Review
BibTex RIS Cite

Dialectics Of the Artwork In Heidegger

Year 2023, Volume: 6 Issue: 2, 77 - 83, 26.12.2023
https://doi.org/10.33817/muhakeme.1385459

Abstract

This study focuses on the question of the origin of the artwork in Heidegger’s philosophy of art and the idea that the work of art is of the presence of truth. The aim of the study is to claim that the truth that comes into existence in the work of art and its “happening” as a process in the work can be interpreted with the concept of dialectics. In Heidegger, the process of truth occuring in a work of art is concieved on the basis of the concept of “conflict” and this concept shows Heidegger’s return to thought of Heraclitus. Therefore, it will be tried to Show that dialectics, which is concept that will be claimed to exist in Heidegger’s understanding of art, is dialectics in the sense attributed to Heraclitus. At this point, the thought of Heraclitus and Hegel’s understanding of dialectics, which must be mentioned when it comes to the concept of dialectics will be emphasized. In this context, the question of the origin of Heidegger’s artwork will be tried to be explained, based on her criticism of Western metaphysics and the philosophical aesthetics based on this metaphysics. This requires explaining Heidegger’s ontology, which returns to the foundation, Being, in order to overcome the subject-object distinction of western metaphysics and redefines his understanding of Truth from here. Because for Heidegger, artwork is the revelation of Truth as Beauty. Understanding the Truth in a work of art requires showing the relationship with historical human existence.

References

  • Altuğ T. (2012). Sanatın Hakikati: Hakikatin Sanatı, Heidegger ve Sanat Eserinin Kökeni. Korkut Tankuter (Ed.), Son Bakışta Sanat içinde (s.129-195). İstanbul: YKY.
  • Arslan, A. (1995). İlkçağ Felsefe Tarihi 1 (Başlangıçlarından Atomculara Kadar).
  • Arslan, A. (1997). Öznelci Düşünceyi ‘Sanat İşi’yle Aşmak. H. Ünal Nalbantoğlu (Ed.), Patikalar: Martin Heidegger ve Modern Çağ içinde (s.121-173). Ankara: İmge.
  • Bozkurt, N. (1995). Sanat ve Estetik Kuramları. İstanbul: Sarmal.
  • Eagleton, T. (1998). Estetiğin İdeolojisi. Hakkı Hünler, Türker Armaner, Nur Ateş, Ayfer Dost, Engin Kılıç, Elâ Akman, Neşe Nur Domaniç, Ayhan Çitil (Çev.). İstanbul: Özne.
  • Hammermeister, K. (2002). The German Aesthetic Tradition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hegel, G.W.H. (1977). [Phänomenologie des Geistes]. The Phenomenology of Spirit (A. V. Miller, trans.). Oxford University Press.
  • Heidegger, M. (2007). Sanat Eserinin Kökeni. Ankara: De Ki.
  • Jeager, W. (2011 ). İlk Yunan Filozoflarında Tanrı Düşüncesi. Güneş Ayas (Çev.). İthaki.
  • Özlem, D. (2007). Kaygı ve Tarihsellik. Doğu Batı Düşünce Dergisi 6, s.13-41.
  • Young, J. (2001). Heidegger’s Philosophy of Art. Cambridge: Cambridge University Press.

Heidegger'de Sanat Eserinin Diyalektiği

Year 2023, Volume: 6 Issue: 2, 77 - 83, 26.12.2023
https://doi.org/10.33817/muhakeme.1385459

Abstract

Bu çalışma, Heidegger’in sanat felsefesinde sanat eserinin kökeni sorusuna ve sanat eserinin Heidegger’de hakikatin mevcudiyeti olması fikrine odaklanmaktadır. Çalışmanın amacı, sanat eserinde mevcudiyete gelen hakikatin yine eserde bir süreç olarak ‘olup bitmesi’nin diyalektiğini göstermeye çalışmaktır. Bu çerçevede çalışma, Batı metafiziğine ve bu metafiziğe dayanan felsefi estetiğe getirdiği eleştirilerinden hareketle Heidegger’in sanat eserinin kökeni sorusu açıklanmaya çalışılacaktır. Bu ise, Heidegger’in Batı metafiziğinin özne-nesne ayrımı aşmak için temel’e, Varlık’a geri dönen ve buradan hareketle onun Hakikat anlayışını yeniden tanımlayan ontolojisini açıklamayı gerektirir. Çünkü Heidegger için sanat eseri Hakikatin Güzelllik olarak açığa çıkmasıdır. Bu çalışma sanat eserinde hakikatin açığa çıkışının diyalektiğini ve onun tarihsel insan varoluşuyla ilişkisini göstermeye çalışacaktır.

References

  • Altuğ T. (2012). Sanatın Hakikati: Hakikatin Sanatı, Heidegger ve Sanat Eserinin Kökeni. Korkut Tankuter (Ed.), Son Bakışta Sanat içinde (s.129-195). İstanbul: YKY.
  • Arslan, A. (1995). İlkçağ Felsefe Tarihi 1 (Başlangıçlarından Atomculara Kadar).
  • Arslan, A. (1997). Öznelci Düşünceyi ‘Sanat İşi’yle Aşmak. H. Ünal Nalbantoğlu (Ed.), Patikalar: Martin Heidegger ve Modern Çağ içinde (s.121-173). Ankara: İmge.
  • Bozkurt, N. (1995). Sanat ve Estetik Kuramları. İstanbul: Sarmal.
  • Eagleton, T. (1998). Estetiğin İdeolojisi. Hakkı Hünler, Türker Armaner, Nur Ateş, Ayfer Dost, Engin Kılıç, Elâ Akman, Neşe Nur Domaniç, Ayhan Çitil (Çev.). İstanbul: Özne.
  • Hammermeister, K. (2002). The German Aesthetic Tradition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hegel, G.W.H. (1977). [Phänomenologie des Geistes]. The Phenomenology of Spirit (A. V. Miller, trans.). Oxford University Press.
  • Heidegger, M. (2007). Sanat Eserinin Kökeni. Ankara: De Ki.
  • Jeager, W. (2011 ). İlk Yunan Filozoflarında Tanrı Düşüncesi. Güneş Ayas (Çev.). İthaki.
  • Özlem, D. (2007). Kaygı ve Tarihsellik. Doğu Batı Düşünce Dergisi 6, s.13-41.
  • Young, J. (2001). Heidegger’s Philosophy of Art. Cambridge: Cambridge University Press.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Art Sociology
Journal Section Articles
Authors

Ekin Kaya 0000-0003-1126-4370

Publication Date December 26, 2023
Submission Date November 3, 2023
Acceptance Date December 18, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Kaya, E. (2023). Heidegger’de Sanat Eserinin Diyalektiği. Muhakeme Dergisi, 6(2), 77-83. https://doi.org/10.33817/muhakeme.1385459

13282     13284  13286132881328913290  13291   13293 13295