Research Article
BibTex RIS Cite

AKADEMİK YAZMA ALANINDAKİ MAKALELERDE KULLANILAN ANAHTAR SÖZCÜKLERİN BAŞLIK VE ÖZETLE EŞLEŞMELERİNİN SİSTEMATİK İNCELENMESİ

Year 2023, Volume: 20 Issue: 52, 231 - 242, 31.12.2023

Abstract

Bu çalışmanın amacı, akademik yazma alanındaki araştırma makalelerinde kullanılan anahtar sözcüklerin sıklıklarının belirlenmesi ve anahtar sözcüklerin başlık ve özetle eşleşmelerinin incelenmesidir. Çalışmada, temel nitel araştırma modeli kullanılmıştır. İncelenen makalelere ulaşmak için öncelikle akademik yazmaya dair terimler belirlenmiştir. Söz konusu terimlerle DergiPark’ta yapılan taramalarla 101 araştırma makalesine ulaşılmış ve çalışma kapsamındaki makalelerde yer alan 446 anahtar sözcük değerlendirilmiştir. Çalışmada veriler doküman analizi ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. İncelenen araştırma makalelerinde en fazla kullanılan anahtar sözcüğün “akademik yazma” olduğu belirlenmiştir. Ayrıca çalışmalarda kullanılan anahtar sözcüklerin –birkaç anahtar sözcük dışında- genel olarak sıklığının az olduğu tespit edilmiştir. Anahtar sözcüklerin büyük bir kısmının –farklı kategorilerden olmakla birlikte- başlık ve özetle eşleştiği sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar sözcüklerin hem başlık hem özetle eşleşmesinde en sık görülen kategorinin tam eşleşen, en az görülen kategorinin ise tamamı sunulan olduğu belirlenmiştir. Benzer şekilde varyant ve kısmi eşleşen kategorilerinin hem başlık hem özette yakın oranda olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, eşleşmeyen kategorisinin başlık ve özetteki oranlarının farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Cin Şeker, Z. (2020a). Ana Dili Eğitimi Dergisi’nde yayınlanan makalelerin anahtar kelimeleri üzerine betimsel bir analiz. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 797-811. https://doi.org/10.16916/aded.718596
  • Cin Şeker, Z. (2020b). Dinleme ve konuşma becerilerine yönelik lisansüstü tezlerin anahtar kelimeleri üzerine bir inceleme: betimsel analiz. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 128-140. https://doi.org/10.29000/rumelide.752206.
  • Erdem, M. D., Gün, M., Şengül, M. & Özkan, E. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında yazılmış bilimsel makalelerde geçen anahtar sözcüklere ilişkin bir içerik analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 213-237 https://doi.org/10.7822/omuefd.34.1.13
  • Hartley, J., & Kostoff, R. N. (2003). How useful are ‘keywords’ in scientific journals? Journal of Information Science, 29(5), 433-438. https://doi.org/10.1177/01655515030295008
  • Kan, M. O. (2017). Akademik Yazma. Eğiten Yayınevi
  • Küçük, S., & Kaya, E. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ile ilgili hazırlanan tezlerde geçen anahtar kelimelere yönelik içerik analizi. Journal of History Culture and Art Research, 7(5), 442-456. https://doi.org/10.7596/taksad.v7i5.1880
  • Merriam, B. S. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. S. Turan (Çev.), Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Uzun, L. (2007). Bir proje çalışması: Bilimsel metinler, savlama eylemi ve retorik sunumlar. Y. Aksan ve M. Aksan (Edl.), XXI. Ulusal Dilbilim Kurultayı (10-11 Mayıs 2007) Bildirileri (ss. 328-336), Mersin Üniversitesi Yayınları.
  • Schwing, T., McCutcheon, S. & Maurer, M. B. (2012) Uniqueness matters: Author-supplied keywords and LCSH in the library catalog, Cataloging & Classification Quarterly, 50(8), 903-928, https://doi.org/10.1080/01639374.2012.703164
  • Sevim, O. & İşcan, A. (2012). Türkçenin eğitimi ve öğretimi alanında yapılan yüksek lisans tezlerinde geçen anahtar kelimelere dönük bir içerik analizi. Journal of Turkish Studies, 7(1), 1863-1873. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.3101
  • Shokri, A., Khany, R., & Aliakbari, M. (2022). Two decades of research articles keywords in corpus-based studies in International Journal of Corpus Linguistics. Journal of Research in Applied Linguistics, 13(1), 70-83. https://doi.org/10.22055/RALS.2022.17426
  • Strader, C. R. (2009). Author-assigned keywords vs. Library of Congress subject headings. Library Sources & Technical Services, 53(4), 243-250. https://doi.org/10.5860/lrts.53n4.243
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Turan, A. ve Dolgun, G. (2021). Bilimsel araştırma makalelerinde başlık, özet, anahtar kelimeler ve yazar bilgilerinin yazılımı. Journal of Education and Research in Nursing. 18(1), 77-82 https://doi.org/10.5152/jern.2021.52244

A SYSTEMATİC INVESTİGATİON OF THE MATCHİNG OF KEYWORDS WİTH THE TİTLE AND ABSTRACT USED İN ARTİCLES İN THE FİELD OF ACADEMİC WRİTİNG

Year 2023, Volume: 20 Issue: 52, 231 - 242, 31.12.2023

Abstract

The aim of this study is to determine the frequencies of keywords used in research articles in the field of academic writing and to examine the matches of keywords with the title and abstract. The basic qualitative research model was used in the study. In order to reach the analyzed articles, firstly, terms related to academic writing were defined. With the searches made in DergiPark with the terms in question, 101 research articles were reached and 446 keywords in the articles within the scope of the study were evaluated. In the study, data were collected through document analysis. Descriptive analysis technique was used to analyze the obtained data. It was determined that the most used keyword in the research articles examined was "academic writing". In addition, it was defined that the frequency of the keywords used in the studies -except for a few keywords- was generally low. It was concluded that most of the keywords -albeit from different categories- matched with the title and abstract. It was revealed that the most common category for matching keywords with both the title and abstract was an exact match and the least common category was all present. Similarly, variant match and partial match categories were found to be close in both the title and abstract. However, it was concluded that the rates of the no match category in the title and summary differed.

References

  • Cin Şeker, Z. (2020a). Ana Dili Eğitimi Dergisi’nde yayınlanan makalelerin anahtar kelimeleri üzerine betimsel bir analiz. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 797-811. https://doi.org/10.16916/aded.718596
  • Cin Şeker, Z. (2020b). Dinleme ve konuşma becerilerine yönelik lisansüstü tezlerin anahtar kelimeleri üzerine bir inceleme: betimsel analiz. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 128-140. https://doi.org/10.29000/rumelide.752206.
  • Erdem, M. D., Gün, M., Şengül, M. & Özkan, E. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında yazılmış bilimsel makalelerde geçen anahtar sözcüklere ilişkin bir içerik analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 213-237 https://doi.org/10.7822/omuefd.34.1.13
  • Hartley, J., & Kostoff, R. N. (2003). How useful are ‘keywords’ in scientific journals? Journal of Information Science, 29(5), 433-438. https://doi.org/10.1177/01655515030295008
  • Kan, M. O. (2017). Akademik Yazma. Eğiten Yayınevi
  • Küçük, S., & Kaya, E. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ile ilgili hazırlanan tezlerde geçen anahtar kelimelere yönelik içerik analizi. Journal of History Culture and Art Research, 7(5), 442-456. https://doi.org/10.7596/taksad.v7i5.1880
  • Merriam, B. S. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. S. Turan (Çev.), Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Uzun, L. (2007). Bir proje çalışması: Bilimsel metinler, savlama eylemi ve retorik sunumlar. Y. Aksan ve M. Aksan (Edl.), XXI. Ulusal Dilbilim Kurultayı (10-11 Mayıs 2007) Bildirileri (ss. 328-336), Mersin Üniversitesi Yayınları.
  • Schwing, T., McCutcheon, S. & Maurer, M. B. (2012) Uniqueness matters: Author-supplied keywords and LCSH in the library catalog, Cataloging & Classification Quarterly, 50(8), 903-928, https://doi.org/10.1080/01639374.2012.703164
  • Sevim, O. & İşcan, A. (2012). Türkçenin eğitimi ve öğretimi alanında yapılan yüksek lisans tezlerinde geçen anahtar kelimelere dönük bir içerik analizi. Journal of Turkish Studies, 7(1), 1863-1873. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.3101
  • Shokri, A., Khany, R., & Aliakbari, M. (2022). Two decades of research articles keywords in corpus-based studies in International Journal of Corpus Linguistics. Journal of Research in Applied Linguistics, 13(1), 70-83. https://doi.org/10.22055/RALS.2022.17426
  • Strader, C. R. (2009). Author-assigned keywords vs. Library of Congress subject headings. Library Sources & Technical Services, 53(4), 243-250. https://doi.org/10.5860/lrts.53n4.243
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Turan, A. ve Dolgun, G. (2021). Bilimsel araştırma makalelerinde başlık, özet, anahtar kelimeler ve yazar bilgilerinin yazılımı. Journal of Education and Research in Nursing. 18(1), 77-82 https://doi.org/10.5152/jern.2021.52244
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Language Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

M. Onur Kan 0000-0001-8319-0791

Abdurrahman Yiğit Geben 0000-0002-5596-876X

Selim Onay 0009-0009-4354-989X

Early Pub Date December 26, 2023
Publication Date December 31, 2023
Submission Date November 22, 2023
Acceptance Date December 3, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 20 Issue: 52

Cite

APA Kan, M. O., Geben, A. Y., & Onay, S. (2023). AKADEMİK YAZMA ALANINDAKİ MAKALELERDE KULLANILAN ANAHTAR SÖZCÜKLERİN BAŞLIK VE ÖZETLE EŞLEŞMELERİNİN SİSTEMATİK İNCELENMESİ. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(52), 231-242.