Research Article
BibTex RIS Cite

Building Construction in Architectural Education: Analysis of “Building Technology and Science I” Course

Year 2023, Volume: 10 Issue: 2, 395 - 407, 30.11.2023
https://doi.org/10.35193/bseufbd.1249502

Abstract

Architectural education in Turkey consists of three main groups: theoretical, applied, and elective courses. While architectural design courses have an important place in the architecture program, the second group includes construction courses that support design courses. Building construction courses include an educational process in which students can learn about construction, construction systems, building components, and building elements. This training process is a comprehensive hands-on course in which each student produces two- and three-dimensional applications with totalitarian knowledge transfer given by the instructors. The output of a construction course is the learning of building construction knowledge through the continuity of the course and the persistent repetition of the given exercises. This study aims to examine and evaluate the drawing and physical model performance in the context of architectural building education based on the student data in 2021 by examining the process of the Building Technology and Science I course, which is given at the 1st-grade level at the Izmir Institute of Technology, Department of Architecture. In this study, the grades taken by the students were analyzed statistically, and this process was evaluated on the basis of the determined criteria.

Thanks

Yapı Teknolojisi ve Bilimi I dersinin yürütücülüğünü yapan ve bu çalışmanın geliştirilmesi için katkılar sağlayan değerli hocamız sayın Prof. Dr. Koray Korkmaz’a teşekkür ederiz. Ayrıca derse katkı sunan Kerem Şerifaki, Özge Deniz Toköz, Şeyma Sarıbekiroğlu, Ilgın Çataroğlu, Mümine Gerçek Şen ve Berkay Batuhan Bostan hocalarımıza teşekkür ederiz.

References

  • Feng, X. (2014). Research on the Dialectics in Architecture Design Idea. In 2nd International Conference on Advances in Social Science, Humanities, and Management (ASSHM-14), Aralık 2018, 321-323.
  • Pekdoğan,T. Efeoğlu, M. & Seçal Sarıgül, S. (2023). Mimari Tasarıma Giriş Stüdyosu’nda Çevre Analizlerinin Tasarım Sürecine Etkisi, Online Journal of Art and Design, 11(4), 26-33.
  • Mıhlayanlar, E., & Tachir G. (2019). Mimarlık Eğitiminde Bilgisayar Destekli Tasarımdan Bina Enformasyonuna. Artium, 7(2), 167-179.
  • Özkaynak, M., & Acar Ata, İ. (2018). Mimari Tasarım Eğitiminde Yaz Okulu Deneyimi: Öğrenci Performansı Üzerinden Bir Değerlendirme. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 9(19), 77-92.
  • İlerisoy, Z. Y., & Ayci, H. (2019). Mimarlık Son Sınıf Öğrencilerinin Alan Seçimlerine Yönelik Bir Değerlendirme. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(2), 192-214.
  • Bodur, A., Sevim Koşan, N., ve Görmüş, Y. (2020). Mimarlık Eğitiminde Maket: Örnek Bir Yapı Bilgisi Dersi Uygulaması. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(2), 128-145.
  • Latif Rauf, H., & S Shareef, S. (2019). Understanding the Relationship Between Construction Courses and Design in Architectural Education. International Journal of Recent Technology and Engineering, 8(3), 3201-3207.
  • Sönmez, M. (2019). Mimari Tasarım Eğitiminde Yapı Teknolojisi Derslerine Alternatif Bir Yaklaşım: TOBB ETÜ Mimarlık Bölümü 1. Sınıf Yapı Teknolojisi Dersleri. 4. Ulusal Yapı Kongresi ve Sergisi: Yapı Sektöründe Yenilikçi Yaklaşimlar, Aralık 2018, Antalya, 63-74.
  • Gündoğmuş, M. E., Kalfa, V. R. & Başkaya, H. (2022). Real Estate Valuation and Statistical Analysis. Journal of Suleyman Demirel University Institute of Social Sciences, 1(42), 173–197.

Mimarlık Eğitiminde Yapı: “Yapı Teknolojisi ve Bilimi I” Dersinin Analizi

Year 2023, Volume: 10 Issue: 2, 395 - 407, 30.11.2023
https://doi.org/10.35193/bseufbd.1249502

Abstract

Türkiye’de mimarlık eğitimi, teorik, uygulamalı ve seçmeli dersler olmak üzere üç ana gruptan oluşmaktadır. Mimari tasarım dersleri mimarlık programında önemli yer teşkil ederken, ikinci grupta tasarım derslerini destekleyen yapı dersleri yer almaktadır. Yapı dersleri, öğrencinin yapı, yapım sistemleri, yapı bileşenleri ve yapı elemanlarını öğrenebildiği bir eğitim sürecini içermektedir. Bu eğitim süreci, her öğrencinin eğitmenler tarafından verilen totaliter bilgi aktarımı ile iki ve üç boyutlu uygulamaları ürettiği kapsamlı bir uygulamalı derstir. Bir yapı dersinin çıktısı, ders kapsamındaki süreklilik ve verilen uygulamaların ısrarlı tekrarı ile bina yapım bilgisinin öğrenilmesidir. Bu çalışma, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü Mimarlık Bölümü’nde 1. Sınıf düzeyinde verilmekte olan Yapı Teknolojisi ve Bilimi I dersinin sürecini inceleyerek 2021 yılındaki öğrenci verileri üzerinden çizim ve maket performansını mimari yapı eğitimi bağlamında incelemeyi ve değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmada öğrencilerin aldıkları notlar istatiksel olarak incelenmiş olup, bu sürecin belirlenen kriterler bazında değerlendirmesi yapılmıştır.

References

  • Feng, X. (2014). Research on the Dialectics in Architecture Design Idea. In 2nd International Conference on Advances in Social Science, Humanities, and Management (ASSHM-14), Aralık 2018, 321-323.
  • Pekdoğan,T. Efeoğlu, M. & Seçal Sarıgül, S. (2023). Mimari Tasarıma Giriş Stüdyosu’nda Çevre Analizlerinin Tasarım Sürecine Etkisi, Online Journal of Art and Design, 11(4), 26-33.
  • Mıhlayanlar, E., & Tachir G. (2019). Mimarlık Eğitiminde Bilgisayar Destekli Tasarımdan Bina Enformasyonuna. Artium, 7(2), 167-179.
  • Özkaynak, M., & Acar Ata, İ. (2018). Mimari Tasarım Eğitiminde Yaz Okulu Deneyimi: Öğrenci Performansı Üzerinden Bir Değerlendirme. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 9(19), 77-92.
  • İlerisoy, Z. Y., & Ayci, H. (2019). Mimarlık Son Sınıf Öğrencilerinin Alan Seçimlerine Yönelik Bir Değerlendirme. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(2), 192-214.
  • Bodur, A., Sevim Koşan, N., ve Görmüş, Y. (2020). Mimarlık Eğitiminde Maket: Örnek Bir Yapı Bilgisi Dersi Uygulaması. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(2), 128-145.
  • Latif Rauf, H., & S Shareef, S. (2019). Understanding the Relationship Between Construction Courses and Design in Architectural Education. International Journal of Recent Technology and Engineering, 8(3), 3201-3207.
  • Sönmez, M. (2019). Mimari Tasarım Eğitiminde Yapı Teknolojisi Derslerine Alternatif Bir Yaklaşım: TOBB ETÜ Mimarlık Bölümü 1. Sınıf Yapı Teknolojisi Dersleri. 4. Ulusal Yapı Kongresi ve Sergisi: Yapı Sektöründe Yenilikçi Yaklaşimlar, Aralık 2018, Antalya, 63-74.
  • Gündoğmuş, M. E., Kalfa, V. R. & Başkaya, H. (2022). Real Estate Valuation and Statistical Analysis. Journal of Suleyman Demirel University Institute of Social Sciences, 1(42), 173–197.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Architectural Engineering
Journal Section Articles
Authors

Gülçin Özen 0000-0002-5819-7016

Tuğçe Pekdoğan 0000-0002-1916-9434

Publication Date November 30, 2023
Submission Date February 9, 2023
Acceptance Date May 4, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Özen, G., & Pekdoğan, T. (2023). Mimarlık Eğitiminde Yapı: “Yapı Teknolojisi ve Bilimi I” Dersinin Analizi. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 10(2), 395-407. https://doi.org/10.35193/bseufbd.1249502