Research Article
BibTex RIS Cite

İran Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Turizm Kavramı

Year 2021, Volume: 17 Issue: 36, 3015 - 3042, 30.04.2021
https://doi.org/10.26466/opus.714104

Abstract

İran, coğrafi konumu, sahip olduğu tarihi, dini, doğal ve kültürel yapısı itibarıyla ileri derecede turizm potansiyeli taşımaktadır. İran, sahip olduğu turistik cazibe merkezleri açısından dünyada 10. sırada olmasına rağmen, turizm geliri açısından dünyanın en düşük gelirli ülkeleri arasında yer almaktadır. Bu kısırdöngüyü kırmanın, turizmdeki hizmet sektörünün kalitesinin dünya standartlarına getirilmesinin, turizm kavramının önemini kavratmanın ve bilincini vermenin en etkili yolu eğitimdir. Bunu gerçekleştirmenin yolu ise eğitim ortamının önemli araçlarından olan müfredat ve buna bağlı olarak hazırlanmış ders kitaplarının bu çerçevede hazırlanmış olması ile mümkündür. Bu çalışmada, İran Eğitim Bakanlığı tarafından 2018-2019 eğitim öğretim yılında yenilenmiş Sosyal Bilgiler Programı ve buna göre yeniden yazılmış olan sosyal bilgiler yedi ve sekizinci sınıf ders kitaplarında yer alan turizm olgusunun kavram, görsel ve etkinlik düzeyinde ne kadar işlendiğini ve kullanıldığını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre yedinci sınıf sosyal bilgiler ders kitabında ağırlıklı olmak üzere her iki sınıfa ait sosyal bilgiler ders kitaplarında turizm kavramı ile ilgili bilgi ve görsellerin yer aldığını göstermektedir.

References

  • Algar, H. (2000), İran- kültür ve medeniyet: Dini hayat ve dini kurumlar. İslâm Ansiklopedisi, 22, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Barth, J. L. ve Demirtaş, A. (1997). İlköğretim sosyal bilgiler öğretimi: Kaynak üniteler. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi.
  • Baum, T. G., ve O'Gorman, K. D. (2010). Iran or Persia: What's in a name, the decline and fall of a tourism industry? Tourism and political change. In R. Butler, & W. Suntikul (Eds.), Tourism and Political Change, Oxford: Goodfellow Publishers.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. Çev. Ed. M. Bütün, S. Beşir Demir, 3. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Doğanay, H. (2002). Coğrafya öğretim yöntemleri. Erzurum: Aktif Yayınevi.
  • Euromonitor International (2017). Travel in Iran: 17 October. 20 Şubat 2018 tarihinde www.portal.euromonitor.com adresinden erişilmiştir.
  • Habibi F., Rahmati M., ve Karimi, A. (2018). Contribution of tourism to economic growth in Iran's Provinces: GDM approach, Future Business Journal, 4, 261–271.
  • Fayzipour, M. ve İmami, M.M. (1391). Tawsi’e-i iktisadî san’at-ı gerdişgerî der İran we mukayese-i ân ba kişverhay-ı mıntıka-i send çeşmendaz, Mutaleat-ı Muduriyet-i Gerdişgeri, 7(19), 139-177.
  • ICHTO (2017). Iranian cultural heritage, handicraft and tourism organization.
  • İlhan, G. O., Şeker, M., ve Kapıcı, H. Ö., (2015). Sosyal bilgiler beşinci sınıf ders kitaplarında turizm kavramının yeri. International Journal of Field Education, 1(1), 42-62.
  • İsb 7 (2018). Mutaleat-ı ictimai (Medeni, Coğrafya, Tarih), Paye-i Heftum, Devre-i Evvel-i Mutavassıte, Tehran.
  • İsb 8 (2018). Mutaleat-ı İctimai (Medeni, Coğrafya, Tarih), Paye-i Heştum, Devre-i Evvel-i Mutavassıte, Tehran.
  • Kaya, K. (2019). Yeni sosyal bilgiler programı ve ders kitaplarında turizm kavramı. The Journal of Social Sciences Institue, 43, 173-194.
  • Kim, W., Jun, H.M., Walker, M., ve Drane, D. (2015). Evaluating the perceived social impacts of hosting large- scale sport tourism events: Scale development and validation. Tourism Management, 48, 21-32.
  • Kaffashi, M., (2009). The role of education in tourism ındustry boom and tourist satisfaction in Iran. The Journal of Modern Thoughts in Education, 4(4), Autumn , 141-164.
  • Mehralizadeh Y. (2017). Tourism and Iran's higher education: Interaction or confrontation. Amirkabır, 3(5), 39-52.
  • Mehryar, A. H., ve Ahmad-Nia, S. (2004). Age-structural transition in Iran: Short and long termconsequences of drastic fertility swings during the final decades of twentieth century. http://www.cicred.org/Eng/Seminars/Details/Seminars/Popwaves/PopwavesMehryarAhmad-Nia.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Morakabati, Y. (2011). Deterrents to tourism development in Iran. International Journal of Tourism Research, 13(2), 103-23.
  • Naskali, E. (2000), İran: Başlangıçtan Müslümanlar tarafından fethine kadar. İslâm Ansiklopedisi, 22, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün, & S. B. Demir, Çev.) Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Samedian, E, Hoseini, S. H, ve Ava, M. N. R., (1388). Nakş-i amuzeş ber tawsi-i zirsahtha der sana’at-ı turizm-i İran. Fasılname-i İlmî pejuheşi coğrafyay-i insani, 4 (1), 103-118.
  • Seyfi, S., ve Hall, C.M. (2019). Tourism in Iran: an introduction. in Tourism in Iran, Eds: Siamak Seyfi and C. Michael Hall, Newyork: Routledge.
  • Schubert, F. S., Brida, J. G., ve Risso, W. A. (2010). The impacts of international tourism demand on economic growth of small economies dependent of tourism. Tourism Management, 32(2), 377–385.
  • Sequeira, T. N., & Nunes, P. M. (2008). Does tourism influence economic growth? A dynamic panel data approach. Applied Economics, 40, 2431–2441.
  • Shakoori, A. ve Aghdam, S.M.M., (2014). A comparatıve analysis of the ımpact of liberalization of air transport on tourism: Iran, Turkey and Uae ,Tourismos: An International Multidisciplinary Journal Of Tourism, 9(2), 259- 278.
  • Tang, H. C. H., ve Jang, S. S. C. (2009). The tourism-economy causality in the United States: A sub-industry level examination. Tourism Management, 30, 553–558.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • UNESCO (2018). World heritage: Iran. 27 Mart 2018 tarihinde http://whc.unesco.org/en/statesparties/IR adresinden erişilmiştir.
  • United Nations World Tourism Organization (UNWTO). (2015). Tourism highlight. http://www.e- unwto.org/doi/book/10.18111/9789284416899 adresinden erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Tourism Concept in Iranian Social Studies Textbooks

Year 2021, Volume: 17 Issue: 36, 3015 - 3042, 30.04.2021
https://doi.org/10.26466/opus.714104

Abstract

Iran has an advanced tourism potential in terms of its geographical location, historical, religious, natural and cultural structure. Although Iran ranks 10th in the world in terms of tourist attractions, it is among the lowest income countries in the world in terms of tourism income. Education is the most effective way to break this vicious circle, to bring the quality of the service sector in tourism to world standards, to understand the importance of the concept of tourism and to raise awareness. The way to achieve this is possible with the curriculum which is one of the important tools of the educational environment and the textbooks prepared accordingly. In this study, it is aimed to determine how far the concept of tourism, which is included in the Social Studies Program and the re-written seven and eighth grade social studies textbooks, is processed and used at the concept, visual and activity level. Document analysis technique, one of the qualitative research methods, was used in the research. According to the findings obtained in the study, it shows that the seventh grade social studies textbooks are mostly included in the social studies textbooks belonging to both classes, and information and images related to the concept of tourism.

References

  • Algar, H. (2000), İran- kültür ve medeniyet: Dini hayat ve dini kurumlar. İslâm Ansiklopedisi, 22, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Barth, J. L. ve Demirtaş, A. (1997). İlköğretim sosyal bilgiler öğretimi: Kaynak üniteler. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi.
  • Baum, T. G., ve O'Gorman, K. D. (2010). Iran or Persia: What's in a name, the decline and fall of a tourism industry? Tourism and political change. In R. Butler, & W. Suntikul (Eds.), Tourism and Political Change, Oxford: Goodfellow Publishers.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. Çev. Ed. M. Bütün, S. Beşir Demir, 3. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Doğanay, H. (2002). Coğrafya öğretim yöntemleri. Erzurum: Aktif Yayınevi.
  • Euromonitor International (2017). Travel in Iran: 17 October. 20 Şubat 2018 tarihinde www.portal.euromonitor.com adresinden erişilmiştir.
  • Habibi F., Rahmati M., ve Karimi, A. (2018). Contribution of tourism to economic growth in Iran's Provinces: GDM approach, Future Business Journal, 4, 261–271.
  • Fayzipour, M. ve İmami, M.M. (1391). Tawsi’e-i iktisadî san’at-ı gerdişgerî der İran we mukayese-i ân ba kişverhay-ı mıntıka-i send çeşmendaz, Mutaleat-ı Muduriyet-i Gerdişgeri, 7(19), 139-177.
  • ICHTO (2017). Iranian cultural heritage, handicraft and tourism organization.
  • İlhan, G. O., Şeker, M., ve Kapıcı, H. Ö., (2015). Sosyal bilgiler beşinci sınıf ders kitaplarında turizm kavramının yeri. International Journal of Field Education, 1(1), 42-62.
  • İsb 7 (2018). Mutaleat-ı ictimai (Medeni, Coğrafya, Tarih), Paye-i Heftum, Devre-i Evvel-i Mutavassıte, Tehran.
  • İsb 8 (2018). Mutaleat-ı İctimai (Medeni, Coğrafya, Tarih), Paye-i Heştum, Devre-i Evvel-i Mutavassıte, Tehran.
  • Kaya, K. (2019). Yeni sosyal bilgiler programı ve ders kitaplarında turizm kavramı. The Journal of Social Sciences Institue, 43, 173-194.
  • Kim, W., Jun, H.M., Walker, M., ve Drane, D. (2015). Evaluating the perceived social impacts of hosting large- scale sport tourism events: Scale development and validation. Tourism Management, 48, 21-32.
  • Kaffashi, M., (2009). The role of education in tourism ındustry boom and tourist satisfaction in Iran. The Journal of Modern Thoughts in Education, 4(4), Autumn , 141-164.
  • Mehralizadeh Y. (2017). Tourism and Iran's higher education: Interaction or confrontation. Amirkabır, 3(5), 39-52.
  • Mehryar, A. H., ve Ahmad-Nia, S. (2004). Age-structural transition in Iran: Short and long termconsequences of drastic fertility swings during the final decades of twentieth century. http://www.cicred.org/Eng/Seminars/Details/Seminars/Popwaves/PopwavesMehryarAhmad-Nia.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Morakabati, Y. (2011). Deterrents to tourism development in Iran. International Journal of Tourism Research, 13(2), 103-23.
  • Naskali, E. (2000), İran: Başlangıçtan Müslümanlar tarafından fethine kadar. İslâm Ansiklopedisi, 22, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün, & S. B. Demir, Çev.) Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Samedian, E, Hoseini, S. H, ve Ava, M. N. R., (1388). Nakş-i amuzeş ber tawsi-i zirsahtha der sana’at-ı turizm-i İran. Fasılname-i İlmî pejuheşi coğrafyay-i insani, 4 (1), 103-118.
  • Seyfi, S., ve Hall, C.M. (2019). Tourism in Iran: an introduction. in Tourism in Iran, Eds: Siamak Seyfi and C. Michael Hall, Newyork: Routledge.
  • Schubert, F. S., Brida, J. G., ve Risso, W. A. (2010). The impacts of international tourism demand on economic growth of small economies dependent of tourism. Tourism Management, 32(2), 377–385.
  • Sequeira, T. N., & Nunes, P. M. (2008). Does tourism influence economic growth? A dynamic panel data approach. Applied Economics, 40, 2431–2441.
  • Shakoori, A. ve Aghdam, S.M.M., (2014). A comparatıve analysis of the ımpact of liberalization of air transport on tourism: Iran, Turkey and Uae ,Tourismos: An International Multidisciplinary Journal Of Tourism, 9(2), 259- 278.
  • Tang, H. C. H., ve Jang, S. S. C. (2009). The tourism-economy causality in the United States: A sub-industry level examination. Tourism Management, 30, 553–558.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • UNESCO (2018). World heritage: Iran. 27 Mart 2018 tarihinde http://whc.unesco.org/en/statesparties/IR adresinden erişilmiştir.
  • United Nations World Tourism Organization (UNWTO). (2015). Tourism highlight. http://www.e- unwto.org/doi/book/10.18111/9789284416899 adresinden erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Kemal Kaya 0000-0002-8797-5980

Publication Date April 30, 2021
Acceptance Date November 29, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 17 Issue: 36

Cite

APA Kaya, K. (2021). İran Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Turizm Kavramı. OPUS International Journal of Society Researches, 17(36), 3015-3042. https://doi.org/10.26466/opus.714104