Bu makalede, perde (ya da peçe) imgesi; insanın kutsal olanı anlamasına engel oluşturan, kendi algısının kusurluluğu üzerinden bir metafor olarak ele alınacaktır. Doğu ve batı sanatında perde ve peçe imgeleri örtülü olanın kutsal oluşu ve insanın anlayamayacağı sırlar barındırdığına dair göndermeler içerir. Bu perdenin ortadan kalkabilmesi için, insanın sınırlı algılarından kurtulması gerekecektir. Dolayısıyla perdenin açılması metaforuyla anlatılmak istenen bir çeşit aydınlanmadır. Sais’te olduğu söylenen Peçeli İsis heykelinin üzerinde de “Hiçbir ölümlü peçemi açamadı daha” sözünün yazılı olduğu söylenir. İsis peçesinin açılmasını, ölümsüzlükle ilişkilendirir. Bu bağlamda perdenin kalkması, peçenin açılması insanın kendi sınırlı zihnine ait bilgisinin tamlığına işaret eder ki, bu aynı zamanda kendi dışındaki dünyaya ait bilgisinin de tamlığıdır. İmgeler, bilincin görsel dönüşümleridir. Bu nedenle imgelerin insan zihninde uyandırdığı anlam, insandan insana değişir. Anlayış ve bakış açısı genişledikçe, imgenin ifade ettiği anlam da değişecektir. Bu bağlamda perde imgesi, farklı inanışlara ve coğrafyalara göre değişen kutsalın, değişmeyen örtüsü olmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | May 20, 2024 |
Publication Date | June 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 1 Issue: 33 |