mulargia, S. (2018). Social media in earthquake-related communication: Shake networks. Emerald.
  • Çanakçi, M. (2020). Afet ve kriz yönetiminde sosyal medyanın kullanımı ve rolü: Twitter örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gümüşhane.
  • Çanakçı, M., Şaşmazlar, C. & Öztürk, S. (2022). Afet ve kriz yönetiminde sosyal medyanın kullanımı üzerine bir araştırma: Twitter örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(3), 882-897.
  • Demirhan, K. (2021). Kamu yönetiminde çevrimiçi kitle kaynak kullanımı: Sağlık bakanlığı tarafından covid-19 salgını sürecinde açılan #Sağlıkbakanlığısizidinliyor etiketi örneği. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 39(Covid 19 Özel Sayısı), 55-68.
  • Demirhan, K. (2023). Conceptual complexities and frameworks to analyze digital transformation and citizen-centric e-participation in public administration. In V. Göçoğlu and N. Karkın (Eds.), Citizen-centered public policy making in Turkey. Contributions to public administration and public policy, (pp.131-147). Springer.
  • Demiröz, K. (2020). Afet kriz yönetiminde sosyal medyanın işlevselliği ve zararları üzerine bir inceleme. Dirençlilik Dergisi, 4(2), 293-304.
  • Dereli, T., Çelik, N. & Çetinkaya, C. (2018). A literature review on big data and social media usage in disaster management. Afet ve Risk Dergisi, 1(2), 114-125.
  • Díaz, P., Aedo, I. & Herranz, S. (2014). Citizen participation and social technologies: Exploring the perspective of emergency organizations. In C. Hanachi, F. Bénaben and F. Charoy (Eds.), Information systems for crisis response and management in mediterranean countries, (pp. 85-97). Springer.
  • Doğuç, Ö. (2022). Twitter verisi ile doğal afet müdahale süreci için karar destek uygulaması. Afet ve Risk Dergisi, 5(2), 408-419.
  • Gülnerman, A. G. & Karaman, H. (2020). Sosyal medyanın gönüllü coğrafi veri olarak kullanımı ve sosyal medya verilerinden coğrafya sözlüğü üretimi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 20(2), 276-286.
  • Houston, J. B., Hawthorne, J., Perreault, M. F., Park, E. H., Hode, M. G., Halliwell, M. R., McGowen, S.E.T., Davis, R., Vaid, S., Mcelderry, J. A. & Griffith, S. A. (2015). Social media and disasters: A functional framework for social media use in disaster planning, response, and research. Disasters, 39(1), 1-22.
  • NASA. (2023). Earthdata. 24 Mart 2023, https://worldview.earthdata.nasa.gov/?v=-158.21769173306774,-46.546875,44.87394173 3067724,53.015625 &t= 2023-03-24-T18%3A58%3A45Z.
  • FEMA. (2023). Flood maps. 24 Mart 2023, https://www.fema.gov/flood-maps/tools-resources/flood-map- products/hazus/about.
  • Hürriyet. (2023). Kızılay baskanı açıklama. 9 Şubat 2023, https://www.hurriyet.com.tr/gundem/kizilay-baskani- acikladi-deprem-bolgesinden-ciddi-yikim-ve-hasar-bilgileri-geliyor-42215549.
  • Inal Onal E., Tekeli-Yeşil S. & Okay N. (2022). The use of twitter by official institutions in disaster risk communication and resilience a case study from Turkey. Journal of Emergency Management and Disaster Communications, 3(1), 25–40.
  • İsbir B. & Kaya, A. (2022). Güvenlik ve Acil Durum Koordinasyon Merkezi (GAMER) ve yapay zekânın afetlerde uygulanabilirliği. Afet ve Risk Dergisi, 5(2), 601-622.
  • Joyce, K. E., Wright, K.C., Samsonov, S.V. & Ambrosia, V.G. (2009). Remote sensing and the disaster management cycle. In G. Jedlovec (Ed.), Advances in geoscience and remote sensing, (pp.317-346). IntechOpen.
  • Kadıoğlu, M. (2008). Modern, bütünleşik afet yönetimin temel ilkeleri. İçinde M. Kadıoğlu ve E. Özdamar (Ed.), Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri, (ss.1-34). JICA Türkiye Ofisi Yayınları.
  • Kadıoğlu, M. (2011). Afet yönetimi: Beklenilmeyeni beklemek, en kötüsünü yönetmek. T.C. Marmara Belediyeler Birliği Yayını.
  • Kahraman, S., Polat, E. & Korkmazyürek, B. (2021). Afet yönetim döngüsündeki ana terimler. Avrasya Terim Dergisi, 9(3), 7-14.
  • Kandilli Rasathanesi. (2023). Kandilli Rasathanesi Deprem Araştırma Enstitüsü Basın Bülteni. 24 Mart 2023, http://www.koeri.boun.edu.tr/sismo/2/06-subat-2023-ml7-5-ekinozu-kahramanmaras-depremi/.
  • Karahisar, T. (2016). Olası bir depremde koordinasyonun sağlanması ve sosyal medyanın rolü. Beykoz Akademi Dergisi,4(2), 43-64.
  • Karaman, Z. T. (2018). Afetlerde erken uyarı ve toplumsal farkındalık yaratmada etkili kamu politikaları. BEÜ SBE Derg.,7(2), 493-517.
  • Kaygısız, Ü. & Sarı, S. (2015). Belediyelerin sosyal medya kullanımı: Burdur Belediyesi ve Burdur ilçe belediyeleri üzerine bir araştırma. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(2), 309-317.
  • Mavi, E. E. (2020). Afet kriz yönetiminde medya: 30 Ekim 2020 İzmir depremi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 31-53.
  • Medina, R. Z. & Diaz, J. C. L. (2016). Social media use in crisis communication management: An opportunity for local communities?. In M. Z. Sobaci (Ed.), Social media and local governments, (pp. 321-335). Springer.
  • Memiş, L. (2015). Yerel e-katılımın yeni aracı olarak sosyal ağlar: Facebook ve Twitter örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(1), 209-242.
  • Memiş, L. & Babaoğlu, C. (2020). Acil durum ve afet yönetiminde süreç yaklaşımı ve teknoloji. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(4), 776-791.
  • Murthy, D. (2013). Twitter: Social communication in the Twitter Age. Polity press.
  • Özler, M. (2019). Kamu yönetimi paradigmasında afet riski yönetiminden yönetişimine. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 139-150.
  • Panagiotopoulos, P., Barnett, J., Bigdeli, A. Z. & Sams, S. (2016). Social media in emergency management: Twitter as a tool for communicating risks to the public. Technological Forecasting and Social Change, 111, 86-96.
  • Park, H. W. (2016). YouTubers’ networking activities during the 2016 South Korea earthquake. Qual Quant, 52, 1057–1068.
  • Rathore, V. (2016). Technology in disaster management and disaster risk reduction: A review of applications. Journal of Environment and Earth Science 6(4), 143-145.
  • Reuter, C., Hughes, A. L. & Kaufhold, M.A. (2018). Social media in crisis management: An evaluation and analysis of crisis informatics research. International Journal of Human–Computer Interaction, 34(4), 280-294.
  • Sahin S., (2019). The disaster management in Turkey and goals of 2023. Turk. J. Earthq. Res., 1(2), 180-196.
  • Saroj, A. & Pal, S. (2020). Use of social media in crisis management: A survey. International Journal of Disaster Risk Reduction, 48, 1-19.
  • Saylam, A. & Yıldız, M. (2022). Conceptualizing citizen-to-citizen (C2C) interactions within the E-government domain. Government Information Quarterly, 39(1), 1-18.
  • Sefercik U.G. & T. Kavzoglu (2021). Orman yangınlarında uzaktan algılama teknolojileri ile erken uyarı, tespit, izleme ve müdahale stratejileri. İçinde T. Kavzoğlu (Ed.), Orman yangınları: sebepleri, etkileri, izlenmesi, alınması gereken önlemler ve rehabilitasyon faaliyetleri, (ss. 114-135). Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA).
  • Sendai. (2015). Sendai Afet Risk Azaltma Çerçevesi (2015-2030). 9 Şubat 2023, https://uclg-mewa.org/uploads/file/748e86d91ae4409e9188794ddb6c004d/Sendai_TR.pdf.
  • Sobacı, M. Z. & N. Karkın (2013). The use of Twitter by mayors in Turkey: Tweets for better public services? Government Information Quarterly, 30(4), 417-425.
  • Şahin, D. & Zengin Demirbilek, E. (2023). Doğal afet ve kriz yönetiminde sosyal medyanın etkisi: Kahramanmaraş merkezli deprem felaketi üzerine bir inceleme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51, 322-333.
  • Takahashi, B., Tandoc, E. C. & Carmichael, C. (2015). Communicating on Twitter during a disaster: An analysis of tweets during Typhoon Haiyan in the Philippines. Computers in Human Behavior, 50, 392-398.
  • Tarakci, H. N. (2023). Afet iletişimi ve Twitter: Kahramanmaraş depremi özelinde bir içerik ve duygu analizi araştırması. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(2), 1816-1850.
  • Tim, Y., Pan, S. L., Ractham, P. & Kaewkitipong, L. (2017). Digitally enabled disaster response: the emergence of social media as boundary objects in a flooding disaster. Info Systems J, 27, 197–232.
  • Tronin, A. A. (2006). Remote sensing and earthquakes: A review. Physics and Chemistry of the Earth. Parts A/B/C, 31(4–9), 138-142.
  • Tuncel, G. & Yolcu, F.S. (2022). Kamuoyu Oluşturmada Sosyal Medya Kullanımının Yarattığı Muhtemel Riskler. International Academic Social Resources Journal, 7(44), 1740-1747.
  • Umihara, J. & Nishikitani, M. (2013). Emergent use of Twitter in the 2011 Tohoku earthquake. Prehospital and Disaster Medicine, 28(5), 434-440.
  • Usta, E. & Yükseler, M. (2021). Afetlerde sosyal medya kullanımı ve etik ikilemler: İzmir Seferihisar depremi örneği. Afet ve Risk Dergisi, 4(2), 249-269.
  • Volodymyr V.M., Nina S.N.L., Zou, L., Wang, Z. & Wang, K. (2020). Use of Twitter in disaster rescue: lessons learned from Hurricane Harvey. International Journal of Digital Earth, 13(12), 1454-1466.
  • Vural, A. M., Boztepe Taşkıran, H., Türkoğlu, S., Sarı, M., Maral, T., Keskin, R. K., Koparan, E., Yüncüoğlu, B., Gülnar, M., Şahin, H., Ünlü, T. & Ağca, M. E. (2022). İnternet gazetelerinde depremin haberleştirilmesi: Türkiye’nin en çok ziyaret edilen haber sitelerinde deprem içerikli haberlerin risk iletişimi bağlamında analizi. Yeni Medya, 13, 25-54.
  • Yavuz, N., Karkın, N. & Sevinç-Çubuk, E. B. (2020). Explaining government crowdsourcing decisions: A theoretical model. In M. R. Bolívar and M. C. Cediel (Eds.), Digital government and achieving e-public participation: emerging research and opportunities, (pp. 159-183). IGI Global.
  • Yazar, F. (2023). 2021 yılında Akdeniz ve Ege bölgesinde gerçekleşen orman yangınlarının afet kriz iletişimi yönetimi bağlamında incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 50, 251-272.
  • Yazıcı, S. & Zincir, O. (2014). Kriz Yönetimi ve Afetlerde Sosyal Medya Kullanımı. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 49, 65-82.
  • Yıldırım, F. E. (2023). 6 Şubat 2023 depreminde Türkiye’de Twitter’ın kullanımı. Intermedia International e-Journal, 10(19), 276-292.
  • Yıldız, M. & Demirhan, K. (2016). Analysis and comparison of the role of local governments with other policy actors in disaster relief via social media: The case of Turkey. In U. Sadioğlu and K. Dede (Eds.), Theoretical foundations and discussions on the reformation process in local governments, (pp. 579-601). IGI Global.
  • Yıldız, M. & Demirhan, K., (2012). Van depremi sonrasında çeşitli kamu politikası aktörlerinin Facebook kullanımı, Türkiye Bilişim Derneği 29. Ulusal Bilişim Kurultayı (ss.152-157). Ankara.
There are 62 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Administration
Journal Section Special Issue :Earthquake
Authors

Kamil Demirhan 0000-0001-9905-6327

Publication Date February 22, 2024
Submission Date December 30, 2023
Acceptance Date February 10, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 15 Issue: 1 -Deprem Özel Sayısı-

Cite

APA Demirhan, K. (2024). KAHRAMANMARAŞ DEPREMLERİNDEN SONRA TWİTTER ETİKETLERİNİN KRİZ YÖNETİMİ BAĞLAMINDA ANALİZİ. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 15(1 -Deprem Özel Sayısı-), 430-454. https://doi.org/10.54688/ayd.1412222