Bu çalışmada Dikkat Eksikliği Hiperaktivite bozukluğu (DEHB) olan çocukların yaşam kalitelerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Kesitsel ve tanımlayıcı olan bu çalışma Eylül 2017- Nisan 2018 tarihleri arasında DEHB tanısı nedeniyle Rehberlik ve Araştırma Merkezi’ne başvuruda bulunan 8-12 yaş arası 75 çocuk ile yapılmıştır. Araştırma verileri “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Olan 8-12 Yaş Grubu Çocuklarda Yaşam Kalitesi Ölçeği (DE/HB-YKÖ)” kullanılarak toplanmıştır. Sayısal değişkenler ortalama ve standart sapma olarak, kategorik değişkenler sayı ve yüzde olarak sunulmuştur.
Çalışmaya katılan çocukların yaş ortalaması 10,48±1,25 olup %70,7’si erkektir. Araştırmadaki çocukların %73,3’ünün daha önce DEHB’yi bilmediği ve %38,7’sinde DEHB’ye eşlik eden bir hastalığın olduğu belirlenmiştir. Araştırmaya alınan çocukların DE/HB-YKÖ’ye göre puan ortalaması; okulda: 48,14±17,67; evde: 46,72±18,68 ile orta düzeyde olup aralarındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür (p<0,05). DEHB olan çocukların okulda ve evde orta düzeyde yaşam kalitesine sahip olduğu belirlenmiştir. Pediatri hemşirelerinin DEHB olan çocukları erken dönemde belirleyerek tanılama için ilgili merkezlere yönlendirmeleri, çocuğa, ailesine ve sosyal çevresine DEHB ile ilgili bilgi vermeleri önerilmektedir.
This study aims to determine the quality of life among children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). This cross-sectional and descriptive study was conducted with 75 children aged 8-12 who applied to the Guidance and Research Center for the diagnosis of ADHD between September 2017 and April 2018.The research data were collected with the "Introductory Information Form" and "The Quality Of Life Scale in Children of the Age Group of 8-12 Attention Defıcit/Hyperactivity Disorder (AD/HD-QOLS)".
The average age of the children participating in the study is 10.48±1.25 and 70.7% are male. It was determined that 73.3% of the children in the study did not know ADHD before and 38.7% had a condition accompanying ADHD. The average score of children according to AD/HD-QOLS; at school: 48.14±17.67; at home: 46.72±18.68, and the difference between was found to be statistically significant (p<0.05). It has been determined that children with ADHD have moderate quality of life at school and at home. It is recommended that pediatric nurses identify children diagnosed with ADHD in an early period and direct them to centers for diagnosis and treatment, and provide counseling services to the child, family and his social environment.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 2 |