Bu araştırma 2021 Yükseköğretim Kurumları Sınavında (YKS) turist rehberliği programlarına yerleşen adayların başarı istatistiklerine ait YÖK Atlas verileri üzerine bir değerlendirme yapma amacındadır. Bu amaçla lisans ve önlisans birimlerine yerleşen adayların başarı istatistikleri tek bir durum olarak ele alınmış ve araştırma durum analizi yaklaşımlarından bütüncül tek durum deseninde yürütülmüştür. Çalışmada örnekleme gidilmeyerek, turist rehberliği eğitimi veren ve ilk yerleştirme sonuçlarına göre öğrenci alan 50 lisans ve 51 önlisans olmak üzere toplam 101 birim araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmanın verileri YÖK Atlas veri tabanından doküman analizi tekniği ile toplanmış ve betimsel analiz yöntemleri ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, Temel Yeterlilik Testi puanları açısından önlisans ve lisans birimlerine yerleşen adaylar arasında kayda değer bir fark olmadığı, adayların YKS başarılarının düşük ancak Türkiye ortalamasına yakın olduğu ve en başarılı öğrencilerin vakıf üniversitelerinin tam burslu birimlerini tercih ettiği tespit edilmiştir.
başarı istatistikleri turist rehberliği eğitimi YÖK Atlas veri tabanı yükseköğretim kurumları sınavı CoHE Atlas database Examination for higher education institutions Success statistics Tour-guide training
The purpose of this study is to present an evaluation of the CoHE Atlas data on the success statistics of applicants who were placed in tour guiding programmes following the 2021 Examination for Higher Education Institutions (YKS). To that end, the success statistics of applicants placed in undergraduate and associate-degree programmes were treated as a single case; of the case analysis approaches, the holistic single-case study design was chosen to conduct the research. Instead of sampling, a total of 101 units, 50 undergraduate- and 51 associate-degree-level, that provide tour-guide training, and that received students according to the first placement results were included in the study. The data for the research were collected from the CoHE Atlas database through document analysis, and were analysed using the descriptive analysis methods. The study has revealed that no considerable disparity occurred between the applicants who were placed in associate-degree programmes and those placed in undergraduate programmes in terms of the Basic Proficiency Test scores, that the applicants’ level of success at YKS was low but close to Turkey’s nationwide average, and that the most successful students preferred units of foundation universities with full scholarship.
CoHE Atlas database Examination for higher education institutions Success statistics Tour-guide training
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 3 |