Research Article
BibTex RIS Cite

Harp Okullarında Eğitim Gören Misafir Askeri Öğrencilerin Türkiye Algısı

Year 2023, Volume: 43 Issue: 2, 351 - 371, 30.12.2023
https://doi.org/10.26650/SJ.2023.43.2.0098

Abstract

Bu çalışma uluslararası askerî öğrencilerin Türkiye algılarına odaklanmaktadır. Türkçede uluslararası askerî öğrencileri ve işleyişi ele alan literatür çok sınırlıdır. Çalışmanın amacı “Hava Harp Okulu”, “Deniz Harp Okulu” ve “Sağlık Bilimleri Üniversitesi”nde eğitim gören misafir askerî öğrencilerin, Türkiye’ye gelmeden önceki algılarını değerlendirmektir. Bununla beraber uluslararası askerî eğitimin stratejik önemi ve hedefleri çalışma kapsamında ele alınmıştır. Bu kapsamda nitel araştırma yönteminin olgu bilim deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunun tespitinde amaçlı örneklemenin parçası olan maksimum çeşitlilik örneklemesi tercih edilmiştir. Veriler; Deniz Harp Okulunda eğitim gören 8, Hava Harp Okulunda eğitim gören 14, Sağlık Bilimleri Üniversitesi’nde eğitim gören 10 misafir askerî öğrenciyle yapılan derinlemesine görüşmeler sonucunda elde edilmiştir. Veriler oluşturulan “Misafir Askerî Personel Kültürel Etkileşim ve Uyum Değerlendirme Formu” ile toplanmıştır. Görüşmeler ortalama 30-35 dakika sürmüş ve ses kaydı vasıtasıyla çözümlenmiştir. Çözümlemeler araştırmacı ve danışmanı tarafından bağımsız olarak Maxqda nitel veri analizi programıyla kodlanarak sınıflandırılmıştır. Analizler sonucunda geleceğin potansiyel askerî liderlerinin tercihlerinin şekillenmesinde Türkiye’nin yumuşak gücünün sınırlı olduğu görülmüştür. Belirtilen bölgelerdeki yumuşak gücünün arttırılması ve programın daha profesyonel bir işleyişe sahip olması gerekliliği tespit edilmiştir. Öğrencilerin Türkiye hakkında bilgilerinin çok sınırlı olduğu belirlenmiştir. Kısıtlı bilgilerinin ise sırayla dini, turizm, spor faaliyetleri, film ve dizi sektöründen kaynaklı olduğu değerlendirilmiştir. Programın emsal örnekleri gibi daha profesyonel ve çok boyutlu çerçevede ele alınarak geliştirilmesinin önemli olduğu vurgulanmıştır.

References

  • Allen, K. W. (2001). China’s foreign military relations with Asia-Pacific. Journal of Contemporary China, 10(29), 645-662. https://dx.doi.org10.1080/106.705.60120075046 google scholar
  • Baines, J. M. (1972). U.S. military assistance to Latin America: An assessment [Special Issue: Military and Reform Governments in Latin America]. Journal of Interamerican Studies and World Affairs, 14(4), 469-486. https://doi.org/10.2307/174767 google scholar
  • Bektaş, M. H. M., Bilir, K. B. Ö., & Alan, T. (2020). Yabancı uyruklu öğrencilerdeki Türkiye imajı: Bursa Uludağ Üniversitesi örneği. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, 6(12), 103-133. google scholar
  • Bu, L. (1999). Educational exchange and cultural google scholar
  • diplomacy in the Cold War. Journal of American Studies, 33(3), 393-408. google scholar
  • Congressional Budget Justification, Department of State, Foreign Operations, and Related Programs. (2022) https://www.state.gov/wp-content/uploads/2021/05/FY-2022-State_USAID-Congressional-Budget-Justification.pdf google scholar
  • Cottey, A., & Forster, A. (2004). Reshaping defence diplomacy: New roles for military cooperation and assistance. The Adelphi Papers. google scholar
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim Araştırmaları: Nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi (H. Ekşi, çev. ed.). EDAM Yayınları. google scholar
  • Cull, N. J. (2008). Public diplomacy: Taxonomies and histories. The ANNALS of the American Academy of Political & Social Science, 616, 31-54. https://doi.org/10.1177/0002716207311952 google scholar
  • Göver, İ. H., & Yavuzer, H. (2015). Kayseri’de öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin Kayseri, Türkiye ve İslam algısı. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(2), 1025-1050. google scholar
  • Keskin, F. (2014). Politik iletişim sözlüğü. İmge Kitabevi. google scholar
  • McGee, E. A. (2011). Military soft power is not oxymoron: Using public diplomacy analytic approaches to examine goals and effects of U.S. Military Educational Exchange Programs (Doctoral thesis, Georgetown University). https://repository.library.georgetown.edu/handle/10822/558111 google scholar
  • Moskos, C. (2004). International military education and multinational military cooperation. U.S. Army Research Institute for the Behavioral and Social Sciences, Army (Project No. 611102B74F, Virginia, 1-20). google scholar
  • Neuman, W. L. (2007). Toplumsal araştırma yöntemleri (S. Özge, çev.). Yayınodası Yayıncılık. google scholar
  • Nye, J. S. (2017). Yumuşak güç (R. İnan-Aydın, çev.). BB101 Yayınları. google scholar
  • Özkan, G., & Acar, G. M. (2015). Uluslararası öğrencilerin yaşam durumları: Kırklareli ve Trakya Üniversiteleri örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 174-190. google scholar
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, çev.). Pegem Akademi. google scholar
  • ‘‘Sandhurst’s sheikhs: Why do so many Gulf royals receive military training in the UK?’’. BBC News https://www.bbc.com/news/magazine-28896860 google scholar
  • Savage, J. D., & Caverley, J. D. (2017). When human capital threatens the Capitol: Foreign aid in the form of military trainingand coups. Journal ofPeace Research, 54(4), 542-557. google scholar
  • Şimşek, F. (2022). Uluslararası öğrenci hareketliliği ve Türkiye yükseköğretiminde Afrikalı öğrenciler. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 12-36. google scholar
  • Taşoğlu, N. P., Malkawi, O., & Al-Ameer, A. (2021). Türkiye’deki yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin gözünde türkiye imajı. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 9(23), 100-120. google scholar
  • Taw, J. M. (2014). The effectiveness of training international military students in internal defense and development (A RAND NOTE, American National Defense Research Institute). https://www. rand.org/content/dam/rand/pubs/monograph_reports/2006/MR172.pdf google scholar
  • T. C. Millî Savunma Bakanlığı. ‘‘Bakan Akar MSÜ’deki Mezuniyet Töreni’nde Konuştu’’, YouTube. (5 Temmuz 2019), 00: 07: 07-00: 08: 00. google scholar
  • Türk Silahlı Kuvvetleri Sınıf Okulları/Eğitim Merkezi Komutanlıkları Yönetmeliği. Resmî Gazete. 26559, Md. 14 (Haziran, 2007) https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2007/06/20070621-4.htm google scholar
  • United States Foreign Assistance. (P.L. 87-195) Act of 1961 as amended, Public Law 87-195; google scholar
  • Approved September 4, 1961. Chapter 5—International Military Education and Training sec 544, https://www.govinfo.gov/content/pkg/STATUTE-75/pdf/STATUTE-75-Pg424-2.pdf#page=1 google scholar
  • United States Mutual Educational and Cultural Exchange Act of 1961 as amended, public Law 87256, September, 21, 1961. https://www.govinfo.gov/app/details/USCODE-2014-title22/ USCODE-2014-title22-chap33-sec2451 google scholar
  • U.S. Joint Chiefs of Staff, Foreign İnternal Defense- Joint Publication 3-22 (United States, 2018), https://www.jcs.mil/Portals/36/Documents/Doctrine/pubs/jp3_22.pdf?ver=2018-10-10-112450 -103 google scholar
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi. google scholar
  • Yıldırım, E., & Köksal, H. (2017). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin gözüyle Türkiye. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi KEFAD, 18(3), 297-323. google scholar
  • Yıldıran, C., Özkan, D., & Büyükyılmaz, O. (2016). Yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin durum analizi: Karabük Üniversitesi. Uluslararası bilimsel araştırmalar dergisi, 1(1), 20-34. google scholar
  • Yüksel, A., Mil, B., & Bilim, Y. (2007). Nitel araştırma: Neden, nasıl, niçin? Detay Yayıncılık. google scholar

War College Guest Military Students’ Perceptions of Türkiye

Year 2023, Volume: 43 Issue: 2, 351 - 371, 30.12.2023
https://doi.org/10.26650/SJ.2023.43.2.0098

Abstract

This research focuses on international military students’ perceptions of Türkiye. Very few studies in the literature in Türkiye are found to have dealt with international military education and students. The purpose of this study is to evaluate the perception of foreign military students studying at the Air Academy, Naval Academy, and Health Sciences University prior to arriving in Türkiye. In addition, the study deals with the strategic importance and purpose of international military education. In this context, the study uses the phenomenological design, a qualitative research method. Maximum variation sampling, a purposive sampling method, was used to determine the study group. The study used in-depth interviews applying the Foreign Military Personnel Cultural Interaction and Integration Evaluation Form to collect data from eight foreign military personnel studying at the Naval War College, 14 foreign military personnel studying at the Air Force Academy, and 10 foreign military personnel studying at the University of Health Sciences. The interviews lasted an average of 30-35 minutes, after which the audio recordings were analyzed. The researcher and advisor separately coded and classified the data using the qualitative data analysis program MAXQDA. As a result of the analysis, the exchange program was concluded to have a more strategic structure than the general international student exchange program and the student to have very minimal knowledge about Türkiye. Thes study evaluated that their existing knowledge to be based on religion, tourism, sports activities, films, and TV series. The study has determined the exchange program to need to be handled and developed more professionally and multidimensionally in a way similar to its counterparts.

References

  • Allen, K. W. (2001). China’s foreign military relations with Asia-Pacific. Journal of Contemporary China, 10(29), 645-662. https://dx.doi.org10.1080/106.705.60120075046 google scholar
  • Baines, J. M. (1972). U.S. military assistance to Latin America: An assessment [Special Issue: Military and Reform Governments in Latin America]. Journal of Interamerican Studies and World Affairs, 14(4), 469-486. https://doi.org/10.2307/174767 google scholar
  • Bektaş, M. H. M., Bilir, K. B. Ö., & Alan, T. (2020). Yabancı uyruklu öğrencilerdeki Türkiye imajı: Bursa Uludağ Üniversitesi örneği. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, 6(12), 103-133. google scholar
  • Bu, L. (1999). Educational exchange and cultural google scholar
  • diplomacy in the Cold War. Journal of American Studies, 33(3), 393-408. google scholar
  • Congressional Budget Justification, Department of State, Foreign Operations, and Related Programs. (2022) https://www.state.gov/wp-content/uploads/2021/05/FY-2022-State_USAID-Congressional-Budget-Justification.pdf google scholar
  • Cottey, A., & Forster, A. (2004). Reshaping defence diplomacy: New roles for military cooperation and assistance. The Adelphi Papers. google scholar
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim Araştırmaları: Nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi (H. Ekşi, çev. ed.). EDAM Yayınları. google scholar
  • Cull, N. J. (2008). Public diplomacy: Taxonomies and histories. The ANNALS of the American Academy of Political & Social Science, 616, 31-54. https://doi.org/10.1177/0002716207311952 google scholar
  • Göver, İ. H., & Yavuzer, H. (2015). Kayseri’de öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin Kayseri, Türkiye ve İslam algısı. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(2), 1025-1050. google scholar
  • Keskin, F. (2014). Politik iletişim sözlüğü. İmge Kitabevi. google scholar
  • McGee, E. A. (2011). Military soft power is not oxymoron: Using public diplomacy analytic approaches to examine goals and effects of U.S. Military Educational Exchange Programs (Doctoral thesis, Georgetown University). https://repository.library.georgetown.edu/handle/10822/558111 google scholar
  • Moskos, C. (2004). International military education and multinational military cooperation. U.S. Army Research Institute for the Behavioral and Social Sciences, Army (Project No. 611102B74F, Virginia, 1-20). google scholar
  • Neuman, W. L. (2007). Toplumsal araştırma yöntemleri (S. Özge, çev.). Yayınodası Yayıncılık. google scholar
  • Nye, J. S. (2017). Yumuşak güç (R. İnan-Aydın, çev.). BB101 Yayınları. google scholar
  • Özkan, G., & Acar, G. M. (2015). Uluslararası öğrencilerin yaşam durumları: Kırklareli ve Trakya Üniversiteleri örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 174-190. google scholar
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, çev.). Pegem Akademi. google scholar
  • ‘‘Sandhurst’s sheikhs: Why do so many Gulf royals receive military training in the UK?’’. BBC News https://www.bbc.com/news/magazine-28896860 google scholar
  • Savage, J. D., & Caverley, J. D. (2017). When human capital threatens the Capitol: Foreign aid in the form of military trainingand coups. Journal ofPeace Research, 54(4), 542-557. google scholar
  • Şimşek, F. (2022). Uluslararası öğrenci hareketliliği ve Türkiye yükseköğretiminde Afrikalı öğrenciler. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 12-36. google scholar
  • Taşoğlu, N. P., Malkawi, O., & Al-Ameer, A. (2021). Türkiye’deki yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin gözünde türkiye imajı. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 9(23), 100-120. google scholar
  • Taw, J. M. (2014). The effectiveness of training international military students in internal defense and development (A RAND NOTE, American National Defense Research Institute). https://www. rand.org/content/dam/rand/pubs/monograph_reports/2006/MR172.pdf google scholar
  • T. C. Millî Savunma Bakanlığı. ‘‘Bakan Akar MSÜ’deki Mezuniyet Töreni’nde Konuştu’’, YouTube. (5 Temmuz 2019), 00: 07: 07-00: 08: 00. google scholar
  • Türk Silahlı Kuvvetleri Sınıf Okulları/Eğitim Merkezi Komutanlıkları Yönetmeliği. Resmî Gazete. 26559, Md. 14 (Haziran, 2007) https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2007/06/20070621-4.htm google scholar
  • United States Foreign Assistance. (P.L. 87-195) Act of 1961 as amended, Public Law 87-195; google scholar
  • Approved September 4, 1961. Chapter 5—International Military Education and Training sec 544, https://www.govinfo.gov/content/pkg/STATUTE-75/pdf/STATUTE-75-Pg424-2.pdf#page=1 google scholar
  • United States Mutual Educational and Cultural Exchange Act of 1961 as amended, public Law 87256, September, 21, 1961. https://www.govinfo.gov/app/details/USCODE-2014-title22/ USCODE-2014-title22-chap33-sec2451 google scholar
  • U.S. Joint Chiefs of Staff, Foreign İnternal Defense- Joint Publication 3-22 (United States, 2018), https://www.jcs.mil/Portals/36/Documents/Doctrine/pubs/jp3_22.pdf?ver=2018-10-10-112450 -103 google scholar
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi. google scholar
  • Yıldırım, E., & Köksal, H. (2017). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin gözüyle Türkiye. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi KEFAD, 18(3), 297-323. google scholar
  • Yıldıran, C., Özkan, D., & Büyükyılmaz, O. (2016). Yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin durum analizi: Karabük Üniversitesi. Uluslararası bilimsel araştırmalar dergisi, 1(1), 20-34. google scholar
  • Yüksel, A., Mil, B., & Bilim, Y. (2007). Nitel araştırma: Neden, nasıl, niçin? Detay Yayıncılık. google scholar
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology (Other)
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Selçuk Cantürk 0000-0003-4903-5389

Publication Date December 30, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 43 Issue: 2

Cite

APA Cantürk, S. (2023). Harp Okullarında Eğitim Gören Misafir Askeri Öğrencilerin Türkiye Algısı. İstanbul University Journal of Sociology, 43(2), 351-371. https://doi.org/10.26650/SJ.2023.43.2.0098
AMA Cantürk S. Harp Okullarında Eğitim Gören Misafir Askeri Öğrencilerin Türkiye Algısı. İstanbul University Journal of Sociology. December 2023;43(2):351-371. doi:10.26650/SJ.2023.43.2.0098
Chicago Cantürk, Selçuk. “Harp Okullarında Eğitim Gören Misafir Askeri Öğrencilerin Türkiye Algısı”. İstanbul University Journal of Sociology 43, no. 2 (December 2023): 351-71. https://doi.org/10.26650/SJ.2023.43.2.0098.
EndNote Cantürk S (December 1, 2023) Harp Okullarında Eğitim Gören Misafir Askeri Öğrencilerin Türkiye Algısı. İstanbul University Journal of Sociology 43 2 351–371.
IEEE S. Cantürk, “Harp Okullarında Eğitim Gören Misafir Askeri Öğrencilerin Türkiye Algısı”, İstanbul University Journal of Sociology, vol. 43, no. 2, pp. 351–371, 2023, doi: 10.26650/SJ.2023.43.2.0098.
ISNAD Cantürk, Selçuk. “Harp Okullarında Eğitim Gören Misafir Askeri Öğrencilerin Türkiye Algısı”. İstanbul University Journal of Sociology 43/2 (December 2023), 351-371. https://doi.org/10.26650/SJ.2023.43.2.0098.
JAMA Cantürk S. Harp Okullarında Eğitim Gören Misafir Askeri Öğrencilerin Türkiye Algısı. İstanbul University Journal of Sociology. 2023;43:351–371.
MLA Cantürk, Selçuk. “Harp Okullarında Eğitim Gören Misafir Askeri Öğrencilerin Türkiye Algısı”. İstanbul University Journal of Sociology, vol. 43, no. 2, 2023, pp. 351-7, doi:10.26650/SJ.2023.43.2.0098.
Vancouver Cantürk S. Harp Okullarında Eğitim Gören Misafir Askeri Öğrencilerin Türkiye Algısı. İstanbul University Journal of Sociology. 2023;43(2):351-7.