Bu araştırmanın amacı Akıcı Okuma Stratejileri Aile Eğitim Programı’nın (AKOSEP) ve performans geri bildirimlerinin özel öğrenme güçlüğü (ÖÖG) tanılı çocuğu olan bir anneye akıcı okuma stratejilerini öğretmedeki etkililiğini belirlemektir. AKOSEP kapsamında anneye öğretilmesi hedeflenen akıcı okuma stratejileri tekrarlı okuma, kelime tekrar ve eko okuma stratejileridir. Araştırmanın katılımcılarını bir anne ve ÖÖG tanısı olan 10 yaşındaki oğlu oluşturmaktadır. AKOSEP’in etkililiğinin belirlendiği bu araştırmada tek denekli araştırma modellerinden davranışlar arası yoklama evreli çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Ayrıca araştırmada, strateji öğretimi sürecinde katılımcı çocukla birlikte uygulanan akıcı okuma stratejilerinin çocuğun akıcı okuma becerileri üzerindeki etkisi deneysel bir kontrol kurulmadan incelenmiştir. Araştırma bulguları, AKOSEP ve performans geri bildirimlerinin annenin akıcı okuma stratejilerini edinmesinde ve doğru bir şekilde kullanmasında etkili olduğunu; bu etkinin uygulamanın sona ermesinden sonra da sürdürülebildiğini göstermiştir. Ayıca strateji öğretimi sürecinde uygulanan akıcı okuma stratejilerinin ÖÖG olan çocuğun okuma doğruluğunda ve okuma hızında artışa neden olduğu gözlenmiştir. Araştırmanın sonunda anne-çocuk çiftinin AKOSEP ve uygulama sürecine ilişkin olumlu düşüncelerini dile getirdikleri belirlenmiştir. Elde edilen bulgular alanyazın çerçevesinde tartışılmış, uygulamaya ve ileriki araştırmalara yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
aile eğitimi ebeveyn aracılı uygulamalar özel öğrenme güçlüğü okuma güçlüğü akıcı okuma stratejileri
The purpose of this study is to determine the effectiveness of Reading Fluency Strategies Family Training Program (AKOSEP) and performance feedback on teaching reading fluency strategies to a mother who has a child with Specific Learning Difficulties (SLD). The reading fluency strategies targeted to be taught to the mother within the scope of AKOSEP included repeated reading, word drill and echo reading strategies. The participants of the study were a mother and her 10-year-old son diagnosed with SLD. In this study, in which the effectiveness of AKOSEP was revealed, multiple probe design across behavior, one of the single-subject research models, was used. In addition, in the study, the effect of the reading fluency strategies applied with the participant child during the strategy teaching process on the child's reading fluency skills was examined without an experimental control. The study’s findings showed that the AKOSEP and performance feedback were effective in the mother's acquisition and correct use of reading fluency strategies, and that this effect was sustained after the end of the intervention. In addition, it was observed that the reading fluency strategies applied during the strategy teaching process led to an increase in the reading accuracy and reading speed of the child with SLD. At the end of the study, it was found that the mother-child dyad expressed their positive opinions about AKOSEP and the implementation process. The findings were discussed within the framework of the literature and various suggestions were made for practice and future research.
Family education Parent-implemented intervention Specific learning difficulties Reading fluency Reading fluency strategies
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mental Disability Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 26, 2024 |
Publication Date | May 15, 2024 |
Submission Date | February 22, 2023 |
Acceptance Date | December 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 61 |