Bu araştırmanın amacı DeWaters, Qaqish, Graham ve
Powers (2013) tarafından geliştirilen “Enerji Okuryazarlığı Ölçeği”ni Türkçeye
uyarlamak ve ölçeğin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirliğini sağlamaktır.
Bu amaç doğrultusunda, ölçek maddeleri önce Türkçeye çevrilmiş, sonra
maddelerin İngilizceye geri çevrilmesi yapılmıştır. Bir sonraki aşamada ise
çeviriler arasındaki tutarlılık incelenmiş, anlam kaybı ya da değişiklikler
kontrol edilmiştir. Yapılan işlemler İngiliz Dili Eğitimi öğretim elemanları
tarafından değerlendirmeye tabi tutularak, soruların anlaşılırlığı, kelime ve
cümle yapıları ile kültürel uygunluğu gözden geçirilmiş ve ölçeğe son hali
verilmiştir. Ölçeğin geçerlilik ve güvenilirliğinin sağlanması amacıyla ölçek
Muğla ili merkez ortaokullarındaki 550 öğrenciye uygulanarak çeşitli analizler
yapılmıştır. İlk olarak ölçeğin yapı geçerliliğini sağlamak için açımlayıcı
faktör analizi (AFA) yapılmıştır. Sonrasında AFA’dan elde edilen madde-faktör
yapısının model uyumu doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile test edilmiştir. Son
olarak ise ölçeğin güvenilirlik çalışmaları kapsamında ölçeğin genelinin ve her
bir faktörün (bilişsel boyutta KR-20) Cronbach-Alpha güvenilirlik katsayısı
hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda ölçeğin bilişsel, duyuşsal ve davranışsal
olmak üzere 3 boyutu kapsadığı tespit edilmiştir. Ayrıca ölçekteki her bir
boyuta yönelik iç tutarlılık katsayısının .72 ve .82 arasında değiştiği, tüm
ölçeğe ait değerin ise .83 olduğu belirlenmiştir. Bu doğrultuda ortaokul
öğrencilerinin enerji eğitimine ilişkin enerji okuryazarlıklarının
değerlendirilebileceği geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmiştir.
The purpose of the current study was to adapt the
“Energy Literacy Scale” developed by DeWaters, Qaqish, Graham and Powers (2013)
into Turkish and to ensure its reliability and validity for the Turkish
context. The items were first translated into Turkish and then back translated
into English. In the next stage, the consistency between the translations was
checked to analyze any missing in meaning. English lecturer evaluated items’
comprehensibility levels, word and sentence structures and cultural compliance
level. The scale was administered to 550 students from middle schools in the
city of Muğla. Then, Exploratory Factor Analysis (EFA) was firstly conducted to
establish the construct validity of the scale. Later, to test the model fit of
the item-factor structure obtained from EFA, Confirmatory Factor Analysis (CFA)
was run. Finally, Cronbach Alpha reliability coefficient was calculated for the
whole scale and for each factor. The results appeared a three-factor scale
(cognitive, affective and behavioral). Moreover, the internal consistency
coefficients for each factor ranged from .72 to .82 as well as the coefficient
for the whole scale was found to be .83. Overall, a valid and reliable scale
was developed to evaluate secondary school students’ energy literacy levels of
energy education.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2019 |
Submission Date | November 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 48 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved