Review Article
BibTex RIS Cite

NECİL KAZIM AKSES’İN MÜZİK STİLİ VE SOLO VİYOLA İÇİN YAZDIĞI KAPRİÇYO ESERİNİN FORM ANALİZİ

Year 2022, Volume: 4 Issue: 2, 97 - 110, 20.11.2022
https://doi.org/10.47956/bmsd.1155724

Abstract

Bu araştırmada Osmanlı Devleti’nden sonra Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulması ile beraber batıda gelişen klasik müziğin yerel ve kültürel izlerini oluşturmak için büyük çaba harcayan Türk beşleri olarak adlandırılan sanatkârların içinde yer alan Necil Kazım AKSES’in yaptığı çalışmalar, yarattığı eserler ve müzik stili incelenmiş, elde edilen bulgularla Cumhuriyet dönemi klasik batı müziğinde kendi kültürümüze ait olan ritm ve melodilerin eşlik ettiği besteleri ortaya konulmuştur. Bestecinin solo viyola için yazmış olduğu kapriçyosu da bu özelliklere sahip eserler içinde yer almaktadır.
Türk Beşleri’nin içinde yer alan Necil Kazım Akses bu gruba dahil olan besteciler içinde yaşı en genç olan bestecidir. Kemanla başladığı müzik eğitimi boyunca pek çok ünlü eğitmen ile çalışarak onlardan edindiği bilgilerle Cumhuriyet dönemi klasik müziğine devrim niteliğinde yenilikler kazandırmıştır. Necil Kazım Akses’in solo viyola için yazdığı kapriçyosu bu yeniliklerle donatılmış eserlerinin içinde yer almaktadır. Bu araştırmanın sonucunda ilgili eserin müzik dili, yazım özelliği ve formu incelenerek bu eseri icra edecek müzisyenlere eseri daha kolay anlamak adına yardımcı olması amaçlanmıştır.

References

  • Aktüze, İrkin, Müziği Okumak, İstanbul 2005
  • Başeğmezler, Nejat, Necil Kazım Akses’e Armağan, Ankara 1993
  • Çalgan, Koral, 1991 Onur Ödülü Altın Madalyası Sahibi Ulvi Cemal Erkin’e Armağan, Ankara 1992
  • İlyasoğlu, Evin, Necil Kazım Akses Minyatürden Destana Bir Yolculuk, İstanbul 1998 Kolçak, Olcay, Necil Kazım Akses, İstanbul 2006
  • Özdemir, Sinem, “Türk Müziği Radyo Yasağı ve 1934 Medyası”, Cumhuriyetin Müzik Politikası, Derleyen: Fırat Kutluk, İstanbul 2018 Refiğ, Gülper, A. Adnan Saygun ve Geçmişten Geleceğe Türk Musikisi, Ankara 1991 Tarman, Süleyman, Doğumunun 130. Yılında Atatürk ve Müzik, Ankara 2013.
  • Uçan, Ali, Türk Müzik Kültürü, 2. Basım, Ankara, 2005
Year 2022, Volume: 4 Issue: 2, 97 - 110, 20.11.2022
https://doi.org/10.47956/bmsd.1155724

Abstract

References

  • Aktüze, İrkin, Müziği Okumak, İstanbul 2005
  • Başeğmezler, Nejat, Necil Kazım Akses’e Armağan, Ankara 1993
  • Çalgan, Koral, 1991 Onur Ödülü Altın Madalyası Sahibi Ulvi Cemal Erkin’e Armağan, Ankara 1992
  • İlyasoğlu, Evin, Necil Kazım Akses Minyatürden Destana Bir Yolculuk, İstanbul 1998 Kolçak, Olcay, Necil Kazım Akses, İstanbul 2006
  • Özdemir, Sinem, “Türk Müziği Radyo Yasağı ve 1934 Medyası”, Cumhuriyetin Müzik Politikası, Derleyen: Fırat Kutluk, İstanbul 2018 Refiğ, Gülper, A. Adnan Saygun ve Geçmişten Geleceğe Türk Musikisi, Ankara 1991 Tarman, Süleyman, Doğumunun 130. Yılında Atatürk ve Müzik, Ankara 2013.
  • Uçan, Ali, Türk Müzik Kültürü, 2. Basım, Ankara, 2005
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music
Journal Section Review Article
Authors

Şükrü Öner Dinç 0000-0002-0984-9831

Publication Date November 20, 2022
Submission Date August 4, 2022
Acceptance Date October 21, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Dinç, Ş. Ö. (2022). NECİL KAZIM AKSES’İN MÜZİK STİLİ VE SOLO VİYOLA İÇİN YAZDIĞI KAPRİÇYO ESERİNİN FORM ANALİZİ. Balkan Müzik Ve Sanat Dergisi, 4(2), 97-110. https://doi.org/10.47956/bmsd.1155724

Creative Commons Lisansı
Balkan Müzik ve Sanat Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.