With the emergence of Covid-19, the implementation of distance education has become mandatory in various fields of education, including language teaching. However, the needs of students and instructors in online education may differ from face-to-face instruction. Therefore, this study aims to identify the needs of language learners and instructors related to reading skills in distance education and to present insights facilitating comprehension and program development. To achieve this goal, a qualitative research method, specifically the case study method, was adopted in this study, which involved interviews with 13 students and 4 instructors. Data were collected through semi-structured interviews and online class records, and data consistency was ensured through NVIVO-12 content analysis. The findings indicate that students can better comprehend texts related to their interests; vocabulary knowledge directly influences understanding details and identifying main ideas; issues such as the learning environment or lack of motivation can arise in distance education; and strategies for finding unknown words and main ideas may be limited or non-strategic. In this context, it can be suggested that the strategies used by students in distance education for reading skills need to be improved.
Covid-19'un ortaya çıkmasıyla birlikte dil öğretimi de dahil olmak üzere eğitimin pek çok alanında uzaktan eğitim uygulaması zorunlu hale gelmiştir. Ancak online eğitimde öğrenci ve eğitmen ihtiyaçları yüz yüze eğitime göre farklılık gösterebilmektedir. Bu nedenle bu çalışma, uzaktan eğitimde okuma becerisine yönelik dil öğrenen ve öğretenlerin ihtiyaçlarını belirleyerek okuduğunu anlama ve program geliştirmeyi kolaylaştırıcı çıkarımlar ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu amaçla 13 öğrenci ve 4 öğretim elemanı ile görüşme yapılarak yürütülen bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi benimsenmiştir. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşmeler ve online ders kayıtları aracılığıyla toplanmış ve veri tutarlılığı NVIVO-12 içerik analizi ile kontrol edilmiştir. Bulgular, öğrencilerin ilgi alanlarına giren metinleri daha iyi anlayabildiklerini, kelime bilgisinin detayları anlama ve ana fikir bulmayı doğrudan etkilediğini, uzaktan eğitimde öğrenme ortamı veya motivasyon eksikliği gibi sorunların yaşanabileceğini ve bilinmeyen kelime ve ana fikri bulma stratejilerinin sınırlı olduğunu veya stratejik olmadığını ortaya koymuştur. Bu bağlamda öğrencilerin uzaktan eğitimde okuma becerisi derslerinde kullandıkları stratejilerin geliştirilmesi gerektiği belirtilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum Development in Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 4, 2024 |
Publication Date | May 15, 2024 |
Submission Date | June 11, 2023 |
Acceptance Date | April 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 61 |