The aim of this study is to adapt the "Teacher Rating Scale of Children's Motivation for Science" developed by Patrick and Mantzipoulos (2008), which measures motivation towards science in early childhood, to Turkish culture and to examine the psychometric properties of the scale. The study group of the research consists of 367 children aged 48-72 months. In order to establish evidence of the validity and reliability of the measurement tool, various analyzes were performed. According to the results of the Confirmatory Factor Analysis (CFA) regarding the construct validity; Two of the goodness of fit index were found to be acceptable and five of them showed perfect fit. It was seen that the Turkish version of the scale confirmed the two-dimensional structure in the original 14-item “Children's Motivation for Science: Teacher Evaluation Scale (COBIM)”. Factor load values change between 0.77 and 0.91 for the sub-dimension of Interest in Learning Science, 0.49 and 0.85 for the sub-dimension of Independence versus the Need for Support for Learning Science. In order to prove reliability, Mcdonald omega (ω) obtained by using factor loading values and specific variances as well as Cronbach alpha coefficient was calculated. While the omega coefficient obtained for the first sub-dimension was 0.95, the omega coefficient obtained for the second sub-dimension was determined as 0.88. The Cronbach alpha coefficients calculated for both sub-dimensions are 0.95 and 0.89, respectively. All these analysis results show that the scale is a valid and reliable measurement tool that can be used to determine the science motivation of 48-72 months old children.
Bu çalışmanın amacı; erken çocuklukta bilime yönelik motivasyonu ölçen, Patrick ve Mantzicopoulos tarafından geliştirilen “Teacher Rating Scale of Children’s Motivation for Science (Çocukların Bilime Yönelik Motivasyonları: Öğretmen Değerlendirme Ölçeği-ÇOBİM)”nin Türk kültürüne uyarlanması ve ölçeğin psikometrik özelliklerinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 48-72 aylık 367 çocuk oluşturmaktadır. Ölçme aracının geçerlik ve güvenilirliğine kanıt oluşturmak için çeşitli analizler yapılmıştır. Yapı geçerliğine ilişkin yapılan Doğrulayıcı Faktör Analizi sonuçlarına göre; uyum iyiliği indekslerinden ikisinin kabul edilebilir, beşinin ise mükemmel uyum gösterdiği tespit edilmiştir. Türkçe formun, 14 maddelik ÇOBİM’nin orijinalindeki iki boyutlu yapıyı doğruladığı görülmüştür. Faktör yük değerleri ise; Bilim Öğrenmeye İlgi alt boyutunda 0,77 ile 0,91 arasında, Bilim Öğrenmek İçin Destek İhtiyacına Karşı Bağımsızlık alt boyutunda 0,49 ile 0,85 arasında değiştiği gözlenmiştir. Güvenilirliğe ilişkin kanıt sunmak amacıyla, Cronbach Alpha katsayısının yanı sıra faktör yük değerleri ve özgül varyanslar kullanılarak elde edilen Mcdonald Omega hesaplanmıştır. İlk alt boyut için elde edilen Omega katsayısı 0,95 iken, ikinci alt boyut için elde edilen Omega katsayısı 0,88 olarak belirlenmiştir. Her iki alt boyut için hesaplanan Cronbach Alpha katsayıları ise sırasıyla 0,95 ve 0,89’dur. Tüm bu analiz sonuçları; ölçeğin 48-72 aylık çocukların bilime/fene yönelik motivasyonlarını belirlemede kullanılabilir, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Field Education Studies |
Authors | |
Early Pub Date | March 24, 2022 |
Publication Date | March 31, 2022 |
Submission Date | November 6, 2021 |
Acceptance Date | February 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 1 |