Bu çalışmada, Türkiye ve Yeni Zelanda Fen Bilimleri
Dersi Öğretim Programlarında yer alan Bilimin Doğasına yönelik kazanımların
benzerlikler yönünden incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmada, karşılaştırmalı eğitim alanında kullanılan
analitik yaklaşımdan faydalanılmıştır. Araştırma modeli olarak genel
tarama modeli kullanılmıştır. Veri kaynağı olarak Yeni Zelanda’nın 2007 Fen Bilimleri Dersi
Öğretim Programı ile Türkiye’nin 2017 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programından
yararlanılmıştır. Veri analizinde içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır.
Analizler sonucunda adı geçen programlardaki kazanımların ifade, ima, vurgu yönünden benzer (%81.54) oldukları tespit
edilmiştir. Kazanımların benzerliği bir
ilin Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Ortaokullarda görevli 15 fen bilgisi öğretmeninin ortak
görüşleri ile belirlenmiştir. Benzerlik uyum oranları her bir kazanım için
güvenirlik katsayısı hesaplama formülü kullanılarak hesaplanmıştır.
Hesaplamalar sonucunda %70 ve üzerinde puan alan kazanımlar “benzerdir” olarak değerlendirilmiştir.
Çalışma sonucunda 18 kazanımın ima yönünden, 3 kazanımın ifade yönünden, 1 kazanımın ise
vurgu yönünden benzer olduğu belirlenmiştir.
This study aims to investigate the similarities regarding the learning gains of “Nature of Science” in the Science course curricula between Turkey and New Zealand. In this study, the analytical approach used in the field of comparative education was utilized. The general survey model was used as a research model. As a data source, Science course curricula of New Zealand in 2007 and Science course curricula of Turkey in 2017 were used to find out the similarities regarding the learning gains. Data were analyzed using content analysis. The findings showed that the learning gains in the programs in Turkey and New Zealand were very similar (81.54%), particularly concerning expression, implication and emphasis. The similarity of the gains was determined by 15 science teachers’ opinions who were working in secondary schools of the Ministry of National Education in Turkey. Similarity ratios were calculated using the reliability coefficient calculation formula for each gain. As a result of the calculations, the gains that had a score of 70% or more were considered similar. The findings showed that 16 gains in terms of implication, one gain regarding expression, one gain concerning emphasis and one gain respecting both implication and expression in the Science course curricula were similar between Turkey and New Zealand.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2020 |
Submission Date | September 18, 2019 |
Acceptance Date | February 12, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 1 |
This journal is licensed with Creative Commons Atıf 4.0 International License.