Review
BibTex RIS Cite

K12 Beceriler Çerçevesi Türkiye Bütüncül Modeli Kapsamında Ortaöğretim Felsefe Grubu Alan Becerileri

Year 2024, Volume: 53 Issue: 241, 543 - 570, 01.02.2024
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1308823

Abstract

Türk Milli Eğitim sisteminin, çağdaş nitelikte eğitim düzeyine yükselebilmesi ve 21. Yüzyıl becerileri ile uyumu yakalaması adına beceri temelli öğretimi esas alan K12 Beceriler Çerçevesi Türkiye Bütüncül Modeli kapsamında felsefe grubu alan becerilerine de yer verilmiştir. Felsefe grubu alan becerileri; MEB’in üst politikalarında yer alan değerleri taşıyan, yenilikçi, ilerlemeci, evrensel niteliklere ulaşma ve bireylere çağın ihtiyaç duyduğu donanımları kazandırma amacı çerçevesinde oluşturulmuştur. Felsefe grubu derslerinin hedeflerinin Bütüncül Modelin tümüne büyük ölçüde yansıdığını söylemek olanaklıdır. Modelin içinde alan becerilerine yer verilmesi; felsefe grubu derslerinde bütüncül olarak bireyin duyusal, duygusal ve bilişsel düzeylerinde istenilen başarıyı sağlamaya olanak tanıyacaktır. Felsefe grubu olarak ifade edilen felsefe, sosyoloji, psikoloji ve mantık derslerini içine alan beş temel alan becerisi belirlenmiştir. Bu dersler arasında psikoloji dersine ait eğitsel ve öğretimsel hedefleri barındıran beceri ve eğilimlerin Bütüncül Model’de yer alması sebebi ile ayrıca psikoloji alan becerileri yazılmamıştır. Mantık, felsefe ve sosyoloji dersleri için ise; mantıksal muhakeme, felsefi sorgulama, felsefi muhakeme, felsefi düşünce ortaya koyma ve eleştirel sosyolojik düşünme becerileri oluşturulmuştur. Bu alan becerileri altında bütünleşik becerilere, süreç bileşenlerine ve süreç bileşenlerini görünür kılacak, somutlaştıracak göstergelere yer verilmiştir. Bu yapıyı tanıtmak için, beceri temelli öğretimi esas alan çalışmalar incelenmiş, alan becerileri alan yazın doğrultusunda temellendirilmiş ve ortaya çıkan alan becerileri Bütüncül Model ile ilişkilendirilmiştir. Oluşturulan becerilerin, felsefe grubu derslerinin öğretim sürecine, büyük ölçüde temel olacağı ve süreçleri yeniden şekillendireceği öngörülmektedir. Bu doğrultudaki çalışmaların, alandaki eğitim öğretim hedeflerinin gerçekleşmesine katkı sunacağı düşünülmektedir.

Supporting Institution

MEB, Unicef

References

  • Bauman, Z. (2018). Sosyolojik düşünmek (Çev: A. Yılmaz). Ayrıntı Yayınları.
  • Cahn, S. M. (2018). Teaching philosophy a guide. Routledge.
  • Costello, P. J. M. (1996). Learning to philosophise and to argue a thinking skills programme for children. Analytic Teaching, 17 (1), 48-53.
  • Grauerholz, L., and Bouma-Holtrop, S. (2003). Exploring critical sociological thinking. Teaching Sociology, 31 (4), 485- 496.
  • Hahn, L. E. (1967). John Dewey on teaching philosophy in high school. Educational Theory Volume, 17 (3), 219-221. International Bureau of Education (IBE). (1998). Curriculum development. Educational Innovation and Information, 97.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lewinsky, M. (1971). Teaching and learning philosophy in a classroom. Metaphilosophy, 2 (3), 277-291.
  • Logan, C. H. (1976). Do sociologists teach students to think more critically? Teaching Sociology, 4 (1), 29-48.
  • Makaiau, A. S. (2015). The philosophy for children Hawai’i approach to deliberative pedagogy: A promising practice for preparing pre-service social studies seachers in the college of education. Analytic Teaching and Philosophical Praxis, 36 (16), 1-7.
  • MEB (2009). Ortaöğretim sosyoloji dersi öğretim programı, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB (2009a). Psikoloji dersi öğretim programı, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB (2009b). Mantık dersi öğretim programı, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB (2016). Düşünme eğitimi dersi (7 ve 8.sınıflar) öğretim programı, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB (2018). Felsefe dersi öğretim programı, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB (2023). K12 beceriler çerçevesi Türkiye bütüncül modeli, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Moore, W. (1967). A of pioneer study of the teaching philosophy in the high school. Educational Theory Volume, 17 (3), 216-218.
  • Munby H. (1979). Philosophy for children: An example of curriculum review and criticism. Curriculum Inquiry, 9 (3), 229-249.
  • National Council for the Social Studies (NCSS). (2013). The college, career, and civic life (C3) framework for social studies state standards: Guidance for enhancing the rigor of K-12 civics, economics, geography, and history, Silver Spring.
  • Paul, R. W. (1991). Staff development for critical thinking: Lesson plan remodelling as the strategy. In A. L. Costa (Eds.), Developing minds (A reseource book for teaching thinking). (p 124-131). Revised Education, ASCD.
  • Reinert, H. (1967). Teaching philosophy in high school. Educational Theory Volume, 17 (3), 236-240.
  • West, D. (1972). The philosopher as teacher-articles, comments, correspondence, a new medium for teaching philosophy. Metaphilosophy, 3 (4), 310-323.
  • Wilder, H. (1978). Tolerance and teaching philosophy. Metaphilosophy, 9 (3), 311-323.
  • Winstanley, C. (2022, 20 Ekim). I'm a philosopher-get me out of here! Philosophy with children and thinking skills programmes. https://www.researchgate.net/publication/266089405.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Field Skills for Secondary Education Philosophy and Related Fields Within the Content of Türkiye Holistic Model for K12 Skills Framework

Year 2024, Volume: 53 Issue: 241, 543 - 570, 01.02.2024
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1308823

Abstract

In order that Turkish National Education system could reach modern education level and catch up the consistence with 21st Century skills, philosophy group field skills were given place with the content of Türkiye Holistic Model for K12 Skills Framework. Philosophy and related fields skills were formed based on the purpose of reaching the innovative, progressive, universal qualities bearing the values taking place in the higher policies of MoNE and making the individuals attain the equipment needed by the modern age. It is likely to say that the objectives of the courses of philosophy and related fields are reflected to a great extent in the whole Holistic Model. Giving place for the field skills in the model will allow to provide the desired success at the sensory, emotional and cognitive levels holistically in the courses of philosophy and related fields. Five basic field skills comprising the courses of philosophy, sociology, psychology and logic known as philosophy and related fields were determined. Among these courses, psychology field skills were not written separately since the skills and inclinations bearing educational and teaching objectives for the course of psychology take place in the Holistic Model. As for the courses of Logic, philosophy and sociology, logical reasoning, philosophical query, philosophical reasoning, determining philosophical thought and critical sociological thinking skills were formed. Under these field skills, integrative skills, processive components and indicators that would make processive components apparent and embody them were given place. In order to introduce this structure, studies based on skill-based teaching were reviewed, field skills were grounded in line with the related literature and the field skills emerged were related to the Holistic Model. It is predicted that the skills formed would be a basis to a great extent for the teaching process for the courses of philosophy and related fields reshape the process. It is thought that the studies that would be carried out in this sense would make a contribution to the realization of the teaching objectives in the field.

References

  • Bauman, Z. (2018). Sosyolojik düşünmek (Çev: A. Yılmaz). Ayrıntı Yayınları.
  • Cahn, S. M. (2018). Teaching philosophy a guide. Routledge.
  • Costello, P. J. M. (1996). Learning to philosophise and to argue a thinking skills programme for children. Analytic Teaching, 17 (1), 48-53.
  • Grauerholz, L., and Bouma-Holtrop, S. (2003). Exploring critical sociological thinking. Teaching Sociology, 31 (4), 485- 496.
  • Hahn, L. E. (1967). John Dewey on teaching philosophy in high school. Educational Theory Volume, 17 (3), 219-221. International Bureau of Education (IBE). (1998). Curriculum development. Educational Innovation and Information, 97.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lewinsky, M. (1971). Teaching and learning philosophy in a classroom. Metaphilosophy, 2 (3), 277-291.
  • Logan, C. H. (1976). Do sociologists teach students to think more critically? Teaching Sociology, 4 (1), 29-48.
  • Makaiau, A. S. (2015). The philosophy for children Hawai’i approach to deliberative pedagogy: A promising practice for preparing pre-service social studies seachers in the college of education. Analytic Teaching and Philosophical Praxis, 36 (16), 1-7.
  • MEB (2009). Ortaöğretim sosyoloji dersi öğretim programı, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB (2009a). Psikoloji dersi öğretim programı, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB (2009b). Mantık dersi öğretim programı, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB (2016). Düşünme eğitimi dersi (7 ve 8.sınıflar) öğretim programı, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB (2018). Felsefe dersi öğretim programı, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB (2023). K12 beceriler çerçevesi Türkiye bütüncül modeli, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Moore, W. (1967). A of pioneer study of the teaching philosophy in the high school. Educational Theory Volume, 17 (3), 216-218.
  • Munby H. (1979). Philosophy for children: An example of curriculum review and criticism. Curriculum Inquiry, 9 (3), 229-249.
  • National Council for the Social Studies (NCSS). (2013). The college, career, and civic life (C3) framework for social studies state standards: Guidance for enhancing the rigor of K-12 civics, economics, geography, and history, Silver Spring.
  • Paul, R. W. (1991). Staff development for critical thinking: Lesson plan remodelling as the strategy. In A. L. Costa (Eds.), Developing minds (A reseource book for teaching thinking). (p 124-131). Revised Education, ASCD.
  • Reinert, H. (1967). Teaching philosophy in high school. Educational Theory Volume, 17 (3), 236-240.
  • West, D. (1972). The philosopher as teacher-articles, comments, correspondence, a new medium for teaching philosophy. Metaphilosophy, 3 (4), 310-323.
  • Wilder, H. (1978). Tolerance and teaching philosophy. Metaphilosophy, 9 (3), 311-323.
  • Winstanley, C. (2022, 20 Ekim). I'm a philosopher-get me out of here! Philosophy with children and thinking skills programmes. https://www.researchgate.net/publication/266089405.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum Development in Education
Journal Section Derleme Makalesi
Authors

Ekrem Ziya Duman 0000-0002-1965-1378

Sibel Kadıoğlu 0000-0002-0714-7270

Mehmet Parmaksiz 0000-0002-9414-0498

Funda Bulut 0000-0002-3861-4345

Esra Akman 0009-0002-7900-7645

Begüm Şişman 0009-0000-4160-5004

Gözde Uysal 0009-0007-2609-4227

Levent Akkaya 0009-0002-0893-5217

Öznur Ateşocak 0009-0000-0970-4467

Publication Date February 1, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 53 Issue: 241

Cite

APA Duman, E. Z., Kadıoğlu, S., Parmaksiz, M., Bulut, F., et al. (2024). K12 Beceriler Çerçevesi Türkiye Bütüncül Modeli Kapsamında Ortaöğretim Felsefe Grubu Alan Becerileri. Milli Eğitim Dergisi, 53(241), 543-570. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1308823