Research Article
BibTex RIS Cite

Demiryolu Ekseninde Alman İmparatorluğu’nun Yakın Doğu’daki Nüfuz Mücadelesi 1878-1914

Year 2024, Volume: 22 Issue: 1, 120 - 135, 27.03.2024
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1417737

Abstract

Sanayi Devrimiyle beraber Avrupa’da taşımacılık büyük bir değişim göstermiştir. İngilizlerin başını çektiği demiryolu yatırımlarını Almanlar takip ederek daha da geliştirmiştir. Ekonomik gelişmeye fayda sağlamanın yanında askeri sevkiyat için de büyük fayda sağlayan demiryolu yatırımlarına Osmanlı Devleti geç de olsa katılarak hem ekonomik-askeri fayda sağlamayı amaçlamış hem de merkezi yönetimini güçlendirmek istemiştir. Dönem koşulları itibariyle büyük ve maliyetli olan bu projeler için başlangıçta İngiliz ve Fransızlarla ittifak yapılsa da, Berlin Kongresi sonrasında Almanlarla yakın ilişki kurulmuştur. Almanya’nın Yakındoğu üzerine yürüttüğü siyaset, Osmanlı Devleti ile yakınlaşmasını gerektirmiş, Hicaz Demiryolu, Bağdat Demiryolu gibi büyük projelerde yer almışlardır. Almanlar, proje finansmanı için Deutsche Bank’ı kullanmışlardır. Bu çalışmada; Alman İmparatorluğu’nun Yakın Doğu’da faaliyet gösterdiği demiryolu yatırımları ve krediler ele alınarak, ekonomik ilişkinin boyutu incelenmiştir.

References

  • a- Almanya Federal Arşivi, Bundesarchiv Militärarchiv, Freiburg im Breisgau, Almanya.
  • BA, RM 5, 2308, s. 26.
  • BA, RM 5, 2308, s.25.

The German Empire’s Struggle for Influence in the Near East on the Railway Axis 1878-1914

Year 2024, Volume: 22 Issue: 1, 120 - 135, 27.03.2024
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1417737

Abstract

The Industrial Revolution brought about a significant transformation in transportation in Europe. The British led the way in railway investments, and the Germans, following suit, further developed these initiatives. The Ottoman Empire, albeit belatedly, joined railway investments, aiming to benefit both economically and militarily. By participating in railway projects, the Ottoman sought to not only contribute to economic development but also enhance its military capabilities. Although initially it made an alliance with the British and French, it established close relations with the Germans after the Berlin Congress. The political strategy pursued by Germany in the Near East necessitated closer ties with the Ottoman Empire. Germany played a role in major projects such as the Hejaz and Baghdad Railway, aiming to strengthen economic and military cooperation. Deutsche Bank served as the financial intermediary for these projects. In this study, the extent of economic relations is examined by focusing on the railway investments and credits provided by the German Empire in the Near East.

References

  • a- Almanya Federal Arşivi, Bundesarchiv Militärarchiv, Freiburg im Breisgau, Almanya.
  • BA, RM 5, 2308, s. 26.
  • BA, RM 5, 2308, s.25.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Contemporary History of Middle East
Journal Section Articles
Authors

Yunus Balı 0000-0003-3949-0097

Serap Toprak

Publication Date March 27, 2024
Submission Date January 10, 2024
Acceptance Date March 14, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 22 Issue: 1

Cite

APA Balı, Y., & Toprak, S. (2024). Demiryolu Ekseninde Alman İmparatorluğu’nun Yakın Doğu’daki Nüfuz Mücadelesi 1878-1914. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 120-135. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1417737