Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ve öz-şefkat düzeylerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı türde yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Aksaray Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde 2018-2019 yılları arasında öğrenim gören 435 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın verileri 30 Ekim- 4 Kasım 2019 tarihleri arasında toplanmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında; araştırmacılar tarafından hazırlanan bilgi formu, Öz-Anlayış Ölçeği ve Yılmazlık Ölçeği kullanılmıştır. Hemşirelik öğrencilerinin öz-şefkat puanları orta düzeyde bulunmuştur. Psikolojik sağlamlık düzeylerinin de orta düzeyde olduğu bulunmuştur. Öz-Anlayış Ölçeği ve Yılmazlık Ölçeği puan ortalamaları arasında pozitif yönlü, yüksek düzeyde ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilerin başarı durumu algısı ve bölümü isteyerek seçme nedeni ile Yılmazlık Ölçeği arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin öz-şefkat düzeyleri arttıkça psikolojik sağlamlık düzeyleri yükselmektedir. Psikolojik sağlamlık ve öz-şefkat, sağlık sorunları olan kişilere yardım eden hemşirelerin sahip olması gereken özelliklerdir. Öz şefkat ve psikolojik sağlamlık bakımı etkileyen faktörler olması sebebiyle hemşirelik eğitimi ve çalışma yaşamına etkilerinin yapılacak araştırmalarla ortaya konulmasına ihtiyaç bulunmaktadır.
This study was conducted in a descriptive manner in order to determine the psychological resilience and self-compassion levels of nursing students. The study group of this study consisted of 435 nursing students studying in Aksaray University Faculty of Health Sciences Department of Nursing between 2018-2019. The data of the study were collected between 30 October and 4 November 2019. In collecting research data; the information form prepared by the researchers, The Resilience Scale and Self-Compassion Scale were used. Nursing students' self-compassion scores were found to be moderate. Psychological resilience levels were also determined to be moderate. There is a positive, high level and statistically significant relationship between the Self-Compassion Scale and Resilience Scale mean scores. It was determined that the difference between the success of the students participating in the research and the reason for choosing the department was statistically significant. As students' self-compassion levels increase, their psychological resilience levels increase. Resilience and self-compassion are the characteristics that nurses who help people with health problems should have. Since self-compassion and resilience are factors affecting care, there is a need to reveal their effects on nursing education and working life with further studies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 25, 2024 |
Publication Date | April 25, 2024 |
Submission Date | March 22, 2022 |
Acceptance Date | July 27, 2022 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
Journal of General Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).