OBJECTIVE: The study was carried out in order to determine the perceptions of the students studying in different programs in the vocational school of health services about the concept of "Anatomy" through metaphor.
MATERIAL AND METHODS: The study universe and sample consisted of the students from the vocational school of health services (VSHS) of our university. The research was carried out with the metaphor analysis technique. 215 of the 300 students in VSHS volunteered to participate. Since the answers of 20 students did not contain any meaningful metaphors or produced any metaphors, the metaphors of 195 students were evaluated in the study. The study data were collected between January and February 2022 using a brief questionnaire on demographic characteristics and by prompting the students to complete the metaphorical statement “Anatomy is like … because…”.
RESULTS: In our study, a comparison between the programs could not be made, since more participation was not achieved than the students in some programs. However, since there are also 2nd grade students in the Physical Therapy and Rehabilitation Program, positive metaphors are produced more in this program. 2nd grade students have more positive thoughts about anatomy than 1st grade students.
CONCLUSIONS: Since anatomy is a fundamental discipline for healthcare professionals, the perceptions of VSHS students about anatomy are very important. While the metaphors of “light” and “map” about anatomy shows the awareness of the significance of anatomy among the students, metaphors of “ocean”, “abyss” and “desert” are striking examples that indicate how desperate they feel about learning anatomy.
AMAÇ: Araştırma, sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda farklı programlarda öğrenim gören öğrencilerin “Anatomi” kavramına ilişkin algılarını metafor yoluyla belirlemek amacıyla yapılmıştır.
GEREÇ VE YÖNTEM: Araştırmanın evrenini ve örneklemini Üniversitemiz Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu (SHMYO) öğrencileri oluşturmuştur. Araştırma, metafor analizi tekniği ile gerçekleştirilmiştir. SHMYO’unda bulunan 300 öğrencinin 215’i çalışmaya katılmak için gönüllü olmuştur. 20 öğrencinin cevapları anlamlı bir metafor içermediği veya herhangi bir metafor üretmediği için 195 öğrencinin metaforları değerlendirilmiştir. Veriler, Ocak-Şubat 2022 tarihleri arasında öğrencilerin demografik bilgilerini soran kısa anket soruları ile “Anatomi … gibidir. Çünkü…” metafor cümlesinin tamamlanmasıyla toplanmıştır.
BULGULAR: Çalışmamızda bazı programlardaki öğrencilerden fazla katılım sağlanamadığı için programlar arasında karşılaştırma yapılamamıştır. Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Programı’nda 2. sınıf öğrencileri de anket çalışmasına katıldığı için bu bölümde olumlu metaforlar daha çok üretilmiştir. 2.sınıf öğrencileri 1.sınıf öğrencilerine göre anatomi hakkında daha olumlu düşüncelere sahiptir.
SONUÇ: Anatomi sağlık profesyonelleri için en önemli bilim dallarından biri olması nedeniyle SHMYO öğrencilerinin konuya ilişkin algıları oldukça önemlidir. Anatomi’nin ışığa, haritaya benzetilmesi derse ilişkin farkındalıklarını gösterirken; okyanus, dipsiz kuyu ve çöle benzetilmesi de anatomiyi öğrenmedeki çaresizliklerini ifade eden çarpıcı örneklerdir.
Yazarlar, uzman görüşü sağlayan öğretim üyelerine ve bu çalışmaya değerli katkıları için katılımcılara teşekkür eder. Bu çalışmanın özet metni, 23-25 Eylül 2022 tarihlerinde Ankara/ Türkiye’de düzenlenen “5th International Congress Of Multidisciplinary Studies in Medical Sciences” kongresinde sözlü sunum olarak sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 17, 2024 |
Acceptance Date | April 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 1 - OCAK 2024 SAYISI |