The purpose of this research is to explore the different dimensions of epistemological beliefs held by
student teachers. The sample group of the study consisted of 350 senior students enrolled at Uludag University,
Faculty of Education, Department of Primary School Education. While 262 (74.9%) of the sample students were
girls, 88 (25.1%) were boys. The research results suggest that Turkish student teachers are skeptical about
relying on science as a source of knowledge and have a low tendency towards believing in rational society
among student teachers. On the other hand, the research results indicate that student teachers do not take dreams,
fortune-telling or similar superstitious rituals into consideration in predicting the future, but that they have a
significant tendency to believe in destiny and the Evil Eye affecting their lives.
Bu araştırmacının amacı, öğretmen adayı öğrencilerin farklı boyutlardaki epistemolojik inançlarını Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümünde öğrenim görmekte 350 dördüncü sınıf öğretmen adayı öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma sonuçları öğretmen adayı öğrencilerin bilgi kaynağı olarak bilimi temel almada çok kararsız, rasyonel toplama inançlarının derecesi bir eğilimi ortaya koymaktadır. Öte yandan araştırma sonuçları öğretmen adayı öğrencilerin geleceği kestirilmesinde rüya, fal ve benzeri batıl ritüelleri fazlaca dikkate almadıklarını, ancak yaşamlarında kadere ve nazara önemli ölçüde inanma eğilimi içinde içeriyeler işaret etmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 6 Issue: 3 |