Research Article
BibTex RIS Cite

E-Ticaret Web Sitesi Kullanılabilirliğinin Tüketici Satın Alma Niyetine Etkisi: Hepsiburada.com Örneği

Year 2023, Volume: 25 Issue: 2, 408 - 431, 31.12.2023

Abstract

Bu çalışma, e-ticaret web sitelerinin kullanılabilirliğine ilişkin içeriğin tüketici satın alma niyetine etkisini belirlemek amacı ile gerçekleştirilmiştir. E-ticaret web sitesi kullanılabilirliğinin belirlenmesinde ‘Web Sitesi Kullanılabilirlik Ölçeği’, satın alma niyetinin belirlenmesinde ‘SITEQUAL Ölçeği’ satın alma niyeti faktörü kullanılmıştır. Araştırma kapsamında hepsiburada.com e-ticaret web sitesi değerlendirilmiştir. Araştırmanın örneklemini hepsiburada.com e-ticaret web sitesinden alışveriş yapmış, kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 314 tüketici oluşturmaktadır. Araştırmada, tüketicilerin e-ticaret web sitesinin kullanılabilirliğine yönelik algıları alan yazına paralel biçimde ‘gezinme kolaylığı’, ‘tasarım’, ‘kullanım kolaylığı’ ve ‘erişim kolaylığı’ şeklinde 4 faktör tespit edilmiştir. E-ticaret web sitesi kullanılabilirliği ile satın alma niyeti arasındaki ilişkinin anlamlı, pozitif ve yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Çalışmada, hepsiburada.com e-ticaret web sitesi kullanılabilirlik faktörlerinden gezinme kolaylığı, erişim kolaylığı ve kullanım kolaylığının tüketici satın alma niyeti üzerinde anlamlı ve pozitif yönlü bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada; gezinme kolaylığı faktörünün, satın alma niyeti üzerinde en etkili olan faktör olduğu, tasarım faktörünün ise satın alma niyeti üzerinde etkili olmadığı belirlenmiştir. Bununla birlikte, tüketicilerin cinsiyetleri ile satın alma niyetleri arasında ve meslekleri ile satın alma niyetleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir.

References

  • Çakmak, E. K., Güneş, E., Çiftçi, S. ve Üstündağ, M. T. (2011). Developing a web site usability scale: the validity and reliability analysis & Implementation results. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(2), 31-40.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Dinamik Akademi Yayın Dağıtım.
  • Yoo, B. & Donthu, N. (2001). Developing a scale to measure the perceived quality of an Internet shopping site (SITEQUAL). Quarterly Journal of Electronic Commerce, 2(1), 31-47.
Year 2023, Volume: 25 Issue: 2, 408 - 431, 31.12.2023

Abstract

References

  • Çakmak, E. K., Güneş, E., Çiftçi, S. ve Üstündağ, M. T. (2011). Developing a web site usability scale: the validity and reliability analysis & Implementation results. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(2), 31-40.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Dinamik Akademi Yayın Dağıtım.
  • Yoo, B. & Donthu, N. (2001). Developing a scale to measure the perceived quality of an Internet shopping site (SITEQUAL). Quarterly Journal of Electronic Commerce, 2(1), 31-47.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Sümeyye Durna 0000-0003-3172-766X

Aybala Demirci Aksoy 0000-0002-6068-2387

Publication Date December 31, 2023
Submission Date July 22, 2022
Published in Issue Year 2023 Volume: 25 Issue: 2

Cite

APA Durna, S., & Demirci Aksoy, A. (2023). E-Ticaret Web Sitesi Kullanılabilirliğinin Tüketici Satın Alma Niyetine Etkisi: Hepsiburada.com Örneği. Kastamonu Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(2), 408-431. https://doi.org/10.21180/iibfdkastamonu.1147050