Dissertation
BibTex RIS Cite

EVALUATİON OF LOCAL PRODUCTS OF INEGOL DİSTRİCT CUİSİNE WİTHİN THE SCOPE OF GASTRONOMY TOURİSM

Year 2023, Volume: 4 Issue: 2, 102 - 113, 31.12.2023

Abstract

Nowadays, tourists' travel motivation has begun to be motivated by learning and trying the culinary culture of the regions. In this context, gastronomy tourism, one of the tourism branches, has started to come to the fore and has become frequently preferred. Within the scope of gastronomy tourism, our country hosts many culinary cultures. The aim of this research is to evaluate the roles of the local products of İnegöl district, which have received and may receive geographical indication, within the scope of gastronomy tourism, to reveal their awareness and to ensure that they are protected by creating their recipes. Content analysis method, one of the qualitative research methods, was preferred as the data collection method in the research. An open-ended interview form prepared by taking expert opinion was used as a data collection tool. The participant group of the research consists of 8 participants who live in İnegöl District and know and make products for which geographical product indication can be obtained. The interview form consists of eight questions in total. In line with the data obtained, it is seen that the participants are generally aware of the local products of İnegöl district and that they are still made. It is emphasized that studies should be carried out and recipes should be created in order to brand local products and protect their geographical indication registration. In this way, another important result obtained is that adequate promotion of the gastronomic identity created by geographical indication registration to local people and tourists will help increase the awareness of İnegöl in the field of gastronomy.

References

  • Birdir, K., ve Akgöl, Y. (2015). Gastronomi Turizmi ve Türkiye’yi Ziyaret Eden Yabancı Turistlerin Gastronomi Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 3(2), 57-68.
  • Bucak, T. ve Aracı, Ü. E. (2013). Türkiye’de Gastronomi Turizmi Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(30), 203-216.
  • Çalışkan, O. (2013). Destinasyon Rekabetçiliği ve Seyahat Bakımından Gastronomik Kimlik. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(2), 39-51.
  • Çimen, H. (2016). Gastronomi Turizmi Açısından Ardahan Mutfağının Önemi. Karadeniz Dergisi, 32, 307-315.
  • Deveci, B., Türkmen, S. ve Avcıkurt, C. (2013). Kırsal Turizm İle Gastronomi Turizmi İlişkisi: Bigadiç Örneği, Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 3: 29-34.
  • Durusoy, Y. Y. (2017). Coğrafi İşaretli Gastronomik Ürünlerin Bölge Halkı Tarafından Algılanması Üzerine Analitik Bir Araştırma: Kars Kaşarı Örneği, (Yayın No: 470369) Doktora Tezi, Haliç Üniversitesi, Yök Ulusal Tez Merkezi.
  • Erdoğan, H. (2019). İnegöl’ün Coğrafi İşaretli Ürünlerinin Gastro-Turizm Kaynağı Olarak Değerlendirilmesine Yönelik Bir İnceleme. Anadolu Ve Balkan Araştırmaları Dergisi, 2(3), 111-130.
  • Güzel Şahin, G. ve Ünver, G. (2015). Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak Gastronomi Turizmi: İstanbul’un Gastronomi Turizmi Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2), 63–73.
  • Hazarhun, E. ve Tepeci, M., (2018). Coğrafi İşarete Sahip Olan Yöresel Ürün ve Yemeklerin Manisa’nın Gastronomi Turizminin Gelişimine Katkısı. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 371-389.
  • Işın, A. ve Yalçın, E., (2020). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Gastronomi Turizmi Kapsamında Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies,8(4), 2507-2522.
  • Jenkins, O., (1999). Understanding And Measuring Tourist Destination İmages. The International Journal of Tourism Research, 1(1), 1-15
  • Kadanalı, E., Dağdemir, V., (2016). Tüketicilerin Yöresel Gıda Ürünleri Satın Alma İstekliliği, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 33(1), 9-16.
  • Kantaroğlu, M. ve Demirbaş, N. (2018).Türkiye’de Coğrafi İşaretli Gıda Ürünleri Üretim Potansiyelinin Değerlendirilmesi. VIII. International Balkan and Near Eastern Social Sciences Congress Series, 514-520.
  • Karakulak, Ç. (2016), Coğrafi İşaretleme Yoluyla Gastronomik Kimlik Oluşturma Ve Gastronomik Kimliğin Destinasyon Pazarlamasındaki Rolü: Trakya Örneği, (Yayın No: 437381), Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Yök Ulusal Tez Merkezi.
  • Kargiglioğlu, Ş., Çetin, Y. ve Erkol, B. (2019). Gastronomi Turlarının Coğrafi İşaretli Ürünler Aracılığı İle Oluşturulması: Batı Karadeniz Turları Örneği. Dergi Park, Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4), 624-639.
  • Kezer, T. Ş., (2013, Haziran). Avrupa Birliği ve Türkiye’de Coğrafi İşaretler. Aylık Avrupa Birliği Bülteni, 1(4), 1-44.
  • Özkan, F., (2019). Gastronomik Kimlik Oluşturmada Coğrafi İşaretli Ürünlerin Etkisi: Afyonkarahisar Örneği, (Yayın No: 558296). Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Yök Ulusal Tez Merkezi.
  • Sarıışık, M. ve Özbay, G. (2015). Gastronomi Turizmi Üzerine Bir Literatür İncelemesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2), 264-278.
  • Savaşkan, Y. ve Kıngır, S., (2020). Sakarya İli Gastronomik Unsurlarının Coğrafi İşaret Kapsamında Değerlendirilmesi. Alanya Akademik Bakış Dergisi, 4(3), 939-961.
  • Soykan, F. (2003). Kırsal Turizm ve Türkiye Turizmi İçin Önemi. Ege Coğrafya Dergisi, 12, 1-11.
  • Sökmen, C. ve Özkanlı, O. (2018). Gastronomi Turizmi Alan Yazının Gelişimi: Journal of Tourism and Gastronomy Studies Dergisinde Yayımlanan Makaleler Üzerine Bir İnceleme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(2), 99-127.
  • Şahin, A. ve Meral, Y., (2012). Türkiye’de Coğrafi İşaretleme ve Yöresel Ürünler, Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi, 5(2), 88-92.
  • Şen, A. ve Aktaş, N. (2017). Tüketicilerin Seyahatleri Sırasında Besin Seçimleri, Yöresel Gastronomi Davranışları ve Destinasyon Seçiminde Gastronomi Unsurlarının Rolü: Konya-Karaman Örneği. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19(32), 65-72.
  • Şimşek, A. ve Güleç, E., (2020). Coğrafi İşaretli Gastronomik Bir Ürün: Elazığ Orciği. Dergi Park, Aydın Gastronomy, 4(2), (73-81).
  • Tanrıkulu, M. (2011). Türkiye’de Coğrafi İşaretlerin Tespiti Ve Tescil Edilmesinin Önemi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 1(2), 173-184.
  • Tekelioğlu, Y., (2019). Coğrafi İşaretler Ve Türkiye Uygulamaları. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 47-75.
  • Uçan, B.Z. ve Girgin, G.K. (2020). Destinasyon Pazarlamasında Yerel Mutfaklar: Balıkesir İli Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8 (4), 2730-2744.
  • Yazıcıoğlu, İ., Işın, A. ve Yalçın, E. (2019). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Gastronomi Turizmi Kapsamında Değerlendirilmesi: Akdeniz Bölgesi Örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4), 861-871.

GASTRONOMİ TURİZMİ KAPSAMINDA İNEGÖL İLÇESİ MUTFAĞININ YÖRESEL ÜRÜNLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2023, Volume: 4 Issue: 2, 102 - 113, 31.12.2023

Abstract

Günümüzde turistlerin seyahat motivasyonlarını bölgelerin mutfak kültürünü öğrenmek ve denemek oluşturmaya başlamıştır. Bu bağlamda turizm dallarından gastronomi turizmi ön plana çıkmaya başlamış ve sıklıkla tercih edilir hale gelmiştir. Gastronomi turizmi kapsamında ülkemiz birçok mutfak kültürünü içerisinde barındırmaktadır. Bu araştırmanın amacı, İnegöl ilçesinin coğrafi işaret almış ve alabilecek olan yöresel ürünlerinin, gastronomi turizmi kapsamında rollerinin değerlendirilmesinin yapılması, bilinirliklerini ortaya koymak ve reçetelerini oluşturarak koruma altına alınmasını sağlamaktır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi yöntemi tercih edilmiştir. Veri toplama aracı olarak uzman görüşü alınarak hazırlanan açık uçlu görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcı grubunu İnegöl İlçesinde yaşayan ve coğrafi ürün işareti alınabilecek ürünleri bilen ve yapan 8 katılımcı oluşturmaktadır. Görüşme formu da toplamda sekiz sorudan oluşmaktadır. Elde edilen veriler doğrultusunda katılımcıların genel olarak İnegöl ilçesine ait yöresel ürünlerini bilinirliğinin yüksek olduğunu ve halen yapıldığı görülmektedir. Yöresel ürünlerin markalaşması ve coğrafi işaret tescili koruma altına alınması adına çalışmaların yapılması, reçetelerinin oluşturulması gerektiği vurgulanmaktadır. Bu sayede coğrafi işaret tescili sayesinde oluşturulan gastronomik kimliğin yerel halka ve turistlere tanıtımlarının yeterli düzeyde yapılması İnegöl’ün gastronomi alanında bilinirliğini arttırmaya fayda sağlayacağı elde edilen bir diğer önemli sonuçtur.

References

  • Birdir, K., ve Akgöl, Y. (2015). Gastronomi Turizmi ve Türkiye’yi Ziyaret Eden Yabancı Turistlerin Gastronomi Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 3(2), 57-68.
  • Bucak, T. ve Aracı, Ü. E. (2013). Türkiye’de Gastronomi Turizmi Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(30), 203-216.
  • Çalışkan, O. (2013). Destinasyon Rekabetçiliği ve Seyahat Bakımından Gastronomik Kimlik. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(2), 39-51.
  • Çimen, H. (2016). Gastronomi Turizmi Açısından Ardahan Mutfağının Önemi. Karadeniz Dergisi, 32, 307-315.
  • Deveci, B., Türkmen, S. ve Avcıkurt, C. (2013). Kırsal Turizm İle Gastronomi Turizmi İlişkisi: Bigadiç Örneği, Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 3: 29-34.
  • Durusoy, Y. Y. (2017). Coğrafi İşaretli Gastronomik Ürünlerin Bölge Halkı Tarafından Algılanması Üzerine Analitik Bir Araştırma: Kars Kaşarı Örneği, (Yayın No: 470369) Doktora Tezi, Haliç Üniversitesi, Yök Ulusal Tez Merkezi.
  • Erdoğan, H. (2019). İnegöl’ün Coğrafi İşaretli Ürünlerinin Gastro-Turizm Kaynağı Olarak Değerlendirilmesine Yönelik Bir İnceleme. Anadolu Ve Balkan Araştırmaları Dergisi, 2(3), 111-130.
  • Güzel Şahin, G. ve Ünver, G. (2015). Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak Gastronomi Turizmi: İstanbul’un Gastronomi Turizmi Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2), 63–73.
  • Hazarhun, E. ve Tepeci, M., (2018). Coğrafi İşarete Sahip Olan Yöresel Ürün ve Yemeklerin Manisa’nın Gastronomi Turizminin Gelişimine Katkısı. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 371-389.
  • Işın, A. ve Yalçın, E., (2020). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Gastronomi Turizmi Kapsamında Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies,8(4), 2507-2522.
  • Jenkins, O., (1999). Understanding And Measuring Tourist Destination İmages. The International Journal of Tourism Research, 1(1), 1-15
  • Kadanalı, E., Dağdemir, V., (2016). Tüketicilerin Yöresel Gıda Ürünleri Satın Alma İstekliliği, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 33(1), 9-16.
  • Kantaroğlu, M. ve Demirbaş, N. (2018).Türkiye’de Coğrafi İşaretli Gıda Ürünleri Üretim Potansiyelinin Değerlendirilmesi. VIII. International Balkan and Near Eastern Social Sciences Congress Series, 514-520.
  • Karakulak, Ç. (2016), Coğrafi İşaretleme Yoluyla Gastronomik Kimlik Oluşturma Ve Gastronomik Kimliğin Destinasyon Pazarlamasındaki Rolü: Trakya Örneği, (Yayın No: 437381), Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Yök Ulusal Tez Merkezi.
  • Kargiglioğlu, Ş., Çetin, Y. ve Erkol, B. (2019). Gastronomi Turlarının Coğrafi İşaretli Ürünler Aracılığı İle Oluşturulması: Batı Karadeniz Turları Örneği. Dergi Park, Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4), 624-639.
  • Kezer, T. Ş., (2013, Haziran). Avrupa Birliği ve Türkiye’de Coğrafi İşaretler. Aylık Avrupa Birliği Bülteni, 1(4), 1-44.
  • Özkan, F., (2019). Gastronomik Kimlik Oluşturmada Coğrafi İşaretli Ürünlerin Etkisi: Afyonkarahisar Örneği, (Yayın No: 558296). Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Yök Ulusal Tez Merkezi.
  • Sarıışık, M. ve Özbay, G. (2015). Gastronomi Turizmi Üzerine Bir Literatür İncelemesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2), 264-278.
  • Savaşkan, Y. ve Kıngır, S., (2020). Sakarya İli Gastronomik Unsurlarının Coğrafi İşaret Kapsamında Değerlendirilmesi. Alanya Akademik Bakış Dergisi, 4(3), 939-961.
  • Soykan, F. (2003). Kırsal Turizm ve Türkiye Turizmi İçin Önemi. Ege Coğrafya Dergisi, 12, 1-11.
  • Sökmen, C. ve Özkanlı, O. (2018). Gastronomi Turizmi Alan Yazının Gelişimi: Journal of Tourism and Gastronomy Studies Dergisinde Yayımlanan Makaleler Üzerine Bir İnceleme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(2), 99-127.
  • Şahin, A. ve Meral, Y., (2012). Türkiye’de Coğrafi İşaretleme ve Yöresel Ürünler, Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi, 5(2), 88-92.
  • Şen, A. ve Aktaş, N. (2017). Tüketicilerin Seyahatleri Sırasında Besin Seçimleri, Yöresel Gastronomi Davranışları ve Destinasyon Seçiminde Gastronomi Unsurlarının Rolü: Konya-Karaman Örneği. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19(32), 65-72.
  • Şimşek, A. ve Güleç, E., (2020). Coğrafi İşaretli Gastronomik Bir Ürün: Elazığ Orciği. Dergi Park, Aydın Gastronomy, 4(2), (73-81).
  • Tanrıkulu, M. (2011). Türkiye’de Coğrafi İşaretlerin Tespiti Ve Tescil Edilmesinin Önemi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 1(2), 173-184.
  • Tekelioğlu, Y., (2019). Coğrafi İşaretler Ve Türkiye Uygulamaları. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 47-75.
  • Uçan, B.Z. ve Girgin, G.K. (2020). Destinasyon Pazarlamasında Yerel Mutfaklar: Balıkesir İli Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8 (4), 2730-2744.
  • Yazıcıoğlu, İ., Işın, A. ve Yalçın, E. (2019). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Gastronomi Turizmi Kapsamında Değerlendirilmesi: Akdeniz Bölgesi Örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4), 861-871.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Local Cuisine, Traditional Food, Gastronomy Tourism
Journal Section Research Articles
Authors

Hafize Alagöz 0000-0002-2925-769X

İbrahim Gönen

Publication Date December 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Alagöz, H., & Gönen, İ. (2023). GASTRONOMİ TURİZMİ KAPSAMINDA İNEGÖL İLÇESİ MUTFAĞININ YÖRESEL ÜRÜNLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Journal of Management Theory and Practices Research, 4(2), 102-113.