Bu makale, Osmanlı ilmî ve eğitim ortamında ʿilm–i ḥayvānāt–ı tıbbī (tıbbi zooloji) disiplininin oluşumunu ve gelişimini ele almaktadır. Özellikle 19. yüzyılın ortalarından 20. yüzyılın başlarına kadar olan dönemde tıp, baytarlık ve eczacılık gibi uygulamalı bilim dallarının müfredatında okutulan ders kitapları incelenerek, daha önce Osmanlı eğitim sisteminde yer al-mayan zooloji (ʿilm–i ḥayvānāt) dersinin kurumsallaşma süreci ortaya konmaktadır. Bu bağlamda genel zooloji kitapları ile tıbbi zooloji kitapları arasındaki temel farklar Macarlı Abdullah Bey (ö. 1874), Hüseyin Remzi (ö. 1896), Hulūsi b. Rāşid (ö. 1936) ve İsmāil Hakkı Bey’in (ö. 1939) kaleme aldığı ʿilm–i ḥayvānāt–ı tıbbī ile ilgili eserler bağlamında değerlendirilmektedir. Makalede, söz konusu eserlerin konu dizilişi, sınıflandırma anlayışı ve pratik tıbbī meselelere (örneğin parazitoloji) yaklaşımı karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Bu inceleme, Osmanlı müelliflerinin özellikle Fransız Zoologie Médicale başta olmak üzere Avrupa’daki bilimsel gelişmeleri nasıl yakından takip ettiklerini ve bu bilgileri yerel pedagojik ihtiyaçlara uyarlayarak nasıl yeniden ürettiklerini göstermektedir. Bu eserler yalnızca çeviri değil, aynı zamanda özgün katkılar içeren ve kurumsal eğitimin bir parçası olan metinlerdir.
This article examines the formation and develop¬ment of the discipline of ʿIlm-i Ḥayvānāt-ı Ṭıbbī (medical zoolo¬gy) within the scientific and educational context of the Ottoman Empire. By analyzing textbooks used in applied sciences such as medicine, veterinary science, and pharmacy from the mid–19th century to the early 20th century, the study reveals the process of institutionalizing of zoology (ʿilm–i ḥayvānāt) as a newly introduced subject in Ottoman curricula. It particularly focuses on the works of Macarlı Abdullah Bey (d. 1874), Hüseyin Remzi (d. 1896), Hulūsi ibn Rāşid (d. 1936), and İsmāil Hakkı Bey (d. 1939) to identify the main distinctions between general zoology books and medical zoology texts. The article offers a comparative analysis of these works in terms of content structure, classification methods, and their treatment of practical medical issues, such as parasitology. This study demonstrates how the Ottoman authors closely followed European scientific developments, especially the French Zoologie Médicale tradition, and adapted this knowledge to meet local pedagogical needs. These texts are not merely translations, but original scholarly contributions that reflect the integration of scientific knowledge into formal institutional education.
ʿIlm–i Ḥayvānāt–ı Ṭıbbī History of Science in the Ottoman Empire Medical Zoology Parasitology Zoology
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | History of Science |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | April 23, 2025 |
Acceptance Date | May 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 1 Issue: 2 |