In this study, air pollution levels in related to traffic in downtown Balıkesir where is located in the center of highway networks connecting Izmir, Bursa and İstanbul, which are the most dense cities of our country in terms of population and transportation, has been examined. A total of 24 intersections in the downtown were analyzed and the vehicles were counted that crosses through these junctions. The data was analyzed in the COPERT software, then, traffic-related emissions of pollutants were determined. As a result of the traffic activities in the 24 intersections, considering hot and cold climate characteristics, it was estimated that approximately 682 tons of CO and 133 tons of NOx emissions per year were released to the atmosphere due to traffic-related activities. It h as been determined that traffic density is higher at thoseinter sections on the main transportation line of İzmir-Bursa-Istanbul that passes through the downtown and, therefore, the released CO and NOx emissions to the atmosphere, and the amount of fuel consumption have been detected to be higher than the other intersections.
Bu çalışmada, ülkemizin nüfus ve ulaşım açısından en yoğun şehirleri olan İstanbul, İzmir ve Bursa illerini birbirine bağlayan karayolu ağları ortasında bulunan Balıkesir il merkezinde trafikten kaynaklanan hava kirliliği seviyeleri incelenmiştir. İl merkezinde bulunan toplam 24 kavşak analiz edilmiş ve bu kavşaklardan geçen taşıt sayımları yapılmıştır. Elde edilen veriler COPERT programı yardımı ile analiz edilerek, kirleticilere ait trafik kaynaklı emisyonlar hesaplanmıştır. İncelenen toplam 24 kavşakta oluşan trafik faaliyetleri neticesinde, sıcak ve soğuk iklim özellikleri dikkate alınarak, yapılan analizler sonucunda yıllık olarak yaklaşık 682 ton CO ve 133 ton NOx emisyonlarının trafik kaynaklı olarak atmosfere salındığı tahmin edilmektedir. İl merkezinden geçen İzmir-Bursa-İstanbul ana ulaşım hattı üzerinde bulunan kavşaklarda trafik yoğunluğunun diğer kavşaklardan daha fazla ve dolayısıyla atmosfere verilen CO ve NOx kirleticileri ile yakıt tüketimlerinin daha fazla olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2019 |
Submission Date | July 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 1 |