The purpose of this study is to
determine the effect of the project "Little Scientists Explore Elazig
Hazar Lake Ecosystem" conducted by TUBITAK 4004 on the environmental
attitudes of secondary school students. The students were enabled to identify
the lake ecosystem elements in the real environment on the basis of the example
of Elazig Hazar Lake using case study method. Environmental attitude scale and
semi-structured interviews were used as data collection tools. According to the
quantitative findings of the study, it was found that there was a significant difference
in the behaviors of the students toward the environment, whereas there was no
significant difference in the thoughts and feelings of the students toward the
environment. According to the qualitative findings, on the other hand, the
students developed positive attitudes toward the environment, had an increased
sensitivity toward the environment and stated that they would be more sensitive
in their behaviors toward the environmental compared to the past at the end of
the project.
Hazar Lake Secondary School Students TUBITAK 4004 Environmental Education Environmental Attitude
Bu
çalışmanın amacı, TÜBİTAK 4004 kapsamında gerçekleştirilen “Küçük Bilim insanları Elazığ Hazar Göl
Ekosistemini Keşfediyor” projesinin,
ortaokul öğrencilerinin çevresel tutumlarına etkisini belirlemektir. Örnek olay yöntemi kullanılarak öğrencilerin Elazığ Hazar Gölü örneği üzerinden gerçek
ortamında göl ekosistem elemanlarını tanımaları sağlanmıştır. Veriler çevresel
tutum ölçeği ve yarı yapılandırılmış mülakatlar ile toplanmıştır. Çalışmanın nicel
bulgularına göre; öğrencilerinin çevreye yönelik davranış boyutunda
anlamlı bir farklılık olduğu bulunurken, öğrencilerinin çevreye yönelik düşünce
ve duygu boyutunda anlamlı bir farklılık olmadığı görülmektedir. Nitel bulgulara göre ise öğrenciler, proje sonunda çevreye
yönelik olumlu tutumlar geliştirmiş, çevreye yönelik duyarlılıkları artmış,
eskisine oranla çevreye karşı davranışlarında daha hassas olacaklarını
belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 1 |