Research Article
BibTex RIS Cite

Nesne ve Sanat Eseri Ayrımı: Sanat Eserinin Konumu Üzerine Bir Araştırma

Year 2023, Issue: 32, 39 - 58, 14.12.2023
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1404934

Abstract

Bu araştırmanın amacı, sanat eserinin var olan diğer nesnelerle nasıl bir ilişkisi olduğunu ve onlardan
nasıl ayrıldığını incelemeye almaktır. Bunun için Heidegger’in “sanat eseri” üzerine yaptığı analiz temel
alınmıştır. Heidegger sanat eserini, esere yüklenen ve ona ulaşmanın önünü kapatan bilgileri hesaba katan
bir yaklaşımla değerlendirir. Böylece eser, sanat eserini malzemeden ibaret gören anlayıştan ya da salt
nesneye indirgeyen tutumdan sıyrılarak okunabilir. Bunun için araştırma kapsamında nesne ve sanat eseri
ayrımı üzerinde durarak var olan nesneler içinde sanat eserinin nasıl konumlandığı incelenmiştir. Sanat
eserinin diğer nesnelerden nasıl ayrıldığını anlayabilmek için sanatsal yaratım sürecine bakılması gerekliliği
ortaya çıkmıştır. Bu süreci örneklemede, eser ve malzeme ilişkisi üzerinde durulmuş ve sahip olduğu tarihsel
bilgiyle birlikte malzemeye dair bir hafıza kaynağı taşıdığı için seramik eser örnekleri seçilmiştir. Araştırma
sonucunda, sanatsal yaratımın, bir aracın üretilmesinden farklı olarak, özel bir bilme türünü içeren yapısının
sanat eserini bir nesne ya da üretildiği malzeme olmanın ötesine taşıdığı görülmüştür.

References

  • Barthes, R. (2014). Göstergebilimsel Serüven. (çev. M. Rıfat, S. Rıfat). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Clark, G. (2016). Havalanan Hacimler. H. Dostoğlu ve A. D. Cramer (Ed), Alev EbüzziyaSiesbye . İstanbul. Galeri Nev, s. 8-15.
  • Direk, Z. (2014). Heidegger’in Sanat Anlayışı, Cogito, Heidegger: Varlığın Çobanı 64, 106-123.
  • Erinç, S. (2009) Resmin Eleştirisi Üzerine. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Heidegger, M. (1997). Sanatın Doğuşu ve Düşüncenin Yolu. H. Ü. Nalbantoğlu (Yay. Haz.). Patikalar Martin Heidegger ve Modern Çağ. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları, s. 11-31.
  • Heidegger, M. (1998). Tekniğe İlişkin Soruşturma (çev. D. Özlem). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Heidegger, M. (2014). Sanat Eserinin Kökeni (çev. F. Tepebaşılı). Ankara: De Ki Basım.
  • Heidegger, M. (2015). Sanat Yapıtının Kökeni. M. Yılmaz. (Editör). Sanatın Felsefesi Felsefenin Sanatı. 3. Baskı. Ankara. Ütopya Yayınevi, s. 112-181.
  • Timuçin, A. (2004). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Tunalı, İ. (2002). Sanat Ontolojisi. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • May, R. (2013). Yaratma Cesareti (çev. A. Oysal).İstanbul: Metis Yayınları.
  • Savaş, U. T. (2009). “Seramik Sanatında Boşluk”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(3), 105- 116
Year 2023, Issue: 32, 39 - 58, 14.12.2023
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1404934

Abstract

References

  • Barthes, R. (2014). Göstergebilimsel Serüven. (çev. M. Rıfat, S. Rıfat). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Clark, G. (2016). Havalanan Hacimler. H. Dostoğlu ve A. D. Cramer (Ed), Alev EbüzziyaSiesbye . İstanbul. Galeri Nev, s. 8-15.
  • Direk, Z. (2014). Heidegger’in Sanat Anlayışı, Cogito, Heidegger: Varlığın Çobanı 64, 106-123.
  • Erinç, S. (2009) Resmin Eleştirisi Üzerine. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Heidegger, M. (1997). Sanatın Doğuşu ve Düşüncenin Yolu. H. Ü. Nalbantoğlu (Yay. Haz.). Patikalar Martin Heidegger ve Modern Çağ. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları, s. 11-31.
  • Heidegger, M. (1998). Tekniğe İlişkin Soruşturma (çev. D. Özlem). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Heidegger, M. (2014). Sanat Eserinin Kökeni (çev. F. Tepebaşılı). Ankara: De Ki Basım.
  • Heidegger, M. (2015). Sanat Yapıtının Kökeni. M. Yılmaz. (Editör). Sanatın Felsefesi Felsefenin Sanatı. 3. Baskı. Ankara. Ütopya Yayınevi, s. 112-181.
  • Timuçin, A. (2004). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Tunalı, İ. (2002). Sanat Ontolojisi. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • May, R. (2013). Yaratma Cesareti (çev. A. Oysal).İstanbul: Metis Yayınları.
  • Savaş, U. T. (2009). “Seramik Sanatında Boşluk”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(3), 105- 116
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts
Journal Section Makaleler
Authors

Aytuna Cora

Ufuk Tolga Savaş

Publication Date December 14, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 32

Cite

APA Cora, A., & Savaş, U. T. (2023). Nesne ve Sanat Eseri Ayrımı: Sanat Eserinin Konumu Üzerine Bir Araştırma. Sanat Ve Tasarım Dergisi(32), 39-58. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1404934
AMA Cora A, Savaş UT. Nesne ve Sanat Eseri Ayrımı: Sanat Eserinin Konumu Üzerine Bir Araştırma. Sanat ve Tasarım Dergisi. December 2023;(32):39-58. doi:10.18603/sanatvetasarim.1404934
Chicago Cora, Aytuna, and Ufuk Tolga Savaş. “Nesne Ve Sanat Eseri Ayrımı: Sanat Eserinin Konumu Üzerine Bir Araştırma”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 32 (December 2023): 39-58. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1404934.
EndNote Cora A, Savaş UT (December 1, 2023) Nesne ve Sanat Eseri Ayrımı: Sanat Eserinin Konumu Üzerine Bir Araştırma. Sanat ve Tasarım Dergisi 32 39–58.
IEEE A. Cora and U. T. Savaş, “Nesne ve Sanat Eseri Ayrımı: Sanat Eserinin Konumu Üzerine Bir Araştırma”, Sanat ve Tasarım Dergisi, no. 32, pp. 39–58, December 2023, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1404934.
ISNAD Cora, Aytuna - Savaş, Ufuk Tolga. “Nesne Ve Sanat Eseri Ayrımı: Sanat Eserinin Konumu Üzerine Bir Araştırma”. Sanat ve Tasarım Dergisi 32 (December 2023), 39-58. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1404934.
JAMA Cora A, Savaş UT. Nesne ve Sanat Eseri Ayrımı: Sanat Eserinin Konumu Üzerine Bir Araştırma. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2023;:39–58.
MLA Cora, Aytuna and Ufuk Tolga Savaş. “Nesne Ve Sanat Eseri Ayrımı: Sanat Eserinin Konumu Üzerine Bir Araştırma”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 32, 2023, pp. 39-58, doi:10.18603/sanatvetasarim.1404934.
Vancouver Cora A, Savaş UT. Nesne ve Sanat Eseri Ayrımı: Sanat Eserinin Konumu Üzerine Bir Araştırma. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2023(32):39-58.