Research Article
BibTex RIS Cite

THE ROLE OF EMOTIONAL INTELLIGENCE, SELF-AWARENESS, AND INNER MOTIVATION IN CREATIVE THINKING PROCESSES

Year 2023, Volume: 9 Issue: 2, 30 - 42, 05.01.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1359794

Abstract

In societies dominated by various average values and entrenched mental patterns, the establishment of creative ideas or the acceptance of individuals with different perspectives has never been easy. Throughout history, the common trait among figures who have stood out for their creative thinking is their ability to maintain the determination to pursue their endeavors despite adverse conditions. How have these figures managed to maintain such determination? This article, in search of answers to ways of ensuring the continuity of motivation, examines the multifaceted relationship between self-awareness and inner motivation. These topics deepened through emotional intelligence and the perception of the brain, are positioned as understandings that make each other possible. In this context, self-awareness signifies individuals' awareness of their thoughts, emotions, and behaviors, while inner motivation addresses a person's willingness to carry out a specific task with internal satisfaction and interest. The ability to act in line with the goals one set in life and to sustain this willingness independently of external conditions emerges as a fundamental skill that nurtures fields dependent on creativity, such as art and design. Consequently, beyond being a factor that positively influences the creative thinking processes due to its contribution to the continuity of motivation, this study reveals that positioning self-awareness as an important component of creativity, in other words, considering it as an intrinsic part of creativity, provides a more enriching perspective.

References

  • Akıllıbaş, Emre. (2019). Beş Duyunun Pazarlama Algısındaki Gücü, Bitlis Eren Üniversitesi Akademik İzdüşüm Dergisi / 4(1), s. 97-124. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/675043
  • Aslan, Şebnem. (2013) Duygusal Zekâ Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik. Eğitim Kitabevi
  • Ateş, Hüseyin. ve Oruç, Şahin. (2022). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Üstün Yetenekli Çocuklar İçin Farklılaştırılmış Program Önerisi. Efe Akademi Yayınları
  • Barron, Frank. ve Montuori, Alfonso. ve Barron, Anthea. (Edt.) (1997). Creators On Creating. Penguin Group
  • Baymur, Feriha. (1994). Genel Psikoloji. İnkılap Kitabevi
  • Bozdemir, B. Semih. (2014). Kişilik Analizine Giriş. St. Clemens Yayınları
  • Bozdemir, B. Semih. (2017). Psikolojinin Anahtarları. St. Clemens Yayınları
  • Boydak, H. Alp, (2017) Beyin Yarım Kürelerinin Gizemi: Yaşamaya ve Öğrenmeye Sundukları. Beyaz Yayınları
  • Coşkun, Tunahan. (2016), Zekâ Testleri Niçin Ortaya Çıktı? İnsan ve Hayat Dergisi, (Aralık 08, 2021). https://insanvehayat.com/zekâ-testleri-nicin-ortaya-cikti/

YARATICI DÜŞÜNME SÜREÇLERİNDE DUYGUSAL ZEKA, ÖZ FARKINDALIK VE İÇSEL MOTIVASYONUN YERİ

Year 2023, Volume: 9 Issue: 2, 30 - 42, 05.01.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1359794

Abstract

Çeşitli ortalama değerler ve yerleşik zihinsel kalıpların egemen olduğu toplum düzenlerinde, yaratıcı fikirlerin kök salması veya farklı düşünen bireylerin kabul görmesi her zaman kolay olmamıştır. Tarihten günümüze yaratıcı düşünceleriyle öne çıkan farklı figürlerin ortak özelliği, olumsuz koşullara rağmen başladıkları işi sürdürme iradesini sağlamış olmalarıdır. Peki bu figürler bu iradeyi nasıl sağlamışlardır? Motivasyonun sürekliliğini sağlama yollarına dair cevaplar arayan bu makale, öz farkındalık ve içsel motivasyonu tanımlarken bu unsurların birbiriyle olan çok yönlü ilişkisini incelemektedir. Duygusal zeka ve beynin algılanma şekli ile derinleştirilen başlıklar, her biri bir diğerini mümkün kılan anlayış şekilleri olarak konumlanmıştır. Bu bağlamda öz farkındalık bireylerin düşünce, duygu ve davranışlarının farkında olmalarını ifade ederken, içsel motivasyon kişinin içsel bir memnuniyet ve ilgiyle belirli bir görevi yerine getirmedeki istekliliğini karşılar. İnsanın yaşamda belirlediği amaçlar doğrultusunda hareket etme ve dışsal koşullardan bağımsız olarak bu istekliliğini koruma becerisi, sanat ve tasarım gibi yaratıcılığa bağlı alanları besleyen ve dolayısıyla sanat tasarım eğitiminde öğrencilere kazandırılması gereken temel yetenekler olarak ortaya çıkmaktadır. Sonuç olarak, çalışmada motivasyonun sürekliliğine katkı sağlamasıyla öne çıkan öz farkındalığın, yaratıcı düşünme süreçlerini olumlu etkileyen bir unsur olmanın ötesinde; yaratıcılığın önemli bir bileşeni olarak konumlandırılmasının; başka bir deyişle yaratıcılığa içkin olarak görülmesinin daha zenginleştirici bir bakış açısı olduğu ortaya çıkmaktadır.

References

  • Akıllıbaş, Emre. (2019). Beş Duyunun Pazarlama Algısındaki Gücü, Bitlis Eren Üniversitesi Akademik İzdüşüm Dergisi / 4(1), s. 97-124. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/675043
  • Aslan, Şebnem. (2013) Duygusal Zekâ Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik. Eğitim Kitabevi
  • Ateş, Hüseyin. ve Oruç, Şahin. (2022). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Üstün Yetenekli Çocuklar İçin Farklılaştırılmış Program Önerisi. Efe Akademi Yayınları
  • Barron, Frank. ve Montuori, Alfonso. ve Barron, Anthea. (Edt.) (1997). Creators On Creating. Penguin Group
  • Baymur, Feriha. (1994). Genel Psikoloji. İnkılap Kitabevi
  • Bozdemir, B. Semih. (2014). Kişilik Analizine Giriş. St. Clemens Yayınları
  • Bozdemir, B. Semih. (2017). Psikolojinin Anahtarları. St. Clemens Yayınları
  • Boydak, H. Alp, (2017) Beyin Yarım Kürelerinin Gizemi: Yaşamaya ve Öğrenmeye Sundukları. Beyaz Yayınları
  • Coşkun, Tunahan. (2016), Zekâ Testleri Niçin Ortaya Çıktı? İnsan ve Hayat Dergisi, (Aralık 08, 2021). https://insanvehayat.com/zekâ-testleri-nicin-ortaya-cikti/
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts
Journal Section Derleme
Authors

Sevgi Arı 0000-0001-6153-3714

Early Pub Date January 3, 2024
Publication Date January 5, 2024
Published in Issue Year 2023 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Arı, S. (2024). YARATICI DÜŞÜNME SÜREÇLERİNDE DUYGUSAL ZEKA, ÖZ FARKINDALIK VE İÇSEL MOTIVASYONUN YERİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 9(2), 30-42. https://doi.org/10.22252/ijca.1359794