Research Article
BibTex RIS Cite

Software Engineering Students’ Knowledge of Cell Phone and Computer-Borne Radiation and Their Attitudes Towards Socioscientific Issues

Year 2024, Volume: 15 Issue: 1, 64 - 75, 31.01.2024

Abstract

Socioscientific issues have significant contributions to personal growth and education. However, no studies are conducted for different segments of society that encounter these issues. Based on this paucity, this study aims to determine the level of knowledge of software engineering students regarding the radiation emitted by cell phones and computers, evaluate their development and reveal the change in their attitudes towards socioscientific issues according to their years of education. 30 students from a state university’s department of software engineering were recruited for the study. Two different measuring tools were used on the same students at the beginning of the first and second year to identify their attitudes toward socioscientific issues and their understanding of the radiation emitted by mobile phones and computers. The data were analyzed with content analysis and dependent t-test. The results revealed that students’ knowledge and argumentation quality on radiation was low and did not change in the first two years. Attitudes towards socioscientific issues were analyzed using the Wilcoxon signed-rank test. As a result, no significant difference was found in the attitude scale and its sub-dimensions, suggesting that first-year software engineering students could not advance in socioscientific issues.

References

  • Albe, V. (2008). When scientific knowledge, daily life experience, epistemological and social considerations intersect: Students’ argumentation in group discussion on a socio‐scientific issue. Research in Science Education, 38, 67–90.
  • Alkış Küçükaydın, M. (2019). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyobilimsel Bir Konuya İlişkin Görüşleri ve Argüman Yapıları. İlköğretim Online, 18(1), 174-189.
  • American Association for The Advancement of Science [AAAS] (2015). Project 2061 Report. New York: Oxford University Press.

Yazılım Mühendisliği Öğrencilerinin Cep Telefonu ve Bilgisayar Kullanımına Bağlı Radyasyona Yönelik Bilgileri ve Sosyobilimsel Konular Hakkındaki Tutumları

Year 2024, Volume: 15 Issue: 1, 64 - 75, 31.01.2024

Abstract

Sosyobilimsel konular eğitim öğretime ve bireylerin gelişimine önemli katkılar sağlamaktadır. Ancak toplumda bu konularla karşılaşan farklı kesimlere yönelik de çalışmalar yürütülmemektedir. Bu gerekçeden hareketle çalışmanın amacı yazılım mühendisliği öğrencilerinin cep telefonları ve bilgisayarların yaydığı radyasyon hakkındaki bilgi düzeylerini belirlemek, gelişimlerini değerlendirmek ve sosyobilimsel konulara yönelik tutumlarının öğretim yıllarına göre değişimini ortaya koymaktır. Çalışma bir devlet üniversitesinde yazılım mühendisliği bölümünde öğrenim gören 30 öğrenci ile yürütülmüştür. Aynı öğrencilere birinci ve ikinci sınıf başlangıcında cep telefonları ve bilgisayarların yaydığı radyasyona yönelik bilgilerine ve sosyobilimsel konulardaki tutumlarına yönelik iki ayrı ölçme aracı uygulanmıştır. Oluşturulan anket içerik analizi ve bağımlı t testi ile değerlendirilmiştir. Çalışmada öğrencilerin radyasyon konusundaki bilgi düzeylerinin ve argümantasyon kalitelerinin düşük olduğu ve ilk iki yılda değişmediği ortaya çıkmıştır. Sosyobilimsel konulara yönelik tutumlar ise Wilcoxon sıralı işaretler testi kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçta tutum ve alt boyutlarında herhangi bir anlamlı fark bulunamamıştır. Bu doğrultuda yazılım mühendisliği öğrencilerinin ilk yıldaki öğrenim yaşantılarında sosyobilimsel konularda gelişim gösteremedikleri sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Albe, V. (2008). When scientific knowledge, daily life experience, epistemological and social considerations intersect: Students’ argumentation in group discussion on a socio‐scientific issue. Research in Science Education, 38, 67–90.
  • Alkış Küçükaydın, M. (2019). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyobilimsel Bir Konuya İlişkin Görüşleri ve Argüman Yapıları. İlköğretim Online, 18(1), 174-189.
  • American Association for The Advancement of Science [AAAS] (2015). Project 2061 Report. New York: Oxford University Press.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Zeynep Başkan Takaoğlu 0000-0003-1706-7933

Publication Date January 31, 2024
Submission Date November 21, 2022
Published in Issue Year 2024 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Başkan Takaoğlu, Z. (2024). Yazılım Mühendisliği Öğrencilerinin Cep Telefonu ve Bilgisayar Kullanımına Bağlı Radyasyona Yönelik Bilgileri ve Sosyobilimsel Konular Hakkındaki Tutumları. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 64-75.