Research Article
BibTex RIS Cite

Reasons for Individuals' Preference for Neighborhood Markets and Their Demand for Neighborhood Market Products: The Example of Central District of Tokat Province

Year 2023, Volume: 12 Issue: 3, 208 - 222, 31.12.2023

Abstract

A study has been prepared that tries to reveal how the neighborhood market, which is one of the places where every segment goes more or less to see the variety of products they want to shop, to choose the product they want, to browse, to ask prices, and even just to visit, is evaluated today, how individuals prefer market places, and what attention is paid to markets. In this study, it was tried to determine the reasons why individuals prefer the neighborhood market instead of the market. It has been tried to be determined that the reasons why individuals go to the neighborhood market, the frequency of going to neighborhood the market, which neighborhood markets they go to, which product groups they choose, why they prefer the neighborhood market instead of the market, and their neighborhood market satisfaction. Within the scope of the research, 272 individuals were interviewed and surveys were conducted in the Central District of Tokat. According to research findings, the most important reasons why individuals prefer the neighborhood market are affordable prices, finding natural products and product diversity. Among the neighborhood market products, fruit-vegetables, milk and dairy group products are most demanded. Among neighborhood market products, almost all individuals prefer products of rural origin. The proportion of people who go to the neighborhood market once a week is high. Approximately half of individuals are satisfied with the neighborhood market. This is because they find neighborhood market prices high. Even though individuals find neighborhood market prices high, they prefer the neighborhood market instead of the market because they find the market prices higher and they can directly find natural products. It is seen that the popularity of neighborhood markets will continue and it is important that improvement works are followed regularly.

References

  • Akbaş, F., (2019). Anadolu’daki semt pazarlarına bir örnek: Salihli (Manisa) semt pazarları. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1(1), 1730.
  • Akbaş, F., Atış, E. ve Koday, S. (2021). Semt Pazarlarının Coğrafi Mekân Üzerindeki Etkilerine Bir Örnek: Akhisar (Manisa) Semt Pazarları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (1), 363-375.
  • Akçi, Y. (2015). Alternatif Alışveriş Mekânı Olan Geleneksel Semt Pazarlarının Yapısı, İşleyişi ve Sorunlarının İncelenmesi (Adıyaman Örneği). Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(17), 229-247.
  • Aksoy, Y. (2009). Pazar Yerlerinin Şehir Planlaması Standart ve İlkeleri Yönünden İncelenmesi: İstanbul İli Bakırköy Örneği, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 26-39.
  • Aliağaoğlu, A. (2012). Balıkesir Şehrinde Haftalık Pazarlar: Çekicilikler ve Sorunlar. Doğu Coğrafya Dergisi, 17(27), 43-72.
  • Çukur, T., Kızılaslan, N., Kızılaslan, H. ve Çukur, F. (2021). Samsun İli Atakum İlçesindeki Kadın Üreticilerin Semt Pazarlarında Çalışma Durumu ve Sorunları. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 10 (1), 1-9.
  • Doğan H.G, Onurlubaş H.E ve Kızılaslan H., (2014). Edirne İli Keşan İlçesinde Yaşayan Tüketicilerin Meyve Sebze Tüketim Yeri Tercihleri ve Bunu Etkileyen Faktörler. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, İktisadi ve İdari Bilimler Sayısı. 12(2):13-27.
  • Er, İ., Yaşar, E. ve Özçelik, Ö. (2016). Consumers’ Purchasing Behavior from Pe-riodical Markets: A Case from Turkey. The Macrotheme Review, 5(3), Fall.
  • Gülçubuk, B., Kızılaslan, N. Eroğlu, D., Kan, M., Soysaldı E. ve Olgun, G. (2015). “Kırsal Kalkınma Paradigması ve Yeni Arayışlar”, Türkiye Ziraat Mühendisliği VIII.Teknik Kongresi, Cilt:2, s.1360-1382, Ankara.
  • Iqbal, A., Nazir, H. and Memon, R. M. (2022). Shopping centers versus traditional open street bazaars: A comparative study of user’s preference in the city of Karachi, Pakistan. Frontiers in Built Environment, 8.
  • Kasımoğlu, S., ve Özcan, E. (2020). Halk Ekonomisinin Bir Örneği olarak Pazarlar: Çankırı Köylü Pazarı Örneği. Turnalar,77, 46-49.
  • Kızılaslan H., ve Yalçın, A., (2012). Avrupa Birliği ve Türkiye’de Yaş Meyve ve Sebze Pazarlama Sistemleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 2: 119-140.
  • Kızılaslan, H. ve Elmalı, Ö. (2012). Grape Production Costs and Marketing Margins in Turkey (The Example from Tokat Province). Journal of New Results in Science, 1 (1), 26-32.
  • Kilci, M. ve Kızılaslan, H. (2016). Tokat ili Niksar ilçesi ceviz üretim ve pazarlama yapısı. 12. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi. Süleyman Demirel Üniversitesi, Ziraat Fakültesi. 25-27 Mayıs 2016, Isparta.
  • Koday, S. ve Çelikoğlu, Ş., (2011). Geleneksel alışveriş mekânlarına bir örnek: Bartın kadınlar pazarı (Galla Bazarı). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 243-262.
  • Okumuş, R. ve Armağan, G. (2020). Aydın İlinde Yaş Meyve-Sebze Pazarlaması ve Tüketicilerin Satın Alma Davranışları. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 57 (1), 73-82.
  • Özgüç, N. ve Mitchell, W. A., (2000). Şehirlerin alternatif alışveriş mekânları: İstanbul'da haftalık pazarlar. Tasarım+ kuram dergisi. 1(2), 35-59.

Bireylerin Semt Pazarı Tercih Nedenleri ve Semt Pazarı Ürünlerine Olan Talebi: Tokat İli Merkez İlçe Örneği

Year 2023, Volume: 12 Issue: 3, 208 - 222, 31.12.2023

Abstract

Bu çalışma, her kesimin az çok gittiği, alışverişini yapmak istediği, ürün çeşitliliğini görmek, istediği ürünü seçmek, göz gezdirmek fiyat sormak hatta sadece gezmek için bile gittiği yerlerden biri olan semt pazarının günümüzde nasıl değerlendirildiği, pazar yerlerinin neye göre tercih edildiği, pazarlar da nelere dikkat edildiğini ortaya koymak için hazırlanmıştır. Bireylerin pazara gitme nedenleri, pazara gitme sıklığı, hangi pazarlara gittiği, hangi ürün gruplarını seçtiği, neden market yerine semt pazarını tercih ettikleri, semt pazarı memnuniyetleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma kapsamında Tokat İli Merkez İlçe de 272 bireyle görüşülerek anketler yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre, bireylerin semt pazarını tercih nedenlerinden en önemlileri uygun fiyat, doğal ürün bulma ve ürün çeşitliliğidir. Semt pazarı ürünlerinden en fazla meyve-sebze, süt ve süt grubu ürünler talep edilmektedir. Semt pazarı ürünlerinden de bireylerin hemen hepsi kırsal kökenli ürünler tercih etmektedir. Semt pazarına haftada bir gidenlerin oranı yüksektir. Bireylerin yaklaşık yarısı pazardan memnundur. Bunun nedeni pazar fiyatlarını yüksek bulmalarıdır. Bireyler semt pazar fiyatlarını yüksek bulsalar da market fiyatlarını daha yüksek buldukları ve doğrudan doğal ürünler bulabildiği için market yerine pazarı tercih etmektedir. Semt pazarlarının popülaritesinin devam edeceği görülmekte olup iyileştirme çalışmalarının düzenli olarak takip edilmesi önemlidir.

References

  • Akbaş, F., (2019). Anadolu’daki semt pazarlarına bir örnek: Salihli (Manisa) semt pazarları. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1(1), 1730.
  • Akbaş, F., Atış, E. ve Koday, S. (2021). Semt Pazarlarının Coğrafi Mekân Üzerindeki Etkilerine Bir Örnek: Akhisar (Manisa) Semt Pazarları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (1), 363-375.
  • Akçi, Y. (2015). Alternatif Alışveriş Mekânı Olan Geleneksel Semt Pazarlarının Yapısı, İşleyişi ve Sorunlarının İncelenmesi (Adıyaman Örneği). Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(17), 229-247.
  • Aksoy, Y. (2009). Pazar Yerlerinin Şehir Planlaması Standart ve İlkeleri Yönünden İncelenmesi: İstanbul İli Bakırköy Örneği, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 26-39.
  • Aliağaoğlu, A. (2012). Balıkesir Şehrinde Haftalık Pazarlar: Çekicilikler ve Sorunlar. Doğu Coğrafya Dergisi, 17(27), 43-72.
  • Çukur, T., Kızılaslan, N., Kızılaslan, H. ve Çukur, F. (2021). Samsun İli Atakum İlçesindeki Kadın Üreticilerin Semt Pazarlarında Çalışma Durumu ve Sorunları. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 10 (1), 1-9.
  • Doğan H.G, Onurlubaş H.E ve Kızılaslan H., (2014). Edirne İli Keşan İlçesinde Yaşayan Tüketicilerin Meyve Sebze Tüketim Yeri Tercihleri ve Bunu Etkileyen Faktörler. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, İktisadi ve İdari Bilimler Sayısı. 12(2):13-27.
  • Er, İ., Yaşar, E. ve Özçelik, Ö. (2016). Consumers’ Purchasing Behavior from Pe-riodical Markets: A Case from Turkey. The Macrotheme Review, 5(3), Fall.
  • Gülçubuk, B., Kızılaslan, N. Eroğlu, D., Kan, M., Soysaldı E. ve Olgun, G. (2015). “Kırsal Kalkınma Paradigması ve Yeni Arayışlar”, Türkiye Ziraat Mühendisliği VIII.Teknik Kongresi, Cilt:2, s.1360-1382, Ankara.
  • Iqbal, A., Nazir, H. and Memon, R. M. (2022). Shopping centers versus traditional open street bazaars: A comparative study of user’s preference in the city of Karachi, Pakistan. Frontiers in Built Environment, 8.
  • Kasımoğlu, S., ve Özcan, E. (2020). Halk Ekonomisinin Bir Örneği olarak Pazarlar: Çankırı Köylü Pazarı Örneği. Turnalar,77, 46-49.
  • Kızılaslan H., ve Yalçın, A., (2012). Avrupa Birliği ve Türkiye’de Yaş Meyve ve Sebze Pazarlama Sistemleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 2: 119-140.
  • Kızılaslan, H. ve Elmalı, Ö. (2012). Grape Production Costs and Marketing Margins in Turkey (The Example from Tokat Province). Journal of New Results in Science, 1 (1), 26-32.
  • Kilci, M. ve Kızılaslan, H. (2016). Tokat ili Niksar ilçesi ceviz üretim ve pazarlama yapısı. 12. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi. Süleyman Demirel Üniversitesi, Ziraat Fakültesi. 25-27 Mayıs 2016, Isparta.
  • Koday, S. ve Çelikoğlu, Ş., (2011). Geleneksel alışveriş mekânlarına bir örnek: Bartın kadınlar pazarı (Galla Bazarı). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 243-262.
  • Okumuş, R. ve Armağan, G. (2020). Aydın İlinde Yaş Meyve-Sebze Pazarlaması ve Tüketicilerin Satın Alma Davranışları. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 57 (1), 73-82.
  • Özgüç, N. ve Mitchell, W. A., (2000). Şehirlerin alternatif alışveriş mekânları: İstanbul'da haftalık pazarlar. Tasarım+ kuram dergisi. 1(2), 35-59.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Information Systems For Sustainable Development and The Public Good
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Nuray Kızılaslan 0000-0002-8535-0100

Rüveyda Yüzbaşıoğlu 0000-0002-6520-0543

Early Pub Date December 28, 2023
Publication Date December 31, 2023
Submission Date November 28, 2023
Acceptance Date December 19, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 12 Issue: 3

Cite

APA Kızılaslan, N., & Yüzbaşıoğlu, R. (2023). Bireylerin Semt Pazarı Tercih Nedenleri ve Semt Pazarı Ürünlerine Olan Talebi: Tokat İli Merkez İlçe Örneği. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 12(3), 208-222.
AMA Kızılaslan N, Yüzbaşıoğlu R. Bireylerin Semt Pazarı Tercih Nedenleri ve Semt Pazarı Ürünlerine Olan Talebi: Tokat İli Merkez İlçe Örneği. GBAD. December 2023;12(3):208-222.
Chicago Kızılaslan, Nuray, and Rüveyda Yüzbaşıoğlu. “Bireylerin Semt Pazarı Tercih Nedenleri Ve Semt Pazarı Ürünlerine Olan Talebi: Tokat İli Merkez İlçe Örneği”. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi 12, no. 3 (December 2023): 208-22.
EndNote Kızılaslan N, Yüzbaşıoğlu R (December 1, 2023) Bireylerin Semt Pazarı Tercih Nedenleri ve Semt Pazarı Ürünlerine Olan Talebi: Tokat İli Merkez İlçe Örneği. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi 12 3 208–222.
IEEE N. Kızılaslan and R. Yüzbaşıoğlu, “Bireylerin Semt Pazarı Tercih Nedenleri ve Semt Pazarı Ürünlerine Olan Talebi: Tokat İli Merkez İlçe Örneği”, GBAD, vol. 12, no. 3, pp. 208–222, 2023.
ISNAD Kızılaslan, Nuray - Yüzbaşıoğlu, Rüveyda. “Bireylerin Semt Pazarı Tercih Nedenleri Ve Semt Pazarı Ürünlerine Olan Talebi: Tokat İli Merkez İlçe Örneği”. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi 12/3 (December 2023), 208-222.
JAMA Kızılaslan N, Yüzbaşıoğlu R. Bireylerin Semt Pazarı Tercih Nedenleri ve Semt Pazarı Ürünlerine Olan Talebi: Tokat İli Merkez İlçe Örneği. GBAD. 2023;12:208–222.
MLA Kızılaslan, Nuray and Rüveyda Yüzbaşıoğlu. “Bireylerin Semt Pazarı Tercih Nedenleri Ve Semt Pazarı Ürünlerine Olan Talebi: Tokat İli Merkez İlçe Örneği”. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, vol. 12, no. 3, 2023, pp. 208-22.
Vancouver Kızılaslan N, Yüzbaşıoğlu R. Bireylerin Semt Pazarı Tercih Nedenleri ve Semt Pazarı Ürünlerine Olan Talebi: Tokat İli Merkez İlçe Örneği. GBAD. 2023;12(3):208-22.