Bu çalışmada, mimarlık eğitiminin verildiği stüdyolarda öğrencilerin maket yapımı sırasında iç hava kalitesi ve ısıl konforu üzerine ölçümler yapılmış, ASHRAE standardına göre değerlendirilmiş ve elde edilen düşük iç hava kalitesinin öğrencilerin sağlığını etkileyebilecek düzeyde etkisinin olup olmadığı anket yöntemi ile belirlenmiştir. Yapılan ölçümler sonucunda, stüdyo büyüklüğünün iç mekân hava kalitesinin uzun süre korunmasında büyük oranda etkili olduğu, maket yapımı sırasında doğal havalandırmanın kesintisiz devam etmesine rağmen stüdyolarda iç mekân kirleticilerinin öğrencilerin sağlığını tehdit edecek değerlere ulaştığı tespit edilmiştir. Ayrıca kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre iç mekân kalitesinin düşük olmasından daha fazla rahatsız oldukları belirlenmiştir.
Mimarlık stüdyosu Maket yapımı İç mekan hava kalitesi Isıl konfor Kullanıcı memnuniyeti Fiziksel belirtiler
Karabük Üniversitesi
FDT 2020-2218
In this study, measurements were performed to determine the indoor air quality and thermal comfort, evaluated to ASHRAE standard during the model making process of the students in the studios where architectural education was given, and whether the low indoor air quality obtained had an effect on the health of the students was determined by the survey method. As a result of the measurements, it was determined that the size of the studio space was largely effective in maintaining the indoor air quality for a long time, and although the natural ventilation continued uninterrupted during the model making, the indoor quality in the studios reached the values that would threaten the health of the students. In addition, it was determined that female students were more disturbed by the low indoor quality than male students.
Architecture studio Model making Indoor air quality Thermal comfort Occupancy satisfaction Physical symptoms
FDT 2020-2218
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | FDT 2020-2218 |
Publication Date | January 30, 2023 |
Submission Date | December 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |