Beşerî sermayeyi etkileyen bir unsur olarak okul öncesi eğitim, çocukların bedensel, sosyal ve bilişsel yönden ilerlemesini destekleyen, iş birliği ve iletişim gibi sosyal becerilerin kazanılmasını sağlayan, çocukları ilkokul dönemine hazırlamak için temel birtakım becerilerin gelişmesine imkân tanıyan önemli bir eğitim kademesidir. Erken çocukluk dönemini kapsayan eğitim programlarının geliştirilmesi ve yaygınlaştırılmasına yönelik olarak yapılan yatırımlar insan gelişimi açısından önemli bir temel oluşturmaktadır. Bu kapsamda çalışmanın amacı, OECD’ye üye ülkelerde ve Türkiye’de okul öncesi eğitime verilen önemi ortaya koymak ve bu eğitim düzeyine ilişkin çeşitli verilerle karşılaştırmalarda bulunarak birtakım çıkarımlarda bulunmaktır. Ayrıca bu çalışmada, “Türkiye’de okul öncesi eğitime bütçeden ayrılan pay diğer ülkelerle karşılaştırıldığında yeterli mi? Okul öncesi eğitime verilen önem istenilir düzeyde mi?" şeklindeki sorulara yanıt aranmıştır. Çalışmanın sonunda ise OECD ülkelerinde çocuk başına okul öncesi eğitime yönelik toplam harcamalardaki yıllık değişimlere, kamu ve özel kurumlarda erken çocukluk eğitiminin finansmanına ve eğitime yapılan kamu harcamalarının toplam kamu harcamaları içindeki paylarına ilişkin birtakım değerlendirmelerde bulunulmuştur. Bu bağlamda Türkiye’de 3 ve 4 yaşında okul öncesi eğitime katılma oranlarının OECD ortalamasının çok altında olduğu ve hem okul öncesi çocuk başına yapılan yıllık harcamada hem de 3-5 yaş arası tüm çocuklar için yapılan harcamalarda OECD ortalamasının altında kaldığı sonucuna ulaşılmıştır.
As a factor affecting human capital, preschool education is an important level of education that supports children’s physical, social and cognitive progress, enables the acquisition of social skills such as cooperation and communication, and enables the development of basic skills to prepare children for primary school. Investments in the development and dissemination of early childhood education programs constitute an important foundation for human development. In this context, the aim of this study is to reveal the importance given to preschool education in OECD member countries and Turkey and to make some inferences by making comparisons with various data on this level of education. In addition, is the budgetary allocation for preschool education in Turkey sufficient compared to other countries? Is the importance given to preschool education at a desirable level? The answers to these questions have been sought. At the end of the study, some evaluations were made regarding the annual changes in total expenditures on preschool education per child in OECD countries, the financing of early childhood education in public and private institutions and the share of public expenditures on education in total public expenditures. In this context, it has been concluded that Turkey's participation rates in preschool education at the ages of 3 and 4 are well below the OECD average and Turkey is below the OECD average both in terms of annual expenditures per preschool child and in terms of expenditures for all children aged 3-5. In this context, it has been concluded that Turkey's participation rates in preschool education at the ages of 3 and 4 are well below the OECD average and Turkey is below the OECD average both in terms of annual expenditures per preschool child and in terms of expenditures for all children aged 3-5. In this context, it has been concluded that Turkey's participation rates in preschool education at the ages of 3 and 4 are well below the OECD average and Turkey is below the OECD average both in terms of annual expenditures per preschool child and in terms of expenditures for all children aged 3-5.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Policy of Treasury, Theory of Treasury |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 25, 2025 |
Submission Date | December 30, 2024 |
Acceptance Date | March 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |