Research Article
BibTex RIS Cite

BİR ENSTALASYONU ANLAMAK: “DEDİKODU” ENSTALASYONUNUN YARATIM SÜRECİ

Year 2024, Volume: 2 Issue: 1, 17 - 29, 25.02.2024

Abstract

Çalışmada son yıllarda popülerlik kazanan bir çağdaş sanat biçimi olarak betimlenen enstalasyon sanatı, bir uygulamayla değerlendirilmiştir. Tasarımcı sanatçı tarafından tarih boyunca farklı anlamlar yüklenmiş olan dedikodu kavramının nasıl ele alındığı, disiplinlerarası ve kültürlerarası temellerle yapılandırılan bir yaratım süreciyle açıklanmaktadır. Bu çalışmada söz konusu enstalasyon değerlendirilirken çeşitli yöntemler bir arada kullanılmıştır. Eser, Terry Barrett’in sanat eleştirisi yaklaşımından faydalanarak incelenmiş; Harald Szeeman’ın bireysel mitoloji yaklaşımıyla yorumlanmış ve literatür taramasıyla desteklenmiştir. Çalışmada tasarımcı sanatçının ortaya koymuş olduğu eserde dedikodu kavramı, enstalasyon sanatının uygulanmasında sanatçının kendisine yapmış olduğu yolculuk ve fikrin evirilmesi süreçlerine yer verilen bulgular ve değerlendirme bölümünde “Dedikodu Enstalasyonunun Uygulama Altyapısı” ve “Dedikodu Enstalasyonu ve Yer Aldığı Sergiler” alt başlıkları altında ele alınarak değerlendirilmiştir. Çalışmanın uygulama altyapısı altında disiplinlerarası ve kültürlerarası bir yolculuk yapılmış; çalışmanın deneme aşamalarından son haline değin alınan kararlar detaylı olarak açıklanmıştır. Sanat izleyicisiyle sanat yapıtı arasındaki sınırların kaldırılmasıyla etkileşimin en üst seviyede deneyimlenmesi hedeflenen bu enstalasyon kendi sanatsal hedefine ulaşmıştır.

References

  • Barrett, T. (2014). Sanatı eleştirmek günceli anlamak. (2. Baskı). Hayalperest.
  • Başak, R. (2021). Görsel sanatlar eğitiminde ideoloji tartışmaları temelinde görsel kültür kuramı ve materyal kültürü. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8, 198-221. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.957360
  • Creswell, J. W. (2008). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. (3. Baskı). NJ: Pearson Education, Inc.
  • Eren, F. Ve Sezgin, A. (2018). Kültürel miras açısından Türk kahvesi. Turkish Studies Social Sciences, 13(10), 697-712.
  • Harari, N. Y. (2012). Sapiens a brief history of humankind. (37. Baskı). Kolektif Kitap.
  • Işıksal Mercan, A. (2016). Sanatta kişisel mitoloji ve minörlük olgusu. Sanat ve Tasarım Dergisi, 16, 133-147.
  • Karatay, A. (2019). Duygulardan algılara kodlanan sanat: interaktif enstalasyon sanatı. Ulakbilge, 39, 511-518. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-07-39-01
  • Karatay, A. (2020). Sanatta etkileşim ve sosyal medya etkileşimli bir enstalasyon çalışması. [Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi]. Yaşar Üniversitesi.
  • Karhan, J. (2021). Toplumsal ve kültürel bir içecek: “Türk kahvesi”. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergisi, 52, 149-165.
  • Olesen, H. (2017). 15. İstanbul Bienali İyi Bir Komşu Sergi Kataloğu (İKSV Bienal). YKY.
  • Özbek, Y. (1999). Toplumsal uzlaşmada sanatın işlevi. Sanat Dergisi, 1, 9-10.
  • Süzen, H. N. (2010). Sanata disiplinlerarası bir yaklaşım: enstalasyon sanatı ve Genco Gülan örneklemi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(6), 147-162.
  • TDK [Türk Dil Kurumu]. (2015). Genel Açıklamalı Sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Yılmaz Bilgili, M. G. (2021). 15. İstanbul Bienali’ndeki enstalasyon çalışmalarının göstergebilim açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.

Understanding an Installation: The Creation Process of The Installation "Gossip”

Year 2024, Volume: 2 Issue: 1, 17 - 29, 25.02.2024

Abstract

In the study, installation art, which is described as a form of contemporary art that has gained popularity in recent years, is evaluated with an application. The designer artist explained the concept of gossip, which has been attributed different meanings throughout history, on an interdisciplinary and intercultural basis. In this study, various methods were used together while evaluating the installation in question. The work is analyzed by utilizing Terry Barrett's approach to art criticism, interpreted with Harald Szeeman's approach to individual mythology and supported by a literature review. In the findings and evaluation section of the study, the concept of gossip in the work created by the designer artist, the journey of the artist in the application of installation art and the evolution of the idea are evaluated. An interdisciplinary and intercultural journey was made under the application infrastructure of the work. The decisions taken from the trial stages of the work to its final form are explained in detail. This installation, which aims to experience the interaction at the highest level by removing the boundaries between the art audience and the artwork, has achieved its artistic purpose.

References

  • Barrett, T. (2014). Sanatı eleştirmek günceli anlamak. (2. Baskı). Hayalperest.
  • Başak, R. (2021). Görsel sanatlar eğitiminde ideoloji tartışmaları temelinde görsel kültür kuramı ve materyal kültürü. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8, 198-221. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.957360
  • Creswell, J. W. (2008). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. (3. Baskı). NJ: Pearson Education, Inc.
  • Eren, F. Ve Sezgin, A. (2018). Kültürel miras açısından Türk kahvesi. Turkish Studies Social Sciences, 13(10), 697-712.
  • Harari, N. Y. (2012). Sapiens a brief history of humankind. (37. Baskı). Kolektif Kitap.
  • Işıksal Mercan, A. (2016). Sanatta kişisel mitoloji ve minörlük olgusu. Sanat ve Tasarım Dergisi, 16, 133-147.
  • Karatay, A. (2019). Duygulardan algılara kodlanan sanat: interaktif enstalasyon sanatı. Ulakbilge, 39, 511-518. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-07-39-01
  • Karatay, A. (2020). Sanatta etkileşim ve sosyal medya etkileşimli bir enstalasyon çalışması. [Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi]. Yaşar Üniversitesi.
  • Karhan, J. (2021). Toplumsal ve kültürel bir içecek: “Türk kahvesi”. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergisi, 52, 149-165.
  • Olesen, H. (2017). 15. İstanbul Bienali İyi Bir Komşu Sergi Kataloğu (İKSV Bienal). YKY.
  • Özbek, Y. (1999). Toplumsal uzlaşmada sanatın işlevi. Sanat Dergisi, 1, 9-10.
  • Süzen, H. N. (2010). Sanata disiplinlerarası bir yaklaşım: enstalasyon sanatı ve Genco Gülan örneklemi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(6), 147-162.
  • TDK [Türk Dil Kurumu]. (2015). Genel Açıklamalı Sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Yılmaz Bilgili, M. G. (2021). 15. İstanbul Bienali’ndeki enstalasyon çalışmalarının göstergebilim açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Installation
Journal Section Research Articles
Authors

Ayça Yılmaz 0000-0002-9350-4675

Publication Date February 25, 2024
Submission Date November 24, 2023
Acceptance Date December 14, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Yılmaz, A. (2024). BİR ENSTALASYONU ANLAMAK: “DEDİKODU” ENSTALASYONUNUN YARATIM SÜRECİ. LOKUM Sanat Ve Tasarım Dergisi, 2(1), 17-29.

12625012024112717.jpg
LOKUM Jounal of Art and Design - Karabuk University Safranbolu Fethi Toker Faculty of Fine Arts and Design
Phone: +90 370 418 86 68            E-mail: lokumstd@karabuk.edu.tr

88x31.png
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International Licence.