Research Article
BibTex RIS Cite

A Comparison of Students of Pedagogical Formation Certificate Program with the Students of Faculty of Theology In terms of Teacher Self-Efficacy Belief

Year 2020, Volume: 7 Issue: 13, 251 - 283, 15.09.2020

Abstract

In this study, it is aimed to compare teachers' self-efficacy beliefs of the Pedagogical Formation Training Certificate Program and Faculty of Theology teacher candidates. In this research, the relational screening model, which is one of the quantitative research models, was used. The sample consists of 250 teacher candidates studying in these programs. The data collected with the Teachers' Self Efficacy Scale were analyzed using the SPSS 22 statistics program. Depending on whether the self-efficacy scores show normal distribution in terms of independent variables, the independent sample t-test of parametric tests, Mann Whitney U test and Kruskal Wallis H-test, which are non-parametric tests, were used. The results obtained from the study are as follows: the level of teacher candidates’ perceptions of self-efficacy was determined as “high”. It was revealed that self-efficacy perceptions of teacher candidates differ according to the program in which they receive pedagogical education, and age. Self-efficacy beliefs of teacher candidates do not differ according to gender, academic achievement perception and post-graduate employment areas.

References

  • Aktaş, Hamza. Din Eğitiminde Özyeterlik ve Empati. Ankara: İlahiyat, 2018.
  • Allinder, Rose M. “The Relationship Between Efficacy and the Instructional Practices of Special Education Teachers”. Teacher Education and Special Education 17/2 (1994), 86-95.
  • Arastaman, Gökhan. “Eğitim ve Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Öz-Yeterlik İnançları ve Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tutumlarının İncelenmesi”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 14/2 (Ağustos 2013), 205-217.
  • Ayra, Mücahit - Kösterelioğlu, İlker. “Öğretmenlerin Mesleki Öz-yeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi 7/17 (2016), 81-101.
  • Aytaç, Alper. “Öğretmenlerin Özyeterlik Algılarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Academy Journal of Educational Sciences 2/1 (Haziran 2018), 29-41.
  • Bakaç Ebru - Özen, Raşit. “Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları ile Tutumları Arasındaki İlişki”. Kastamonu Eğitim Dergisi 25/4 (Temmuz 2017), 1389-1404.
  • Bandura, Albert. “Self-referent thought: a developmental analysis of self-efficacy”. Social Cognitive Development Frontiers and Possible Futures. ed. John H. Flaavell and Lee Ross. Newyork: Cambridge University Press, 1981.
  • Bandura, Albert. Self-Efficacy The Exercise of Control. New York: W.H. Freeman and Company, 1997.
  • Bümen, Nilay T. - Özaydın, Türkan Ercan. “Adaylıktan Göreve Özyeterliğe ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlardaki Değişimler”. Eğitim ve Bilim 38/169 (2013), 109-125.
  • Büyüköztürk, Şener vd.. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem, 2013.
  • Coşkun, Mehmet Kâmil. “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Özyeterlik Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 1 (2010), 95-109.
  • Çapa, Yeşim, Çakıroğlu, Jale - Sarıkaya, Hilal “The Development and Validation of a Turkish Version of the Teachers’ sense of Efficacy Scale”. Education and Science, 30/137, (2005), 74-78.
  • Çocuk, Halil Erdem vd.. “Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenliğe İlişkin Öz-yeterlik ve Metaforik Algıları: Mersin Üniversitesi Örneği”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12/32 (2015), 373-387.
  • Dadandı, İbrahim vd.. “Eğitim Fakültesinde Öğrenim Gören ve Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Öz-yeterlik İnançları, Kaygı Düzeyleri ve Öğretmenlik Mesleğine karşı Tutumları”. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi 11/1 (2016), 253-269.
  • Dam, Hasan. “Farabi”. Klasik İslam Eğitimcileri”. Ed. Mustafa Köylü - Ahmet Koç. İstanbul: Rağbet, 2016.
  • Demirel, Özcan. Eğitim Sözlüğü. Ankara: PegemA Yayınları, 2005.
  • Demirtaş, Hasan vd.. “Öğretmen Adaylarının Özyeterlik İnançları ve Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları”. Eğitim ve Bilim 36/159 (2011), 96-111.
  • Ekici, Fatma Yaşar. “Okul Öncesi Öğretmen Adayları ile Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe Yönelik Öz Yeterlik İnançlarının Karşılaştırılması”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 6/5 (2017), 3003-3022.
  • Elkatmış, Metin vd.. “Eğitim Fakültesi Öğrencileri ile Formasyon Eğitimi alan Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Öz Yeterlik İnançları”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 7/3 (2013), 41-50.
  • Farabi. “Felsefe Öğreniminden Önce Bilinmesi Gereken Konular”, çev. Mahmut Kaya, Felsefe Arkivi, 26 (1988), 185-192.
  • Kamu Denetçiliği Kurumu. İlitam Din Eğitimi ve İlahiyat Lisans Tamamlama Programı Çalıştay Raporu. ed. Mehmet Sarı – Oğuzhan Erdoğan. Ankara: 2020.
  • Karasu, Teceli. “İmam Hatip Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Öz Yeterlilik Algıları ile Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri ilişkisi”. Sosyal Bilimler Dergisi 5/20 (Şubat 2018), 325-343.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 2017.
  • Sakız, Gönül. “Başarıda Anahtar Kelime: Öz-yeterlik”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26/1 (2013), 185-209.
  • Schunk, Dale H. “Self-efficacy, Motivation, and Performance”. Journal of Applied Sport Psychology 7/2 (1995), 112-137.
  • Senemoğlu, Nuray. Gelişim Öğrenme ve Öğretme Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gönül Yayıncılık, 2007.
  • Taşkın, Çiğdem Şahin - Hacıömeroğlu, Güney. “Öğretmen Özyeterlik İnanç Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Özyeterlik İnançları”. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi 27 (2010), 63-75.
  • Tschannen-Moran, Megan - Woolfolk Hoy, Anita. “Teacher Efficacy: Capturing an Elusive Construct”. Teaching and Teacher Education, 17 (2001), 783-805.
  • Yakar, Levent - Yelpaze, İsmail. “Öğretmen Yetiştiren Programlara Kayıtlı Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve Öğretmen Öz-Yeterlik Algıları” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 47 (2019), 107-129.
  • Yeşilyurt, Etem. “Öğretmen Adaylarının Öğretmen Öz-yeterlik Algıları”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 12/45 (Bahar 2013), 88-104.
  • Yüksek Öğretim Kanunu (YK), Resmî Gazete, 30425 (18 Mayıs 2018), Kanun No. 2547, md. 77.

Pedagojik Formasyon Sertifika Programı ile İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmen Özyeterlik İnançlarının Karşılaştırılması

Year 2020, Volume: 7 Issue: 13, 251 - 283, 15.09.2020

Abstract

Bu çalışmada, İlahiyat Fakültesi örgün öğrencileri ile Pedagojik Formasyon Sertifika Programı öğrencilerinin öğretmen öz yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmada, nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, bu iki programda eğitim alan öğrencilerden tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 250 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veriler, “Öğretmen Özyeterlik Ölçeği” ile elde edilmiş ve SPSS 22 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde, puanların değişkenler bakımından normal dağılım gösterip göstermeme durumuna göre parametrik testlerden bağımsız örneklem t-testi, parametrik olmayan testlerden Mann Whitney U testi ile Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; öğretmen adaylarının özyeterlik inanç düzeyleri hem genel hem de alt boyutlarda “yüksek” düzeyde bulunmuştur. Öğretmen adaylarının özyeterlik inanç düzeylerinin, formasyon eğitimi alınan programa ve yaşa göre farklılaştığı tespit edilirken; cinsiyete, akademik başarı algı düzeyine ve mezuniyet sonrası çalışmak istedikleri istihdam alanına göre bir farklılaşma göstermediği tespit edilmiştir.

References

  • Aktaş, Hamza. Din Eğitiminde Özyeterlik ve Empati. Ankara: İlahiyat, 2018.
  • Allinder, Rose M. “The Relationship Between Efficacy and the Instructional Practices of Special Education Teachers”. Teacher Education and Special Education 17/2 (1994), 86-95.
  • Arastaman, Gökhan. “Eğitim ve Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Öz-Yeterlik İnançları ve Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tutumlarının İncelenmesi”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 14/2 (Ağustos 2013), 205-217.
  • Ayra, Mücahit - Kösterelioğlu, İlker. “Öğretmenlerin Mesleki Öz-yeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi 7/17 (2016), 81-101.
  • Aytaç, Alper. “Öğretmenlerin Özyeterlik Algılarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Academy Journal of Educational Sciences 2/1 (Haziran 2018), 29-41.
  • Bakaç Ebru - Özen, Raşit. “Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları ile Tutumları Arasındaki İlişki”. Kastamonu Eğitim Dergisi 25/4 (Temmuz 2017), 1389-1404.
  • Bandura, Albert. “Self-referent thought: a developmental analysis of self-efficacy”. Social Cognitive Development Frontiers and Possible Futures. ed. John H. Flaavell and Lee Ross. Newyork: Cambridge University Press, 1981.
  • Bandura, Albert. Self-Efficacy The Exercise of Control. New York: W.H. Freeman and Company, 1997.
  • Bümen, Nilay T. - Özaydın, Türkan Ercan. “Adaylıktan Göreve Özyeterliğe ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlardaki Değişimler”. Eğitim ve Bilim 38/169 (2013), 109-125.
  • Büyüköztürk, Şener vd.. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem, 2013.
  • Coşkun, Mehmet Kâmil. “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Özyeterlik Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 1 (2010), 95-109.
  • Çapa, Yeşim, Çakıroğlu, Jale - Sarıkaya, Hilal “The Development and Validation of a Turkish Version of the Teachers’ sense of Efficacy Scale”. Education and Science, 30/137, (2005), 74-78.
  • Çocuk, Halil Erdem vd.. “Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenliğe İlişkin Öz-yeterlik ve Metaforik Algıları: Mersin Üniversitesi Örneği”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12/32 (2015), 373-387.
  • Dadandı, İbrahim vd.. “Eğitim Fakültesinde Öğrenim Gören ve Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Öz-yeterlik İnançları, Kaygı Düzeyleri ve Öğretmenlik Mesleğine karşı Tutumları”. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi 11/1 (2016), 253-269.
  • Dam, Hasan. “Farabi”. Klasik İslam Eğitimcileri”. Ed. Mustafa Köylü - Ahmet Koç. İstanbul: Rağbet, 2016.
  • Demirel, Özcan. Eğitim Sözlüğü. Ankara: PegemA Yayınları, 2005.
  • Demirtaş, Hasan vd.. “Öğretmen Adaylarının Özyeterlik İnançları ve Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları”. Eğitim ve Bilim 36/159 (2011), 96-111.
  • Ekici, Fatma Yaşar. “Okul Öncesi Öğretmen Adayları ile Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe Yönelik Öz Yeterlik İnançlarının Karşılaştırılması”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 6/5 (2017), 3003-3022.
  • Elkatmış, Metin vd.. “Eğitim Fakültesi Öğrencileri ile Formasyon Eğitimi alan Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Öz Yeterlik İnançları”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 7/3 (2013), 41-50.
  • Farabi. “Felsefe Öğreniminden Önce Bilinmesi Gereken Konular”, çev. Mahmut Kaya, Felsefe Arkivi, 26 (1988), 185-192.
  • Kamu Denetçiliği Kurumu. İlitam Din Eğitimi ve İlahiyat Lisans Tamamlama Programı Çalıştay Raporu. ed. Mehmet Sarı – Oğuzhan Erdoğan. Ankara: 2020.
  • Karasu, Teceli. “İmam Hatip Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Öz Yeterlilik Algıları ile Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri ilişkisi”. Sosyal Bilimler Dergisi 5/20 (Şubat 2018), 325-343.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 2017.
  • Sakız, Gönül. “Başarıda Anahtar Kelime: Öz-yeterlik”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26/1 (2013), 185-209.
  • Schunk, Dale H. “Self-efficacy, Motivation, and Performance”. Journal of Applied Sport Psychology 7/2 (1995), 112-137.
  • Senemoğlu, Nuray. Gelişim Öğrenme ve Öğretme Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gönül Yayıncılık, 2007.
  • Taşkın, Çiğdem Şahin - Hacıömeroğlu, Güney. “Öğretmen Özyeterlik İnanç Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Özyeterlik İnançları”. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi 27 (2010), 63-75.
  • Tschannen-Moran, Megan - Woolfolk Hoy, Anita. “Teacher Efficacy: Capturing an Elusive Construct”. Teaching and Teacher Education, 17 (2001), 783-805.
  • Yakar, Levent - Yelpaze, İsmail. “Öğretmen Yetiştiren Programlara Kayıtlı Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve Öğretmen Öz-Yeterlik Algıları” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 47 (2019), 107-129.
  • Yeşilyurt, Etem. “Öğretmen Adaylarının Öğretmen Öz-yeterlik Algıları”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 12/45 (Bahar 2013), 88-104.
  • Yüksek Öğretim Kanunu (YK), Resmî Gazete, 30425 (18 Mayıs 2018), Kanun No. 2547, md. 77.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies
Journal Section Articles
Authors

Hasan Dam 0000-0001-7975-3096

Publication Date September 15, 2020
Submission Date July 2, 2020
Acceptance Date September 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 7 Issue: 13

Cite

ISNAD Dam, Hasan. “Pedagojik Formasyon Sertifika Programı Ile İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmen Özyeterlik İnançlarının Karşılaştırılması”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/13 (September 2020), 251-283.

Creative Commons Lisansı

Journal of Eskisehir Osmangazi University Faculty of Theology (ESOGUIFD) is licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial 4.0 International license.