Research Article
BibTex RIS Cite

Çocuk Yetiştirmede İslami Yaklaşım

Year 2024, Volume: 4 Issue: 1, 52 - 71, 31.03.2024

Abstract

İslam dini, evlenmeyi ve çocuk sahibi olmayı farklı yollarla teşvik eder. Aile, toplumların temel taşıdır ve insanlar için birçok yarar sağlar. En önemli avantajlardan biri, insan neslinin idamesinin sağlanmasıdır. Aile, bir tür çocuklar için oluşturulan bir ortamdır ve çocukların eğitimi büyük önem taşır; bu önemli konu ihmal edilmemelidir. Hz. Peygamber'in hayatındaki örnekler, Müslümanlar için en güzel modeli sunar ve çocukların yetiştirilmesi ve eğitilmesi konusunda oldukça önemli ipuçları içerir. Bu örneklerin değerlendirilmesi, Siyer ilmine ihtiyaç duyar. Cenab-ı Hakk'ın güzel bir emaneti ve hediyesi olan çocukla-rın eğitimi, büyük bir öneme sahiptir.Anne-babaların, çocukların davranışlarını anlamaları ve bunların manalarını bilmeleri, çocuk terbiyesi açısından son derece kritiktir. Ebeveynlerin, çocuk psikolojisini ve gelişim evrelerini anlamamaları durumunda hatalara düşmeleri kaçınılmazdır. Hz. Peygamber'in (s.a.v.) sünneti incelendiğinde, Allah Resûlü'nün uygulamalarının günümüz pedagoji ve psikoloji ilimleriyle uyumlu olduğu görülecektir. Allah Resûlü'nün, hem ehl-i beytinden olan çocuklara hem de ashabının çocuklarına yaklaşımı, bu konuda genel prensipleri bizlere sunacaktır. Bu çalışmada çocuk yetiştirmede, eğitiminde ve çocuğun iyi bir gelecek inşasında ailenin önemi İslami yaklaşımlar bağlamında ele alınacak-tır.

References

  • Arvas Balcı, Fatma. “Aile, Değerler ve Din: Teorik Bir Yaklaşım”. Türkiye İlahiyat Araş-tırmaları Dergisi 4/1 (2020).
  • Aydın, Mehmet. “Müslüman Ailede Çocuk ve Çocuk Eğitiminde Sorumluluklar”. Çocuk ve Medeniyet Dergisi 6/12 (2021).
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmail. el-Câmi’us-sahîh. Dâru Tavki’n-Necât: Muhammed Züheyr b. Nasr, 2001.
  • Cüceloğlu, Doğan. İletişim Donanımları. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2002.
  • Çamlıbel İrkin, Ayça. Çocukların Gelişim Süreci ve Televizyonun Etkileri. Radyo ve Te-levizyon Üst Kurulu: Ankara, 2012.
  • Dollahite, David C. - Marks, Lorien D. “A Conceptual Model of Family and Religious Processes in Highly Religious Families”. Reviev of Religious Research 50/4 (2009).
  • Ertürk, Selahattin. Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları, 1979.
  • Işık Terzi, Şerife. Eğitim Psikolojisi. Ankara: Pegem Akademi, 2015. Basım, ts.
  • İbn.Mâce, Ebû Abdullâh Muhammed. Sünen-i İbn Mâce. Dâr-i İhyâ, 1952.
  • Kırca, Celal. “Kur’an’a Göre Çocukların Talim ve Terbiyesinde Takip Edilecek Esaslar”. Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9 (1996).
  • Kutub, Muhammed. İnsan Psikolojisi Üzerine Etüdler. İstanbul: İşaret Yayınları, 1987.
  • Kutupyıldızı, M. İsmail. “Türkiye Geleneğinde Aile Tahlili Ve Evlilik Sanatı”. İstanbul: Sokak Kitapları Yayınları.
  • Kuzgun, Yıldız. “Kendini Gerçekleştirme”. Ankara Üniversitesi Dil Tarih ve Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi 10 (1972).
  • Mehmetoğlu, Yurdagül. Erken Çocuklukta Din ve Ahlak Gelişimi”, Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar,. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları, 2003.
  • Müslim, Ebü’l-Hüseyn Müslim b. el-Haccâc. el-Câmiʿu’ṣ-ṣaḥîḥ. 5 Cilt. Mısır: y.y., 1955.
  • Sağlam, İsmail. “Hz. Peygamberin Çocuk Eğitiminde Öne Çıkardığı Hususlar”. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi 11/2 (2002).
  • Selçuk, Mualla. Çocuğun Eğitiminde Dini Motifler. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Ya-yınları, 2. Basım, 1991. Serinsu, Nedim. “Kur’an’ı Gençlerimize Nasıl Anlatalım”. Gençlik Dönemi ve Eğitimi Sempozyomu.
  • Şentürk, Habil. Din Psikolojisi. Konya: Esra yayınları, 1997.
  • Tirmizî, Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ b. Sevre (Yezîd) et-. el-Câmiʿu’ṣ-ṣaḥîḥ. Kahire, 1937.
  • Tongar, Hatice Kübra. Fıtrat Pedagojisi. İstanbul: Hayy Kitap, 1. Basım, 2015.
  • Topçu, Nurettin. Değerler Psikolojisi. İstanbul: Kurtuluş Matbaası, 1959.
  • Uysal, Veysel. “Geleneksellik-Çağdaşlık Bağlamında Türkiye’de Dindarlık ve Kadın”. İstanbul: Dem Yayınları.
  • Yavuz, Kerim. Çocukta Dini Duygu ve Düşüncenin Gelişmesi. İstanbul: Boğaziçi Yayınla-rı, 1. Basım, 2012.
  • Yavuzer, Haluk. Çocuğunuzun İlk Altı Yılı. İstanbul: Remzi Kitabevi, 11. Basım, 2020.
  • Zulliger, Hans. Çocuk Vicdanı ve Biz. İstanbul: Cem Yayınevi, 1996.
  • Kur’an YoluTürkçe Meal ve Tefsir. 5 Cilt. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2020.
Year 2024, Volume: 4 Issue: 1, 52 - 71, 31.03.2024

Abstract

References

  • Arvas Balcı, Fatma. “Aile, Değerler ve Din: Teorik Bir Yaklaşım”. Türkiye İlahiyat Araş-tırmaları Dergisi 4/1 (2020).
  • Aydın, Mehmet. “Müslüman Ailede Çocuk ve Çocuk Eğitiminde Sorumluluklar”. Çocuk ve Medeniyet Dergisi 6/12 (2021).
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmail. el-Câmi’us-sahîh. Dâru Tavki’n-Necât: Muhammed Züheyr b. Nasr, 2001.
  • Cüceloğlu, Doğan. İletişim Donanımları. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2002.
  • Çamlıbel İrkin, Ayça. Çocukların Gelişim Süreci ve Televizyonun Etkileri. Radyo ve Te-levizyon Üst Kurulu: Ankara, 2012.
  • Dollahite, David C. - Marks, Lorien D. “A Conceptual Model of Family and Religious Processes in Highly Religious Families”. Reviev of Religious Research 50/4 (2009).
  • Ertürk, Selahattin. Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları, 1979.
  • Işık Terzi, Şerife. Eğitim Psikolojisi. Ankara: Pegem Akademi, 2015. Basım, ts.
  • İbn.Mâce, Ebû Abdullâh Muhammed. Sünen-i İbn Mâce. Dâr-i İhyâ, 1952.
  • Kırca, Celal. “Kur’an’a Göre Çocukların Talim ve Terbiyesinde Takip Edilecek Esaslar”. Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9 (1996).
  • Kutub, Muhammed. İnsan Psikolojisi Üzerine Etüdler. İstanbul: İşaret Yayınları, 1987.
  • Kutupyıldızı, M. İsmail. “Türkiye Geleneğinde Aile Tahlili Ve Evlilik Sanatı”. İstanbul: Sokak Kitapları Yayınları.
  • Kuzgun, Yıldız. “Kendini Gerçekleştirme”. Ankara Üniversitesi Dil Tarih ve Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi 10 (1972).
  • Mehmetoğlu, Yurdagül. Erken Çocuklukta Din ve Ahlak Gelişimi”, Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar,. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları, 2003.
  • Müslim, Ebü’l-Hüseyn Müslim b. el-Haccâc. el-Câmiʿu’ṣ-ṣaḥîḥ. 5 Cilt. Mısır: y.y., 1955.
  • Sağlam, İsmail. “Hz. Peygamberin Çocuk Eğitiminde Öne Çıkardığı Hususlar”. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi 11/2 (2002).
  • Selçuk, Mualla. Çocuğun Eğitiminde Dini Motifler. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Ya-yınları, 2. Basım, 1991. Serinsu, Nedim. “Kur’an’ı Gençlerimize Nasıl Anlatalım”. Gençlik Dönemi ve Eğitimi Sempozyomu.
  • Şentürk, Habil. Din Psikolojisi. Konya: Esra yayınları, 1997.
  • Tirmizî, Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ b. Sevre (Yezîd) et-. el-Câmiʿu’ṣ-ṣaḥîḥ. Kahire, 1937.
  • Tongar, Hatice Kübra. Fıtrat Pedagojisi. İstanbul: Hayy Kitap, 1. Basım, 2015.
  • Topçu, Nurettin. Değerler Psikolojisi. İstanbul: Kurtuluş Matbaası, 1959.
  • Uysal, Veysel. “Geleneksellik-Çağdaşlık Bağlamında Türkiye’de Dindarlık ve Kadın”. İstanbul: Dem Yayınları.
  • Yavuz, Kerim. Çocukta Dini Duygu ve Düşüncenin Gelişmesi. İstanbul: Boğaziçi Yayınla-rı, 1. Basım, 2012.
  • Yavuzer, Haluk. Çocuğunuzun İlk Altı Yılı. İstanbul: Remzi Kitabevi, 11. Basım, 2020.
  • Zulliger, Hans. Çocuk Vicdanı ve Biz. İstanbul: Cem Yayınevi, 1996.
  • Kur’an YoluTürkçe Meal ve Tefsir. 5 Cilt. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2020.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Islamic Law
Journal Section Research Articles
Authors

Recep Demir

Early Pub Date March 31, 2024
Publication Date March 31, 2024
Submission Date January 20, 2024
Acceptance Date March 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 1

Cite

ISNAD Demir, Recep. “Çocuk Yetiştirmede İslami Yaklaşım”. Kur’ân ve Sünnet Araştırmaları Dergisi 4/1 (March 2024), 52-71.