Review
BibTex RIS Cite

THE ANSWER TO THE QUESTION OF WHY HUMAN BECOMES VEGAN: ABOLITIONISM ABSTRACT

Year 2024, Volume: 5 Issue: 5, 149 - 172, 26.03.2024
https://doi.org/10.62156/habitus.1396815

Abstract

The form of relationship that people have established with each other as well as the nature of their relationship with each other has been discussed throughout history. Especially how to establish the relationship between human and animal has engaged heads and different suggestions have been voiced. People who are intertwined with animals in all areas of life, from carrying their cargo to feeding, have tried to determine their status. This discussion, which has become evident in Aristotle, has taken different dimensions to date, and today the human-animal relationship has become much more sharply controversial. As a cultural issue, people's consumption of animal and animal products has ceased to be a life practice today and has been moved to a political layer. As a political issue, the human-animal relationship has gained a width that not only determines the lifestyle of people but also determines its legal field. The issue that concerns almost every area of life, from politics to economic and law to cultural, is discussed around three names. Peter Singer, Tom Regan and Gary L. Francione is the three names we have encountered in determining the nature of the human-animal relationship. In this study, the views of these three names on human-animal relationship will be presented Gary L. The criticism of Francione to Peter Singer and Tom Regan will be presented with the concept of abolitionism. Based on the refusal to consume animals and the products they produce, this way of thinking offers quite radical suggestions in terms of showing how people can build a lifestyle in everyday life. Why are these suggestions People Vegan? In his book, he was expressed quite leanly and tried to be placed on a rational basis. It is interesting that Francione's views are central to the work, on the one hand, to show ways to interest established cultural practices as well as to show where their discussions on human-animal relationship come from. Abolitionism emerges as a politically based social movement aimed at engaging in thousands of years of cultural practices.

References

  • Aristoteles. (1975). Politika. (Çev. Mete Tuncay). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Aristoteles. (1995). Retorik. (Çev. Mehmet H. Doğan). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Augustinus. İtiraflar. Çev. Çiğdem Dürüşken. İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2010.
  • Derrida, Jasques. (2014) Gramatoloji. (Çev. İ. Birkan), Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
  • Descartes, Rene. (1998). Yöntem Üzerine Konuşma. (Çev. A. Timuçin ve Y. Timuçin), İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Francione, G. L. (2008). Hayvan Haklarına Giriş: Çocuğunuz mu Köpeğiniz mi?. (Çev. R. Akman ve E. Gen). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Francione G. L. ve Charlton A. (2021). İnsan Neden Vegan Olur?, (Çev. Cansen Mavituna), İstanbul: Metropolis Yayıncılık.
  • Hesiodos. (1977). Hesiodos Eseri ve Kaynakları. (Çev. Azra Erhat ve Sabahattin Eyüboğlu). Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.

İNSAN NEDEN VEGAN OLUR SORUSUNA YANIT: ABOLİSYONİZM

Year 2024, Volume: 5 Issue: 5, 149 - 172, 26.03.2024
https://doi.org/10.62156/habitus.1396815

Abstract

İnsanların birbirleri ile kurdukları ilişkinin mahiyeti kadar diğer varlıklarla da kurdukları ilişki biçimi tarih boyunca tartışılmıştır. Özellikle insan ile hayvan arasındaki ilişkinin nasıl kurulacağı kafaları meşgul etmiş, birbirinden farklı öneriler seslendirilmiştir. Yüklerini taşımaktan beslenmelerine kadar hayatın her alanında hayvanlarla iç içe olan insanlar, onların statüsünü belirlemeye çalışmışlardır. Aristo’da belirginleşen bu tartışma günümüze kadar farklı boyutlar almış, günümüzde insan- hayvan ilişkisi çok daha keskin bir şekilde tartışılır hale gelmiştir. Kültürel bir konu olarak insanların hayvan ve hayvan ürünlerini tüketmeleri günümüzde bir yaşam pratiği olmaktan çıkarak politik bir katmana taşınmıştır. Politik bir konu olarak insan-hayvan ilişkisi insanların yaşam tarzlarını belirlemekle kalmayıp hukuki alanını da belirleyen bir genişliğe kavuşmuştur. Siyasetten ekonomik alana hukuktan kültürel alana kadar hayatın hemen hemen her alanını ilgilendiren konu üç isim etrafında tartışılmaktadır. Peter Singer, Tom Regan ve Gary L. Francione insan-hayvan ilişkisinin mahiyetini belirlemede karşımıza çıkan üç isimdir. Bu çalışmada bu üç ismin insan- hayvan ilişkisine dair görüşleri sunulacak Gary L. Francione’ın Peter Singer, Tom Regan’a yönelttiği eleştiriler abolisyonizm kavramı eşliğinde sunulacaktır. Hayvanları ve onların ürettiği ürünlerin tüketmenin reddedilmesi üzerine kurulu bu düşünme biçiminin insanların gündelik yaşamda nasıl bir hayat tarzı kurabileceklerini göstermesi açısından oldukça radikal öneriler sunmaktadır. Bu öneriler İnsanlar Neden Vegan Olur? kitabında oldukça yalın bir şekilde dile getirilmiş, rasyonel bir temele oturtulmaya çalışılmıştır. Francione’ın görüşlerinin çalışmada merkezi yer tutması bir taraftan insan-hayvan ilişkisine dair tartışmalarının geldiği yeri göstermesi açısından önemli olduğu kadar yerleşik kültürel pratikleri ilga etmenin yollarını göstermesi açısından ilgi çekicidir. Abolisyonizm, bu yönüyle binlerce yıllık oluşan kültürel pratikleri ilga etmeyi amaçlayan politik temelli toplumsal bir hareket olarak karşımıza çıkmaktadır.

References

  • Aristoteles. (1975). Politika. (Çev. Mete Tuncay). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Aristoteles. (1995). Retorik. (Çev. Mehmet H. Doğan). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Augustinus. İtiraflar. Çev. Çiğdem Dürüşken. İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2010.
  • Derrida, Jasques. (2014) Gramatoloji. (Çev. İ. Birkan), Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
  • Descartes, Rene. (1998). Yöntem Üzerine Konuşma. (Çev. A. Timuçin ve Y. Timuçin), İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Francione, G. L. (2008). Hayvan Haklarına Giriş: Çocuğunuz mu Köpeğiniz mi?. (Çev. R. Akman ve E. Gen). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Francione G. L. ve Charlton A. (2021). İnsan Neden Vegan Olur?, (Çev. Cansen Mavituna), İstanbul: Metropolis Yayıncılık.
  • Hesiodos. (1977). Hesiodos Eseri ve Kaynakları. (Çev. Azra Erhat ve Sabahattin Eyüboğlu). Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Movement
Journal Section Review
Authors

Bahar Bulut

Mehmet Erkol 0000-0002-1363-1894

Publication Date March 26, 2024
Submission Date November 27, 2023
Acceptance Date December 29, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 5 Issue: 5

Cite

APA Bulut, B., & Erkol, M. (2024). İNSAN NEDEN VEGAN OLUR SORUSUNA YANIT: ABOLİSYONİZM. Habitus Toplumbilim Dergisi, 5(5), 149-172. https://doi.org/10.62156/habitus.1396815