Research Article
BibTex RIS Cite

SANAL GERÇEKLİK KAVRAMI: SİNEMADA YARATTIĞI YENİLİKÇİ DÖNÜŞÜMLER

Year 2023, Volume: 1 Issue: 1, 4 - 15, 27.12.2023

Abstract

Sanal gerçeklik edebiyat ve sinemanın bilimkurgu türünde hayali teknolojiler olarak başladığı yolculuğuna, teknoloji ve bilimdeki ilerlemeler sonucunda somut olarak devem etmektedir. Sanal gerçekliğin göstermiş olduğu bu gelişim bir çok sektörde çeşitli amaçlarda kullanılmasına neden olmuştur. Bilimkurgu türünden beslenen sanal gerçeklik, dijitalleşen sinemada konu olmanın ötesine geçerek, sinema anlatısına yeni bir biçim kazandırmıştır. Geleneksel sinemanın kurduğu, sinemaya has gerçeklik algısı yeniden tanımlanmıştır. Sinema izleyicisini perdenin karşısındaki konumundan, hikayenin içine birinci gözden tanık olmaya çeken sanal gerçekli, izleyiciyi anlatıda aktif hale getirmiştir. Fiziksel kısıtlamalara rağmen sana gerçeklik sinema izleyicisini anlatının bir parçası haline getirerek yeni “öznel bakış açısı” kazandırmıştır.Dördüncü duvarı yıkarak hikaye ve karakterle özdeşlik kurulmasını sağlayarak dinamik bir hikaye anlatımı geliştirmiştir. Sonuç olarak da dijital sinemaya yeni bir boyut kazandırmaktadır.

References

  • DAS S. (2023) “The Evolution Of Visual Effects In Cinema: A Journey From Practical Effects To CGI” Kolkata India, Journal Of Emergıng Technologies and Innovative Research (JETIR) s.303-309
  • DÖNMEZ S.C & ERKILIÇ H., (2018) Mersin, “360 Derece Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Sinema Kuramı Üzerinden Okumak Mümkün Mü?”, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-dergi, Cilt:2, s.40-55
  • ERGİN.D. Y, (1994) “Örneklem Türleri”, M.Ü Atatürk Eğitim Bilimleri Dergisi. Sayı:6, s. 90-102
  • ERKILIÇ H., (2017) “Dijital Sinema Teorisi Üzerine: Akışkan Sinema ve Akışkan Sinema Teorisi”, SineFilozofi Dergisi cilt:2, s.58-69
  • FARAHZADİ M. s. 1-16 “The rise of virtual reality in filmmaking and evolution of storytelling in modern cinema” https://www.academia.edu/37729808/The_rise_of_virtual_reality_in_filmmaking_and_evolution_of_storytelling_in_modern_cinema
  • FERHAT S. (2016) “Dijital Dünyanın Gerçekliği, Gerçek Dünyanın Sanallığı Bir Dijital Medya Ürünü Olarak Sanal Gerçeklik” TRTAKADEMİ, Cilt: 1, s.725-745
  • SUNAL G. “SANAL GERÇEKLİK VE DİJİTAL SİNEMANIN OLANAKLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”
  • MAHER M. (2022) https://www.premiumbeat.com/blog/the-best-vr-movies/ Erişim Tarihi: 20.05.2023
  • SOFLUOĞLU Ö. (2019) https://manifold.press/sanal-gerceklik-ve-sinema Erişim Tarihi: 20.05.2023
  • TOPKAYA ZEHİR E. (2006) “YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Güncelleştirilmiş Geliştirilmiş 5. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2005, 366 s.” Eğitimde Kuram ve Uygulama Sayı:2 s. 113-118
  • WATSON T (2021) https://skywell.software/blog/virtual-reality-movies-the-future-of-filmmaking/ Erişim Tarihi: 19.05.2023
  • YILDIZ, A. (2022). “Bir araştırma metodolojisi olarak sistematik literatür taramasına genel bakış”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 367-386
  • Filmografi
  • Christopher Nolan (Director) (2017) Dunkirk, Warner Bros
  • David Slade (Director) (2018) Black Mirror Bandersnatch. House of Tomorrow, Netflix
  • Fernando Maldonado, Jorge Tereso, Juan Pablo Pires (Directors) (2020) Gloomy Eyes, Antonie Cayrol, German Heller, Federico Heller
  • ILM & LAB (Developers) (2019) Vader Immortal: A Star Wars VR Series Episode I, Disney Interactive
  • Jon Favreau (Director) (2016) The Jungle Book, Walt Disney Motion Pictures
  • Joseph Kosinski (Director) (2010) Tron: Legacy. Walt Disney Motion Pictures
  • Raduz Cincere, Jan Rohac, Vladimir Svitacek (Directors) (1967) Kinoautomat: One Man and His House Robert Rodriguez (Director) (2018) The Limit
  • Steve Miller (Director) (2018) The Great C
  • Steven Spielberg (Director) (2018) Ready Player One, Warner Bros
  • The Wachowskis. (Directors). (1999). The Matrix. Warner Bros.
Year 2023, Volume: 1 Issue: 1, 4 - 15, 27.12.2023

Abstract

References

  • DAS S. (2023) “The Evolution Of Visual Effects In Cinema: A Journey From Practical Effects To CGI” Kolkata India, Journal Of Emergıng Technologies and Innovative Research (JETIR) s.303-309
  • DÖNMEZ S.C & ERKILIÇ H., (2018) Mersin, “360 Derece Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Sinema Kuramı Üzerinden Okumak Mümkün Mü?”, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-dergi, Cilt:2, s.40-55
  • ERGİN.D. Y, (1994) “Örneklem Türleri”, M.Ü Atatürk Eğitim Bilimleri Dergisi. Sayı:6, s. 90-102
  • ERKILIÇ H., (2017) “Dijital Sinema Teorisi Üzerine: Akışkan Sinema ve Akışkan Sinema Teorisi”, SineFilozofi Dergisi cilt:2, s.58-69
  • FARAHZADİ M. s. 1-16 “The rise of virtual reality in filmmaking and evolution of storytelling in modern cinema” https://www.academia.edu/37729808/The_rise_of_virtual_reality_in_filmmaking_and_evolution_of_storytelling_in_modern_cinema
  • FERHAT S. (2016) “Dijital Dünyanın Gerçekliği, Gerçek Dünyanın Sanallığı Bir Dijital Medya Ürünü Olarak Sanal Gerçeklik” TRTAKADEMİ, Cilt: 1, s.725-745
  • SUNAL G. “SANAL GERÇEKLİK VE DİJİTAL SİNEMANIN OLANAKLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”
  • MAHER M. (2022) https://www.premiumbeat.com/blog/the-best-vr-movies/ Erişim Tarihi: 20.05.2023
  • SOFLUOĞLU Ö. (2019) https://manifold.press/sanal-gerceklik-ve-sinema Erişim Tarihi: 20.05.2023
  • TOPKAYA ZEHİR E. (2006) “YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Güncelleştirilmiş Geliştirilmiş 5. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2005, 366 s.” Eğitimde Kuram ve Uygulama Sayı:2 s. 113-118
  • WATSON T (2021) https://skywell.software/blog/virtual-reality-movies-the-future-of-filmmaking/ Erişim Tarihi: 19.05.2023
  • YILDIZ, A. (2022). “Bir araştırma metodolojisi olarak sistematik literatür taramasına genel bakış”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 367-386
  • Filmografi
  • Christopher Nolan (Director) (2017) Dunkirk, Warner Bros
  • David Slade (Director) (2018) Black Mirror Bandersnatch. House of Tomorrow, Netflix
  • Fernando Maldonado, Jorge Tereso, Juan Pablo Pires (Directors) (2020) Gloomy Eyes, Antonie Cayrol, German Heller, Federico Heller
  • ILM & LAB (Developers) (2019) Vader Immortal: A Star Wars VR Series Episode I, Disney Interactive
  • Jon Favreau (Director) (2016) The Jungle Book, Walt Disney Motion Pictures
  • Joseph Kosinski (Director) (2010) Tron: Legacy. Walt Disney Motion Pictures
  • Raduz Cincere, Jan Rohac, Vladimir Svitacek (Directors) (1967) Kinoautomat: One Man and His House Robert Rodriguez (Director) (2018) The Limit
  • Steve Miller (Director) (2018) The Great C
  • Steven Spielberg (Director) (2018) Ready Player One, Warner Bros
  • The Wachowskis. (Directors). (1999). The Matrix. Warner Bros.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Technology and Digital Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Ayşem Cantekin 0009-0009-7315-4581

Publication Date December 27, 2023
Submission Date October 27, 2023
Acceptance Date December 20, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Cantekin, A. (2023). SANAL GERÇEKLİK KAVRAMI: SİNEMADA YARATTIĞI YENİLİKÇİ DÖNÜŞÜMLER. Eurasian Journal of Media Communication and Culture Studies, 1(1), 4-15.