Research Article
BibTex RIS Cite

Valentin Rasputin’in “Fransızca Dersleri” Adlı Eseri Örneğinde Akran Zorbalığı

Year 2023, Volume: 13 Issue: 3, 3317 - 3328, 30.11.2023
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1273083

Abstract

20. yüzyıl Rus edebiyatının en önemli yazarlarından biri olan Valentin Rasputin, içerisinde otobiyografik unsurları barındırdığı bilinen “Fransızca Dersleri” adlı öyküsünde zor koşullarda yaşamak zorunda olan bir çocuğun dramına yer vermektedir. Hikâyenin kahramanının en önemli özelliği eğitim için ailesinden ayrı kalmayı, açlık ve yalnızlıkla mücadele edebilmeyi küçücük yaşına rağmen göze alabilmesidir. Fakat bu zorlu koşulların yanı sıra onun mücadele etmesi gereken bir problemi daha vardır: Akran zorbalığı. Bu zor süreçte ona en büyük desteği öğretmeninin verdiği görülmektedir.
Çağımızın en önemli problemlerinden biri olan akran zorbalığının geçmişte de var olduğu ve gelecekte de var olacağı bir gerçektir. Valentin Rasputin’in de “Fransızca Dersleri” adlı öyküsünde bu konuya değindiği görülmektedir.
Çalışma, hikâyede ortaya çıkan akran zorbalığına ilişkin görünümleri tespit etmek amacıyla yapılmaktadır. İlk olarak, çalışmaya konu olan eser herhangi bir kayıt tutulmadan daha sonra ise akran zorbalığı odağında okunarak betimsel analizi yapılmaktadır. Elde edilen veriler eserde zorbalık şekillerine, kurbana, zorba tiplere ve zorbalık problemlerini çözme biçimlerine ilişkin yer alan görünümler başlıkları altında ayrıştırılarak analizleri yapılmaya çalışılmaktadır.

References

  • Gökler, R. (2007). İlköğretim Öğrencilerinde Akran Zorbalığının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Gökler, R. (2009). Okullarda Akran Zorbalığı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (2), 511-537.
  • Olweus, D. (1993). Bullying At School: What We Know And What We Can Do. MA: Blackwell, Cambridge.
  • Pişkin, M. (2002). Okul Zorbalığı: Tanımı, Türleri, İlişkili Olduğu Faktörler ve Alınabilecek Önlemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 533-551.
  • Pişkin, M. (2010). Ankara’daki İlköğretim Öğrencileri Arasında Akran Zorbalığının İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 35 (156), 175-189.
  • Poleva, Y. A. & Pisarenko, A. Y. (2016). Priyomı Psihologizma v Rasskaze V. Rasputina “Uroki Frantsuzkogo”. Tomskiy gosudarstvennıy pedagogiçeskiy universitet, 11 (176), 131-136.
  • Rasputin, V. (1992). Fransızca Dersleri. Yüzyıl Yaşa Yüzyıl Sev. Çev. İmren Akça. Bebekuşun Kitapları. 35-66.
  • Yılmaz, O. & Destegüloğlu, B. (2021). Çocuk Kitaplarında Akran Zorbalığı. Milli Eğitim Dergisi, 50 (230), 241-257.
  • TDK (2023, Mart 12). Zorba. https://sozluk.gov.tr.

Peer Bullying in the Example of Valentin Rasputin’s story “French Lessons”

Year 2023, Volume: 13 Issue: 3, 3317 - 3328, 30.11.2023
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1273083

Abstract

Valentin Rasputin, one of the most important writers of 20th century Russian literature, includes the drama of a child who has to live in difficult conditions in his story called “French Lessons”, which is known to contain autobiographical elements. The most important feature of the hero of the story is that he is willing to be separated from his family for education, to struggle with hunger and loneliness, despite his young age. But in addition to these difficult conditions, he has another problem to deal with: peer bullying. It is seen that his teacher gave him the greatest support in this difficult process.
It is a fact that peer bullying, which is one of the most important problems of our age, has existed in the past and will exist in the future. It is seen that Valentin Rasputin also touched on this subject in his story “French Lessons”.
The study is carried out in order to determine the appearances of peer bullying in the story. Firstly, the work that was the subject of the study was read without any record, and then it was read in the focus of peer bullying and descriptive analysis was made. The data obtained were analyzed by separating them under the headings of views on the forms of bullying, the victim, the types of bullies and the ways of solving bullying problems.

References

  • Gökler, R. (2007). İlköğretim Öğrencilerinde Akran Zorbalığının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Gökler, R. (2009). Okullarda Akran Zorbalığı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (2), 511-537.
  • Olweus, D. (1993). Bullying At School: What We Know And What We Can Do. MA: Blackwell, Cambridge.
  • Pişkin, M. (2002). Okul Zorbalığı: Tanımı, Türleri, İlişkili Olduğu Faktörler ve Alınabilecek Önlemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 533-551.
  • Pişkin, M. (2010). Ankara’daki İlköğretim Öğrencileri Arasında Akran Zorbalığının İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 35 (156), 175-189.
  • Poleva, Y. A. & Pisarenko, A. Y. (2016). Priyomı Psihologizma v Rasskaze V. Rasputina “Uroki Frantsuzkogo”. Tomskiy gosudarstvennıy pedagogiçeskiy universitet, 11 (176), 131-136.
  • Rasputin, V. (1992). Fransızca Dersleri. Yüzyıl Yaşa Yüzyıl Sev. Çev. İmren Akça. Bebekuşun Kitapları. 35-66.
  • Yılmaz, O. & Destegüloğlu, B. (2021). Çocuk Kitaplarında Akran Zorbalığı. Milli Eğitim Dergisi, 50 (230), 241-257.
  • TDK (2023, Mart 12). Zorba. https://sozluk.gov.tr.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section RESEARCH ARTICLE
Authors

Kübra Çağlıyan Şakar 0000-0001-9524-1672

Early Pub Date October 27, 2023
Publication Date November 30, 2023
Submission Date March 29, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 3

Cite

APA Çağlıyan Şakar, K. (2023). Valentin Rasputin’in “Fransızca Dersleri” Adlı Eseri Örneğinde Akran Zorbalığı. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(3), 3317-3328. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1273083

Hope to be enlightened in the light of knowledge ....

ODÜSOBİAD