Review Article
BibTex RIS Cite

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kariyer Kararlılığı Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2023, Volume: 5 Issue: 2, 106 - 115, 25.12.2023

Abstract

Bu çalışmanın amacı, spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin kariyer kararlılığının çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma verileri, 2023-2024 eğitim-öğretim yılı Güz döneminde, Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören toplam 206 öğrencinin katılımı sonucunda toplanmıştır. Çalışmada Lounsbury ve ark. (1999) tarafından geliştirilen, Akçakanat ve Uzunbacak (2019) tarafından Türkçe uyarlaması, geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan Kariyer Kararlılığı Ölçeği kullanımıştır. Ölçek 6 madde ve tek boyutlu bir yapıya sahiptir. Çalışma kapsamında ölçeğin yüksek güvenirlik dizeyinde olduğu görülmüştür. Çalışma, nicel araştırma modelleri arasında yer alan genel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada katılımcıların cinsiyet, bölüm, sınıf, aktif spor yapma ve öğrenim gördüğü bölümden memnuniyet durumlarına göre kariyer kararlılık düzeyleri incelenmiştir. Çalışma sonuçları incelendiğinde yaş, cinsiyet, bölüm ve spor yapma durumlarına göre kariyer kararlılık düzeylerinin anlamlı bir fark oluşturmadığı görülmüştür. Bununla birlikte katılımcıların kariyer kararlılık düzeylerinin sınıf ve bölüm memnuniyeti değişkenleri açısından anlamlı fark oluşturduğu görülmüştür (p<.05).

References

  • Akçakanat, T., & Uzunbacak, H. H. (2019). Kariyer Kararlılığı Ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 4(9), 159-170.
  • Akoğlan Kozak, M. ve Dalkıranoğlu, T. (2013). Career perceptions of new graduates: Anadolu University example. Anadolu University Journal of Social Sciences, 13(1), 41–52.
  • Arslan, U. (2022). Relation between career decidedness and subjective wellbeing in university students: Does hope mediate the link? Participatory Educational Research, 9 (2), 103-117.
  • Arthur, M. B., Hall, D. T., & Lawrence, B. S. (1989). Generating new directions in career theory: The case for a transdisciplinary approach. Handbook of career theory, 7, 25.
  • Béduwé, C. ve Giret, J. F. (2011). Mismatch of vocational graduates: What penalty on French labour market? Journal of Vocational Behavior, 78(1), 68–79.
  • Bozyiğit, E., Küçük Kılıç, S., Erman, Ö. ve Gürbüz, B. (2022). Sporcu öğrenci kariyer farkındalığı envanteri: Faktör yapısı ve demografik farklılıklar. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 237–251.
  • Çakto, P. ve Görgüt, İ. (2019). Beden eğitimi ve spor eğitimi gören öğrencilerin kariyer planlama süreçlerinin incelenmesi. Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 1(1), 69–80.
  • Fearon, C., Nachmias, S., McLaughlin, H., & Jackson, S. (2018). Personal values, social capital, and higher education student career decidedness: a new ‘protean’-informed model. Studies in Higher Education, 43(2), 269-291.
  • Fernández, D. P., Ryan, M. K., & Begeny, C. T. (2023). Gender expectations, socioeconomic inequalities and definitions of career success: A qualitative study with university students. Plos one, 18(2), e0281967.
  • Gagnon, R. J., & Sandoval, A. (2020). Pre-college STEM camps as developmental context: Mediational relations between gender, career decidedness, socioemotional development, and engagement. Children and Youth Services Review, 108, 104584.
  • Galles, J. A., & Lenz, J. G. (2013). Relationships among career thoughts, vocational identity, and calling: Implications for practice. The Career Development Quarterly, 61(3), 240-248.
  • Gardner, S. K. ve Barnes, B. J. (2007). Graduate student involvement: Socialization for the professional role. Journal of College Student Development, 48(4), 369–387.
  • George, D. and Mallery, P. (2020). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference. (16th. Edition), New York: Routledge, 45-66.
  • Gerber, M., Wittekind, A., Grote, G., Conway, N., & Guest, D. (2009). Generalizability of career orientations: A comparative study in Switzerland and Great Britain. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 82(4), 779-801.
  • Gültekin, V., & Şeşen, Y. (2021). Career decidedness of college students: A research on medical documentation and secretarial students. Bartın Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 6(1), 3-14.
  • Gürel, P. A. (2018). İş-Yaşam Dengesini Sağlayan Faktörlerin Kadın Akademisyenler İçin Belirlenmesi: Lojistik Regresyon Analizi. Kadın Araştırmaları Dergisi, (16), 31-44.
  • Hirschi, A. (2014). Hope as a resource for self-directed career management: Investigating mediating effects on proactive career behaviors and life and job satisfaction. Journal of Happiness Studies, 15, 1495-1512.
  • Hirschi, A., Niles, S. G., & Akos, P. (2011). Engagement in adolescent career preparation: Social support, personality and the development of choice decidedness and congruence. Journal of adolescence, 34(1), 173-182.
  • İrge, N. T., Pamuk, M. M., & Kaynak, Ö. M. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Örgütsel Faktörlerin Kariyer Kararlığına Etkisi: İstanbul'daki Vakıf Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Beykoz Akademi Dergisi, 8(2), 138-157.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar teknikler ilkeler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kim, N. (2004). Career success orientation of Korean women bank employees. Career Development International, 9(6), 595-608.
  • Komarraju, M., Swanson, J., & Nadler, D. (2014). Increased career self-efficacy predicts college students’ motivation, and course and major satisfaction. Journal of Career Assessment, 22(3), 420-432.
  • Korkut, A., & Keskin, İ. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Algıları: Metaforik Bir Analiz Çalışması/Career Perceptıons of University Students: A Metaphorical Analysis. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 194-211.
  • Koyuncuoğlu, Ö. (2021). An investigation of academic motivation and career decidedness among university students. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 7(1), 125-143.
  • Kozak, M. A., & Dalkıranoglu, T. (2013). Career Perceptions Of New Graduates: Anadolu University Example. Anadolu University Journal of Social Sciences, 13(1), 41-52.
  • Lounsbury, J. W., Hutchens, T., & Loveland, J. M. (2005). An investigation of big five personality traits and career decidedness among early and middle adolescents. Journal of career assessment, 13(1), 25-39.
  • Lounsbury, J. W., Tatum, H. E., Chambers, W., Owens, K., & Gibson, L. W. (1999). An investigation of career decidedness in relation to “Big Five” personality constructs and life satisfaction. College Student Journal, 33(4), 646-652.
  • Niece, D. E., & Bradley, R. W. (1979). Relationship of age, sex, and educational groups to career decisiveness. Journal of Vocational Behavior, 14(3), 271–278.
  • Özdamar, K. (2017). Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Eskişehir: Nisan Yayıncılık, 3. Baskı.
  • Özkaya, B. (2023). Eğitim Fakültesi son sınıf öğrencilerinin kariyer kararlılığının yordayıcıları: Kariyer uyum yetenekleri, planlanmış rastlantı becerileri ve toplumsal cinsiyet rolleri (Yüksek Lisans Tezi). Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Giresun.
  • Risco, C. M., & Duffy, R. D. (2011). A career decision-making profile of Latina/o incoming college students. Journal of Career Development, 38(3), 237-255.
  • Tanoli, M. F. (2016). Understanding career planning: A literature review. Munich Personal RePEc Archive (MPRA), 1–15. Retrived from: https://mpra.ub.uni-muenchen.de/74730/
  • Taşlıyan, M., Arı, N. Ü. ve Duzman, B. (2011). İnsan kaynakları yönetiminde kariyer planlama ve kariyer yönetimi: İİBF öğrencileri üzerinde bir alan araştırması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 231–241.
  • Yaşar, O., & Sunay, H. (2020). Career decidedness of college students. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23), 1614-1624.

Examining the Career Decidedness Levels of Students of Sport Sciences Faculty

Year 2023, Volume: 5 Issue: 2, 106 - 115, 25.12.2023

Abstract

The aim of this study is to examine the career decidedness of sport sciences faculty students in terms of various variables. The research data was collected as a result of the participation of a total of 206 students studying at Gazi University Sport Sciences Faculty in the Fall semester of the 2023-2024 academic year. In the study, the career decidedness scale developed by Lounsbury et al. (1999), Turkish adaptation, validity and reliability study by Akçakanat and Uzunbacak (2019) was used. The scale has 6 items and a one-dimensional structure. Within the scope of the study, it was observed that the scale was at a high level of reliability. The study was carried out in the general survey model, which is among the quantitative research models. In the study, the career decidedness levels of the participants were examined according to their gender, department, class, active sport career and satisfaction with the department they studied. When the study results were examined, it was seen that there was no significant difference in career decidedness levels according to age, gender, department and sports activities. However, it was observed that the career decidedness levels of the participants made a significant difference in terms of class and department satisfaction variables (p<.05).

References

  • Akçakanat, T., & Uzunbacak, H. H. (2019). Kariyer Kararlılığı Ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 4(9), 159-170.
  • Akoğlan Kozak, M. ve Dalkıranoğlu, T. (2013). Career perceptions of new graduates: Anadolu University example. Anadolu University Journal of Social Sciences, 13(1), 41–52.
  • Arslan, U. (2022). Relation between career decidedness and subjective wellbeing in university students: Does hope mediate the link? Participatory Educational Research, 9 (2), 103-117.
  • Arthur, M. B., Hall, D. T., & Lawrence, B. S. (1989). Generating new directions in career theory: The case for a transdisciplinary approach. Handbook of career theory, 7, 25.
  • Béduwé, C. ve Giret, J. F. (2011). Mismatch of vocational graduates: What penalty on French labour market? Journal of Vocational Behavior, 78(1), 68–79.
  • Bozyiğit, E., Küçük Kılıç, S., Erman, Ö. ve Gürbüz, B. (2022). Sporcu öğrenci kariyer farkındalığı envanteri: Faktör yapısı ve demografik farklılıklar. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 237–251.
  • Çakto, P. ve Görgüt, İ. (2019). Beden eğitimi ve spor eğitimi gören öğrencilerin kariyer planlama süreçlerinin incelenmesi. Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 1(1), 69–80.
  • Fearon, C., Nachmias, S., McLaughlin, H., & Jackson, S. (2018). Personal values, social capital, and higher education student career decidedness: a new ‘protean’-informed model. Studies in Higher Education, 43(2), 269-291.
  • Fernández, D. P., Ryan, M. K., & Begeny, C. T. (2023). Gender expectations, socioeconomic inequalities and definitions of career success: A qualitative study with university students. Plos one, 18(2), e0281967.
  • Gagnon, R. J., & Sandoval, A. (2020). Pre-college STEM camps as developmental context: Mediational relations between gender, career decidedness, socioemotional development, and engagement. Children and Youth Services Review, 108, 104584.
  • Galles, J. A., & Lenz, J. G. (2013). Relationships among career thoughts, vocational identity, and calling: Implications for practice. The Career Development Quarterly, 61(3), 240-248.
  • Gardner, S. K. ve Barnes, B. J. (2007). Graduate student involvement: Socialization for the professional role. Journal of College Student Development, 48(4), 369–387.
  • George, D. and Mallery, P. (2020). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference. (16th. Edition), New York: Routledge, 45-66.
  • Gerber, M., Wittekind, A., Grote, G., Conway, N., & Guest, D. (2009). Generalizability of career orientations: A comparative study in Switzerland and Great Britain. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 82(4), 779-801.
  • Gültekin, V., & Şeşen, Y. (2021). Career decidedness of college students: A research on medical documentation and secretarial students. Bartın Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 6(1), 3-14.
  • Gürel, P. A. (2018). İş-Yaşam Dengesini Sağlayan Faktörlerin Kadın Akademisyenler İçin Belirlenmesi: Lojistik Regresyon Analizi. Kadın Araştırmaları Dergisi, (16), 31-44.
  • Hirschi, A. (2014). Hope as a resource for self-directed career management: Investigating mediating effects on proactive career behaviors and life and job satisfaction. Journal of Happiness Studies, 15, 1495-1512.
  • Hirschi, A., Niles, S. G., & Akos, P. (2011). Engagement in adolescent career preparation: Social support, personality and the development of choice decidedness and congruence. Journal of adolescence, 34(1), 173-182.
  • İrge, N. T., Pamuk, M. M., & Kaynak, Ö. M. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Örgütsel Faktörlerin Kariyer Kararlığına Etkisi: İstanbul'daki Vakıf Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Beykoz Akademi Dergisi, 8(2), 138-157.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar teknikler ilkeler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kim, N. (2004). Career success orientation of Korean women bank employees. Career Development International, 9(6), 595-608.
  • Komarraju, M., Swanson, J., & Nadler, D. (2014). Increased career self-efficacy predicts college students’ motivation, and course and major satisfaction. Journal of Career Assessment, 22(3), 420-432.
  • Korkut, A., & Keskin, İ. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Algıları: Metaforik Bir Analiz Çalışması/Career Perceptıons of University Students: A Metaphorical Analysis. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 194-211.
  • Koyuncuoğlu, Ö. (2021). An investigation of academic motivation and career decidedness among university students. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 7(1), 125-143.
  • Kozak, M. A., & Dalkıranoglu, T. (2013). Career Perceptions Of New Graduates: Anadolu University Example. Anadolu University Journal of Social Sciences, 13(1), 41-52.
  • Lounsbury, J. W., Hutchens, T., & Loveland, J. M. (2005). An investigation of big five personality traits and career decidedness among early and middle adolescents. Journal of career assessment, 13(1), 25-39.
  • Lounsbury, J. W., Tatum, H. E., Chambers, W., Owens, K., & Gibson, L. W. (1999). An investigation of career decidedness in relation to “Big Five” personality constructs and life satisfaction. College Student Journal, 33(4), 646-652.
  • Niece, D. E., & Bradley, R. W. (1979). Relationship of age, sex, and educational groups to career decisiveness. Journal of Vocational Behavior, 14(3), 271–278.
  • Özdamar, K. (2017). Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Eskişehir: Nisan Yayıncılık, 3. Baskı.
  • Özkaya, B. (2023). Eğitim Fakültesi son sınıf öğrencilerinin kariyer kararlılığının yordayıcıları: Kariyer uyum yetenekleri, planlanmış rastlantı becerileri ve toplumsal cinsiyet rolleri (Yüksek Lisans Tezi). Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Giresun.
  • Risco, C. M., & Duffy, R. D. (2011). A career decision-making profile of Latina/o incoming college students. Journal of Career Development, 38(3), 237-255.
  • Tanoli, M. F. (2016). Understanding career planning: A literature review. Munich Personal RePEc Archive (MPRA), 1–15. Retrived from: https://mpra.ub.uni-muenchen.de/74730/
  • Taşlıyan, M., Arı, N. Ü. ve Duzman, B. (2011). İnsan kaynakları yönetiminde kariyer planlama ve kariyer yönetimi: İİBF öğrencileri üzerinde bir alan araştırması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 231–241.
  • Yaşar, O., & Sunay, H. (2020). Career decidedness of college students. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23), 1614-1624.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Activity Management
Journal Section Articles
Authors

Cihan Ulun 0000-0002-1913-7483

Early Pub Date December 25, 2023
Publication Date December 25, 2023
Submission Date December 10, 2023
Acceptance Date December 12, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Ulun, C. (2023). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kariyer Kararlılığı Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 5(2), 106-115.