Research Article
BibTex RIS Cite

EFFECTIVE PRACTICE METHODS FOR STRENGTHENING PIANISTS’ THUMB

Year 2023, Volume: 5 Issue: 2, 77 - 92, 26.10.2023
https://doi.org/10.47956/bmsd.1354382

Abstract

Fingers forming the foundation of piano-playing skills should be sensitive, strong, and agile. The thumb, which differs anatomically from the other fingers, is strong but slow. This finger, not suitable for rapid playing, will affect the performance if not exercised correctly. In this article, effective practice methods, different exercises, and movements for strengthening pianists' thumbs are presented. The proper application of these methods will help enhance piano-playing skills and enable more controlled and expressive performances in terms of finger transitions, nuances, and sound control.

References

  • BEYER, Ferdinand, Scuola Preparatoria del Pianoforte, Op. 101, Casa Ricordi, Milano, 1996. Vorschule im Klavierspiel, Op. 101, Edition Peters, Leipzig, [t.y.]. BRAHMS, Johannes, 51 Übungen für Klavier, G. Henle Verlag, Münich, 2009. CORTOT, Alfred, Principi Razionali della Tecnica Pianistica, Edizioni Suvini Zerboni, Milano, 1928. NEUHAUS, Heinrich, The Art of Piano Playing, Praeger Publishers, ABD, 1973. PAMİR, Leyla, Çağdaş Piyano Eğitimi, Met/er Matbaası, İstanbul, [t.y.]. ROSKELL, Penelope, The Complete Pianist, Edition Peters, Londra, 2020. SHIRINSKAYA, Nina Vasilyevna, Gammy i Arpedzhio dlya Pianoforte, Vsesoyuznoye Izdatel'stvo Sovetskiy Kompozitor, Moskova, 1984.

PİYANODA BAŞPARMAĞI KUVVETLENDİRMEK İÇİN ETKİLİ ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ

Year 2023, Volume: 5 Issue: 2, 77 - 92, 26.10.2023
https://doi.org/10.47956/bmsd.1354382

Abstract

Piyano çalma becerilerinin temelinde yer alan parmaklar, hassas, kuvvetli ve çevik olmalıdır. Diğer parmaklardan anatomik yapısı ile ayrılan başparmak, güçlü ama yavaştır. Hızlı çalışa elverişli olmayan bu parmak, doğru bir şekilde çalıştırılmadığı takdirde icrayı etkileyecektir. Bu makalede, piyanistlerin başparmaklarını güçlendirmek için etkili çalışma yöntemleri, farklı hareket ve egzersizler sunulmuştur. Bu yöntemlerin doğru bir şekilde uygulanması, piyano çalma becerilerini geliştirmeye ve parmak geçişleri, nüans derecelendirmeleri ve ses denetimi açısından daha kontrollü ve ifade dolu bir performans sergilemeye yardımcı olacaktır.

References

  • BEYER, Ferdinand, Scuola Preparatoria del Pianoforte, Op. 101, Casa Ricordi, Milano, 1996. Vorschule im Klavierspiel, Op. 101, Edition Peters, Leipzig, [t.y.]. BRAHMS, Johannes, 51 Übungen für Klavier, G. Henle Verlag, Münich, 2009. CORTOT, Alfred, Principi Razionali della Tecnica Pianistica, Edizioni Suvini Zerboni, Milano, 1928. NEUHAUS, Heinrich, The Art of Piano Playing, Praeger Publishers, ABD, 1973. PAMİR, Leyla, Çağdaş Piyano Eğitimi, Met/er Matbaası, İstanbul, [t.y.]. ROSKELL, Penelope, The Complete Pianist, Edition Peters, Londra, 2020. SHIRINSKAYA, Nina Vasilyevna, Gammy i Arpedzhio dlya Pianoforte, Vsesoyuznoye Izdatel'stvo Sovetskiy Kompozitor, Moskova, 1984.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Interpretation in Western Classical Music, Music Education, Music Performance
Journal Section Research Articles
Authors

Bilge Su Karaca 0000-0002-3928-6136

Publication Date October 26, 2023
Submission Date September 3, 2023
Acceptance Date September 29, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Karaca, B. S. (2023). PİYANODA BAŞPARMAĞI KUVVETLENDİRMEK İÇİN ETKİLİ ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ. Balkan Müzik Ve Sanat Dergisi, 5(2), 77-92. https://doi.org/10.47956/bmsd.1354382

Creative Commons Lisansı
Balkan Müzik ve Sanat Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.