Research Article
BibTex RIS Cite

Consumption Habits During the Covid-19 Pandemic Period: A Study on Suleyman Demirel University Academics

Year 2023, Volume: 25 Issue: 2, 389 - 407, 31.12.2023

Abstract

References

  • Akdemir, Ş., Kougnigan, E., Keskin, F., Açıksarı, Y., ve Miassi, Y. (2020). Effects of Covid-19 on Food Consumption Habits in Turkey. International Conference on Covid-19 Studies, Ankara.
  • Aktan, C. C., ve Tutar, H. (2007). Bir Sosyal Sabit Sermaye Olarak Kültür. Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, 6(20), 1–11.
  • Akturan, U. (2007). Tüketici Davranışına Yönelik Araştırmalarda Alternatif Bir Teknik: Etnografik Araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 237–252.
  • Aydın, O. (2004). Tutumlar. E. Özkalp (Ed), Davranış Bilimlerine Giriş (279-296) içinde.
  • Bayram, N. (2016). Veri Analizi Excel ve SPSS Uygulamalarıyla Birlikte. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Bilir, İ. (2021). Davranışsal İktisat Çerçevesinde Tüketici Davranışlarının İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adıyaman Üniversitesi, Adıyaman.
  • Ben Hassen, T., El Bilali, H., Allahyari, M. S., Berjan, S., ve Fotina, O. (2021). Food Purchase and Eating Behavior During the COVID-19 Pandemic: A Cross-sectional Survey of Russian Adults. Appetite, Sayı: 165: 1-10.
  • Bolek, S. (2021). Food Purchasing, Preservation, and Eating Behavior During COVID-19 Pandemic: A Consumer Analysis. Italian Journal of Food Science, 33(3), 14-24. Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 470-483.
  • Cüzeloğlu, D. (2017). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Demir, Ş.Ş., ve Kozak, M. (2013). Tüketici Davranışları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Emgel, F. J., Blackwell, R. D., ve Miniard, P. W. (1995). Consumer Behavior. New York: The Dryden Press.
  • Eren, E. (1998). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Erkan, İ. (2020). Tüketicilerin Covid-19 Döneminde Yayınlanan Birlik Beraberlik ve Motivasyon Temalı Reklamlara Yönelik Algıları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, Special Issue, 585-600
  • Gedik, A. (2020). Davranış Ekonomisi ve Tüketici Davranışları Açısından Bir Uygulama. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, Sayı: 1, 23–40.
  • Gençyürek Erdoğan, M. (2020).Covid-19 Döneminde E-Ticaret Ve Dijital Reklam Yatırımları. Selçuk İletişim Dergisi, 13(3), 1296-1318.
  • Global Enstitü. Tüketici Davranışları [Çevrimiçi Ders Notu]. https://globalenstitu.com/bolum/tuketici-davranislari/ adresinden edinilmiştir.
  • Gülçiçek Tolun, B., ve Bulut, N. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde Tüketicilerin Gıda Ürünleri Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 45, 15-31.
  • Güriş, S., ve Astar, M. (2019). SPSS İle İstatistik. İstanbul: Der Yayınları.
  • Ipsos. Hane İçi Hızlı Tüketim Ürünleri Satın Alımında İçeçek Ürünleri Dikkat Çekti [Çevrimiçi Ders Notu]. https://www.ipsos.com/tr-tr/hane-ici-hizli-tuketimurunleri-satin-aliminda-icecek-urunleri-dikkat-cekti/ adresinden edinilmiştir.
  • İslamoğlu, A. H., ve Altunışık, R. (2010). Tüketici Davranışları. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • İnanç, A. S., ve Özdemir, N. (2018). Gençlerin Gösteriş Tüketimi Eğilimleri Üzerine Bir Alan Araştırması: Konya Örneği. Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi, 1(2), 6–19.
  • Kayabaşı Torun, E. (2020).COVID-19’un Piyasalara ve Tüketici Davranışlarına Etkisi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 15-25.
  • Kotler, P., ve Armstrong, G. (2010). Principles of Marketing. New Jersey, Pearson.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2012). Aile ve Tüketici Hizmetleri, Tüketici Davranış Modelleri. Ankara: MEB.
  • Odabaşı, Y., ve Barış, G. (2015). Tüketici Davranışları. İstanbul: Mediacat Akademi.
  • Özay, M. A. (2021). Covid-19 Etkisiyle Tüketicilerin Online Satın Alma Davranışlarında Yaşanan Değişimlerin İncelenmesi, Ekonomi, İşletme ve Yönetim Dergisi, 5(1), 1-25.
  • Özsungur, F., ve Güven, S. (2017). Tüketici Davranışlarını Etkileyen Sosyal Faktörler ve Aile. International Journal Of Eurasian Education And Culture, Sayı: 3, 127-142.
  • Saatçı, E. (2020). COVID-19 Pandemisi ve sağlık çalışanları: Yaşatmak mı yaşamak mı? Türk Aile Hekimliği Dergisi, 24(3), 153-166.
  • Samancı, M. (2020).Küresel Bir Salgın: Covid-19. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 6-11.
  • Sanem, E. Tüketici Davranışı Nedir? Tüketici Davranışının Özellikleri Nelerdir? [Çevrimiçi Ders Notu]. https://www.brandingturkiye.com/tuketici-davranisi-nedirtuketici-davranisinin-ozellikleri-nelerdir/ adresinden edinilmiştir.
  • Temizkan, V., Güven, E. Ö., Yılmazer, A., ve Andsoy, C. (2021). Covid-19 İle Gerçekleşen Tüketici Davranışları ve Eğilimlerine Yönelik Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(78), 1311-1327.
  • Tüba. (2020, Haziran). Covid-19 Küresel Salgın Değerlendirme Raporu. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.
  • Ünal, R. (2019). Davranışsal İktisat Bağlamında Z Kuşağı Tüketici Davranışlarının Cinsiyet Farkına Göre İncelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(6), 519-530. Ünlüönen, K., ve Tayfun, A. (2003). Turistlerin Yerli Halkın Tüketim Davranışlarına Etkileri Üzerine Ampirik Bir Araştırma. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 10, 1-18.
  • Ramya, N., ve Ali, S. M. (2016). Factors affecting consumer buying behavior September 2016. International Journal of Applied Research, 2(10), 76–80. Şen, S. Kategorik Veri Analizi [PDF Sunum]. https://sedatsen.files.wordpress.com/2016/11/10-sunum.pdf/

Covid-19 Pandemisi Döneminde Tüketim Alışkanlıkları: Süleyman Demirel Üniversitesi Akademisyenleri Üzerine Bir Araştırma

Year 2023, Volume: 25 Issue: 2, 389 - 407, 31.12.2023

Abstract

Bu çalışma; Süleyman Demirel Üniversitesi’nde görev yapan akademisyenler örnekleminde gıda tüketiminin salgın döneminde nasıl etkilendiğini araştırmak amacıyla hazırlanmıştır. Salgın dönemindeki tüketim alışkanlıkları katılımcıların demografik değişkenleri ile ilişkili midir sorusundan hareketle, çalışmada veri toplama yöntemi olarak online anket uygulaması yapılmış ve bu sayede 279 kişiye ulaşılmıştır. Anket sorularının İngilizce kaynaklar kullanılarak oluşturulması, çalışmanın kısıtlılığını oluşturmaktadır. Anket uygulaması ile elde edilen veriler ki-kare bağımsızlık testi ile analize tabi tutuluştur. Yapılan analiz sonucunda, katılımcıların cinsiyetine, yaşına, medeni durumuna ve akademik unvanına göre gıda tüketim ve tüketici davranışı ile ilgili ifadelere verdikleri yanıtlar arasında anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir.

References

  • Akdemir, Ş., Kougnigan, E., Keskin, F., Açıksarı, Y., ve Miassi, Y. (2020). Effects of Covid-19 on Food Consumption Habits in Turkey. International Conference on Covid-19 Studies, Ankara.
  • Aktan, C. C., ve Tutar, H. (2007). Bir Sosyal Sabit Sermaye Olarak Kültür. Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, 6(20), 1–11.
  • Akturan, U. (2007). Tüketici Davranışına Yönelik Araştırmalarda Alternatif Bir Teknik: Etnografik Araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 237–252.
  • Aydın, O. (2004). Tutumlar. E. Özkalp (Ed), Davranış Bilimlerine Giriş (279-296) içinde.
  • Bayram, N. (2016). Veri Analizi Excel ve SPSS Uygulamalarıyla Birlikte. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Bilir, İ. (2021). Davranışsal İktisat Çerçevesinde Tüketici Davranışlarının İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adıyaman Üniversitesi, Adıyaman.
  • Ben Hassen, T., El Bilali, H., Allahyari, M. S., Berjan, S., ve Fotina, O. (2021). Food Purchase and Eating Behavior During the COVID-19 Pandemic: A Cross-sectional Survey of Russian Adults. Appetite, Sayı: 165: 1-10.
  • Bolek, S. (2021). Food Purchasing, Preservation, and Eating Behavior During COVID-19 Pandemic: A Consumer Analysis. Italian Journal of Food Science, 33(3), 14-24. Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 470-483.
  • Cüzeloğlu, D. (2017). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Demir, Ş.Ş., ve Kozak, M. (2013). Tüketici Davranışları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Emgel, F. J., Blackwell, R. D., ve Miniard, P. W. (1995). Consumer Behavior. New York: The Dryden Press.
  • Eren, E. (1998). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Erkan, İ. (2020). Tüketicilerin Covid-19 Döneminde Yayınlanan Birlik Beraberlik ve Motivasyon Temalı Reklamlara Yönelik Algıları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, Special Issue, 585-600
  • Gedik, A. (2020). Davranış Ekonomisi ve Tüketici Davranışları Açısından Bir Uygulama. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, Sayı: 1, 23–40.
  • Gençyürek Erdoğan, M. (2020).Covid-19 Döneminde E-Ticaret Ve Dijital Reklam Yatırımları. Selçuk İletişim Dergisi, 13(3), 1296-1318.
  • Global Enstitü. Tüketici Davranışları [Çevrimiçi Ders Notu]. https://globalenstitu.com/bolum/tuketici-davranislari/ adresinden edinilmiştir.
  • Gülçiçek Tolun, B., ve Bulut, N. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde Tüketicilerin Gıda Ürünleri Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 45, 15-31.
  • Güriş, S., ve Astar, M. (2019). SPSS İle İstatistik. İstanbul: Der Yayınları.
  • Ipsos. Hane İçi Hızlı Tüketim Ürünleri Satın Alımında İçeçek Ürünleri Dikkat Çekti [Çevrimiçi Ders Notu]. https://www.ipsos.com/tr-tr/hane-ici-hizli-tuketimurunleri-satin-aliminda-icecek-urunleri-dikkat-cekti/ adresinden edinilmiştir.
  • İslamoğlu, A. H., ve Altunışık, R. (2010). Tüketici Davranışları. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • İnanç, A. S., ve Özdemir, N. (2018). Gençlerin Gösteriş Tüketimi Eğilimleri Üzerine Bir Alan Araştırması: Konya Örneği. Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi, 1(2), 6–19.
  • Kayabaşı Torun, E. (2020).COVID-19’un Piyasalara ve Tüketici Davranışlarına Etkisi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 15-25.
  • Kotler, P., ve Armstrong, G. (2010). Principles of Marketing. New Jersey, Pearson.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2012). Aile ve Tüketici Hizmetleri, Tüketici Davranış Modelleri. Ankara: MEB.
  • Odabaşı, Y., ve Barış, G. (2015). Tüketici Davranışları. İstanbul: Mediacat Akademi.
  • Özay, M. A. (2021). Covid-19 Etkisiyle Tüketicilerin Online Satın Alma Davranışlarında Yaşanan Değişimlerin İncelenmesi, Ekonomi, İşletme ve Yönetim Dergisi, 5(1), 1-25.
  • Özsungur, F., ve Güven, S. (2017). Tüketici Davranışlarını Etkileyen Sosyal Faktörler ve Aile. International Journal Of Eurasian Education And Culture, Sayı: 3, 127-142.
  • Saatçı, E. (2020). COVID-19 Pandemisi ve sağlık çalışanları: Yaşatmak mı yaşamak mı? Türk Aile Hekimliği Dergisi, 24(3), 153-166.
  • Samancı, M. (2020).Küresel Bir Salgın: Covid-19. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 6-11.
  • Sanem, E. Tüketici Davranışı Nedir? Tüketici Davranışının Özellikleri Nelerdir? [Çevrimiçi Ders Notu]. https://www.brandingturkiye.com/tuketici-davranisi-nedirtuketici-davranisinin-ozellikleri-nelerdir/ adresinden edinilmiştir.
  • Temizkan, V., Güven, E. Ö., Yılmazer, A., ve Andsoy, C. (2021). Covid-19 İle Gerçekleşen Tüketici Davranışları ve Eğilimlerine Yönelik Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(78), 1311-1327.
  • Tüba. (2020, Haziran). Covid-19 Küresel Salgın Değerlendirme Raporu. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.
  • Ünal, R. (2019). Davranışsal İktisat Bağlamında Z Kuşağı Tüketici Davranışlarının Cinsiyet Farkına Göre İncelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(6), 519-530. Ünlüönen, K., ve Tayfun, A. (2003). Turistlerin Yerli Halkın Tüketim Davranışlarına Etkileri Üzerine Ampirik Bir Araştırma. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 10, 1-18.
  • Ramya, N., ve Ali, S. M. (2016). Factors affecting consumer buying behavior September 2016. International Journal of Applied Research, 2(10), 76–80. Şen, S. Kategorik Veri Analizi [PDF Sunum]. https://sedatsen.files.wordpress.com/2016/11/10-sunum.pdf/
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Musa Türkoğlu 0000-0001-7662-9647

Vahit Talha Tunçbilek 0000-0002-3875-695X

Serdar Yetişen 0000-0003-3951-5805

Publication Date December 31, 2023
Submission Date July 21, 2022
Published in Issue Year 2023 Volume: 25 Issue: 2

Cite

APA Türkoğlu, M., Tunçbilek, V. T., & Yetişen, S. (2023). Covid-19 Pandemisi Döneminde Tüketim Alışkanlıkları: Süleyman Demirel Üniversitesi Akademisyenleri Üzerine Bir Araştırma. Kastamonu Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(2), 389-407. https://doi.org/10.21180/iibfdkastamonu.1146694