Research Article
BibTex RIS Cite

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (Aksaray İli Örneği)

Year 2017, Special Issue 1, 1 - 9, 15.12.2017

Abstract

Araştırmada beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin cinsiyet, yaş, hizmet yılı ve profesyonel olarak spor yapma/yapmama değişkenlerine göre duygusal zekâ düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmada, nicel desenli betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, basit random yolla seçilmiştir. Araştırma gurubunu Aksaray ilinde bulunan ortaokul ve liselerde beden eğitimi ve spor öğretmeni olarak görev yapan 223 (154 erkek ve 69 kadın) kişi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğretmenlerin duygusal zekâ düzeylerini belirlemek amacıyla, Schutte ve ark. (1998) tarafından geliştirilen ve Austin ve ark. (2004) tarafından 41 madde olarak yeniden düzenlenen Türkçe uyarlaması Tatar, Tok ve Saltukoğlu (2011) tarafından yapılan Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ ölçeği kullanılmıştır. Varyansların homojen dağılıp dağılmadığını belirlemek için Skewness ve Kurtosis değerleri incelendiğinde varyansların homojen dağılmadığı saptanmıştır. Sonuç olarak, araştırmada beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeyleri, cinsiyet, yaş, hizmet yılı ve profesyonel olarak spor yapma/yapmama değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark göstermediği belirlenmiştir.

References

  • Adiloğulları GE. (2013). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Duygusal Zekâ İle Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sütçü İmam Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Ardahan F. (2012). Duygusal Zekâ Ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişkinin Doğa Sporu Yapanlar Örneğinde İncelenmesi, Pamukkale Journal of Sport Sciences, 3(3), 20-33.
  • Austin EJ, Saklofske DH, Huang SHS, McKenney D. (2004). Measurement of Trait Emotional Intelligence: Testing and Cross-Validating a Modified Version of Schutte et al.’s (1998) Measure, Personality and Individual Differences, 36, 555—562.
  • Austin EJ, Evans P, Magnus B, O’Hanlon KA. (2007). Preliminary Study of Empathy Emotional Intelligence and Examination Performance in MBChB Student, Medical Education, 41(7), 684-689.
  • Ayan S, Soylu Y, Bozdal Ö, Alıncak F. (2017). Investigation of Emotional Intelligence Level of University Students, Europan Journal of Physical Education and Sport Science, 3 (5).
  • Bar-On R. (2006). The Bar-On Model of Emotional-Social Intelligence (ESI), Psicothema, 18(suppl.), 13-25. Retrieved from http://www.eiconsortium.org
  • Boyatzis R, Goleman D, Rhee K. (2000). Clustering Competence in Emotional Intelligence: Insights from the Emotional Competence Inventory (ECI), İçinde, Ed: Bar-On R, Parker JD, Handbook of Emotional Intelligence, Jossey-Bass, San Francisco.
  • Carron AV, Hausenblas HA. (1998). Group Dynamics in Sport, 2nd ed. WV: Fitness Information Technology, Morgantown.
  • Carron AV, Spink KS, Prapavessis H. (1997). Team Building and Cohesiveness in the Sport and Exercise Setting: Use of Indirect Interventions, Journal of Applied Sport Psychology, 9, 61–72.
  • Caruso D. (2008). Emotions and the Ability Model of Emotional Intelligence, İçinde, Ed: Emmerling R, Shanwal V, Mandal M., Emotional Intelligence: Theoretical and Cultural Perspectives (1-16), Nova Science Publishers, New York.
  • Caruso D, Salovey P. (2004). The Emotionally Intelligent Manager: How to Develop and Use the Four Key Emotional Skills of Leadership, Jossey-Bass, San Fransico.
  • Costarelli V, Stamou D. (2009). Emotional Intelligence, Body Image and Disordered Eating Attitudes in Combat Sport Athletes, Journal of Exercise Science & Fitness, 7 (2), 104-111.
  • Dunn EW, Brackett MA, Ashton JC, Schneiderman E, Salovey P. (2007). On Emotionally Intelligent Time Travel: Individual Differences in Affective Forecasting Ability, Personality and Social Psychology Bulletin, 33, 85-93.
  • Erdoğdu YM. (2008). Duygusal Zekânın Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (23), 62-76.
  • Gezgez ZT. (2016). Modern Antrenörlük, Doğu, İstanbul.
  • Goleman D. (1995). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More than IQ, Bantam Dell, New York.
  • Goleman D. (1998). Working with Emotional Intelligence, Bantam Book, New York.
  • Goleman D. (2000). İş Başında Duygusal Zekâ, 2. Basım, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Lopes PN, Brackett MA, Nezlek JB, Schutz A, Sellin I, Salovey P. (2004). Emotional Intelligence and Social Interaction, Personality and Social Psychology Bulletin, 30(8), 1018-1034.
  • Mayer J, Salovey P. (2007). What is Emotional Intelligence?, İçinde, Ed: Salovey P, Brackett M, Mayer J, Emotional Intelligence: Key Readings on the Mayer and Salovey Model (29-59), Dude Publishing, Port Chester.
  • Mayer J, Salovey P, Caruso D. (2007). Models of Emotional Intelligence, İçinde, Ed: Salovey P, Brackett M, Mayer J, Emotional intelligence: Key Readings on the Mayer and Salovey model (81-119), Dude Publishing, Port Chester.
  • Mikolajczak M, Luminet O, Leroy C, Roy E. (2007). Psychometric Properties of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire: Factor Structure, Reliability, Construct, and Incremental Validity in a French-Speaking Population, Journal of Personality Assessment, 88 (3), 338-353.
  • Palmer B, Gignac G, Ekermans G, Stough C. (2008). A Comprehensive Framework for Emotional Intelligence, İçinde, Ed: Emmerling R, Shanwal V, Mandal M, Emotional Intelligence: Theoretical and Cultural Perspectives (17-38), Nova Science Publishers, New York.
  • Salar B, Hekim M, Tokgöz M. (2012). 15-18 Yaş Grubu Takım ve Ferdi Spor Yapan Bireylerin Duygusal Durumlarının Karşılaştırılması, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü̈ Dergisi, 4 (6), 123-135.
  • Salovey P, Mayer J. (1990). Emotional Intelligence, Baywood Publishing, New York. Schutte NS, Malouff JM, Hall LE, Haggerty DJ, Cooper JT, Golden CJ, Dornheim L. (1998). Development and Validation of a Measure of Emotional Intelligence, Personality and Individual Differences, 25, 167-177.
  • Sivrikaya AH, Şıktar E. (2017). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenlerinin Duygusal Zekâ Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19 (1), 20-31.
  • Soylu Y, Salman MN, Yılmaz O, Güzelgöz G. (2016). Investigation of Emotional Intelligence of Men and Women Futsal Athletes, International Journal of Science Culture and Sport, 4 (2), 206-217.
  • Tatar A, Tok S, Saltukoğlu G. (2011). Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması Ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi, Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 21 (4), 325-338.
  • Tiggemann M, Williamson S. (2000). The Effect of Exercise on Body Satisfaction and Self-Esteem as a Function of Gender and Age. Sex Roles, 43(1-2), 119-127.

INVESTIGATION OF EMOTIONAL LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS TEACHERS (Sample of Aksaray Province)

Year 2017, Special Issue 1, 1 - 9, 15.12.2017

Abstract

The aim of the study was to examine the levels of emotional intelligence of physical education and sports teachers according to gender, age, years of service, and whether doing sports as professionally or not. Sampling group consisted of 223 physical education and sports teachers (154 males and 69 females) from secondary and high schools in Aksaray. In order to determine teachers' emotional intelligence levels, the Schutte Emotional Intelligence Scale which was designed by Schutte et al. (1998) and revised as a 41 item questionnaire by Austin et al (2004) and adopted into Turkish by Tatar et al. (2011) was used. As a result, there was no significant difference between the emotional intelligence levels of physical education and sports teachers according to gender, age, years of service and perform sports professionally or not.

References

  • Adiloğulları GE. (2013). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Duygusal Zekâ İle Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sütçü İmam Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Ardahan F. (2012). Duygusal Zekâ Ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişkinin Doğa Sporu Yapanlar Örneğinde İncelenmesi, Pamukkale Journal of Sport Sciences, 3(3), 20-33.
  • Austin EJ, Saklofske DH, Huang SHS, McKenney D. (2004). Measurement of Trait Emotional Intelligence: Testing and Cross-Validating a Modified Version of Schutte et al.’s (1998) Measure, Personality and Individual Differences, 36, 555—562.
  • Austin EJ, Evans P, Magnus B, O’Hanlon KA. (2007). Preliminary Study of Empathy Emotional Intelligence and Examination Performance in MBChB Student, Medical Education, 41(7), 684-689.
  • Ayan S, Soylu Y, Bozdal Ö, Alıncak F. (2017). Investigation of Emotional Intelligence Level of University Students, Europan Journal of Physical Education and Sport Science, 3 (5).
  • Bar-On R. (2006). The Bar-On Model of Emotional-Social Intelligence (ESI), Psicothema, 18(suppl.), 13-25. Retrieved from http://www.eiconsortium.org
  • Boyatzis R, Goleman D, Rhee K. (2000). Clustering Competence in Emotional Intelligence: Insights from the Emotional Competence Inventory (ECI), İçinde, Ed: Bar-On R, Parker JD, Handbook of Emotional Intelligence, Jossey-Bass, San Francisco.
  • Carron AV, Hausenblas HA. (1998). Group Dynamics in Sport, 2nd ed. WV: Fitness Information Technology, Morgantown.
  • Carron AV, Spink KS, Prapavessis H. (1997). Team Building and Cohesiveness in the Sport and Exercise Setting: Use of Indirect Interventions, Journal of Applied Sport Psychology, 9, 61–72.
  • Caruso D. (2008). Emotions and the Ability Model of Emotional Intelligence, İçinde, Ed: Emmerling R, Shanwal V, Mandal M., Emotional Intelligence: Theoretical and Cultural Perspectives (1-16), Nova Science Publishers, New York.
  • Caruso D, Salovey P. (2004). The Emotionally Intelligent Manager: How to Develop and Use the Four Key Emotional Skills of Leadership, Jossey-Bass, San Fransico.
  • Costarelli V, Stamou D. (2009). Emotional Intelligence, Body Image and Disordered Eating Attitudes in Combat Sport Athletes, Journal of Exercise Science & Fitness, 7 (2), 104-111.
  • Dunn EW, Brackett MA, Ashton JC, Schneiderman E, Salovey P. (2007). On Emotionally Intelligent Time Travel: Individual Differences in Affective Forecasting Ability, Personality and Social Psychology Bulletin, 33, 85-93.
  • Erdoğdu YM. (2008). Duygusal Zekânın Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (23), 62-76.
  • Gezgez ZT. (2016). Modern Antrenörlük, Doğu, İstanbul.
  • Goleman D. (1995). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More than IQ, Bantam Dell, New York.
  • Goleman D. (1998). Working with Emotional Intelligence, Bantam Book, New York.
  • Goleman D. (2000). İş Başında Duygusal Zekâ, 2. Basım, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Lopes PN, Brackett MA, Nezlek JB, Schutz A, Sellin I, Salovey P. (2004). Emotional Intelligence and Social Interaction, Personality and Social Psychology Bulletin, 30(8), 1018-1034.
  • Mayer J, Salovey P. (2007). What is Emotional Intelligence?, İçinde, Ed: Salovey P, Brackett M, Mayer J, Emotional Intelligence: Key Readings on the Mayer and Salovey Model (29-59), Dude Publishing, Port Chester.
  • Mayer J, Salovey P, Caruso D. (2007). Models of Emotional Intelligence, İçinde, Ed: Salovey P, Brackett M, Mayer J, Emotional intelligence: Key Readings on the Mayer and Salovey model (81-119), Dude Publishing, Port Chester.
  • Mikolajczak M, Luminet O, Leroy C, Roy E. (2007). Psychometric Properties of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire: Factor Structure, Reliability, Construct, and Incremental Validity in a French-Speaking Population, Journal of Personality Assessment, 88 (3), 338-353.
  • Palmer B, Gignac G, Ekermans G, Stough C. (2008). A Comprehensive Framework for Emotional Intelligence, İçinde, Ed: Emmerling R, Shanwal V, Mandal M, Emotional Intelligence: Theoretical and Cultural Perspectives (17-38), Nova Science Publishers, New York.
  • Salar B, Hekim M, Tokgöz M. (2012). 15-18 Yaş Grubu Takım ve Ferdi Spor Yapan Bireylerin Duygusal Durumlarının Karşılaştırılması, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü̈ Dergisi, 4 (6), 123-135.
  • Salovey P, Mayer J. (1990). Emotional Intelligence, Baywood Publishing, New York. Schutte NS, Malouff JM, Hall LE, Haggerty DJ, Cooper JT, Golden CJ, Dornheim L. (1998). Development and Validation of a Measure of Emotional Intelligence, Personality and Individual Differences, 25, 167-177.
  • Sivrikaya AH, Şıktar E. (2017). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenlerinin Duygusal Zekâ Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19 (1), 20-31.
  • Soylu Y, Salman MN, Yılmaz O, Güzelgöz G. (2016). Investigation of Emotional Intelligence of Men and Women Futsal Athletes, International Journal of Science Culture and Sport, 4 (2), 206-217.
  • Tatar A, Tok S, Saltukoğlu G. (2011). Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması Ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi, Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 21 (4), 325-338.
  • Tiggemann M, Williamson S. (2000). The Effect of Exercise on Body Satisfaction and Self-Esteem as a Function of Gender and Age. Sex Roles, 43(1-2), 119-127.
There are 29 citations in total.

Details

Journal Section Psychosocial Areas in Sports
Authors

Yusuf Soylu This is me

Emre Serin

Publication Date December 15, 2017
Published in Issue Year 2017 Special Issue 1

Cite

APA Soylu, Y., & Serin, E. (2017). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (Aksaray İli Örneği). Sportif Bakış: Spor Ve Eğitim Bilimleri Dergisi1-9.
AMA Soylu Y, Serin E. BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (Aksaray İli Örneği). Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi. Published online December 1, 2017:1-9.
Chicago Soylu, Yusuf, and Emre Serin. “BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (Aksaray İli Örneği)”. Sportif Bakış: Spor Ve Eğitim Bilimleri Dergisi, December (December 2017), 1-9.
EndNote Soylu Y, Serin E (December 1, 2017) BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (Aksaray İli Örneği). Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi 1–9.
IEEE Y. Soylu and E. Serin, “BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (Aksaray İli Örneği)”, Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, pp. 1–9, December 2017.
ISNAD Soylu, Yusuf - Serin, Emre. “BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (Aksaray İli Örneği)”. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi. December 2017. 1-9.
JAMA Soylu Y, Serin E. BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (Aksaray İli Örneği). Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi. 2017;:1–9.
MLA Soylu, Yusuf and Emre Serin. “BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (Aksaray İli Örneği)”. Sportif Bakış: Spor Ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017, pp. 1-9.
Vancouver Soylu Y, Serin E. BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (Aksaray İli Örneği). Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi. 2017:1-9.