Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DE KIRSAL ALANDA SOSYAL MEDYA EĞİLİMLERİ: BALIKESİR’İN KEPSUT İLÇESİ ÖRNEĞİ

Year 2019, Volume: 2 Issue: 1, 9 - 35, 01.01.2019

Abstract



Konuşmanın bile bilinmediği toplumlardan,
her anı iletişim ağlarıyla donatılmış toplumlara geçiş süreci yaşanmaktadır. Bu
değişimin en yukarı boyutunu sosyal medya oluşturmaktadır.



Bu çalışmada Balıkesir İlinin Kepsut İlçesinde
ikamet eden bireylerin sosyal medya kullanım alışkanlıkları yaş ve mahalle
değişkenlerine göre incelenmiştir. İnceleme için toplam 380 kişi üzerinde anket
çalışması yapılmıştır. Anket sonuçlarında Kepsut ilçe merkezinde ve ilçeye
yakın olan mahallelerde kullanımın oldukça yoğun, merkeze uzak mahallelerde az
olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca sosyal medya kullanımı ile bireylerin yaşları
arasında da anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Belirlenen yaş
aralıklarındaki en genç yaş aralığında en fazla olan sosyal medya kullanımı yaş
yükseldikçe azalmaktadır.



Çalışmada genel anlamda sosyal medyanın
gelişimi, toplum ve birey üzerindeki etkileri anlatılmaktadır. Ayrıca We Are
Social ve Hootsuite’un her yıl yayınladığı “Digital in 2018 Global Overview”
raporu ele alınmaktadır. Böylece Dünya ve Türkiye üzerinde sosyal medya
kullanım pratikleri hakkında bilgi verilmektedir. Çalışmanın uygulama bölümünde
ise yapılan anket çalışmasının analizlerine yer verilmektedir.

References

  • Akıncı Vural, Beril. (2014). Dijital Panorama, Akıncı Vural, Beril. (Der.), Ankara: Ütopya Yayınevi
  • Akyol, Onur. (2015). Güncel Tartışmalar Ekseninde Yeni Medya Araştırmaları 1, (editör: Mehmet Gökhan Genel), Bölüm Başlığı: Yeni İletişim Teknolojilerinin Ortak Özellikleri, Bursa: Ekin Basın Yayın, 21.
  • Atabek, Ümit. (2001). İletişim ve Teknoloji, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Babacan, Mehmet. Emin. (2015). Sosyal Medya ve Gençlik, İstanbul: Açılım Kitap.
  • Binark, Mutlu. (Aralık 2009). “Yeni Medyada Yeni Olan nedir?”, Evrensel Kültür Dergisi
  • Bursalı, Orhan. (2009). Bilgi Toplumu Sınıfı Dünya ve İktidar Sorunu, Ankara: TÜBA Yayıncılık.
  • Castells, Manuel. (2007). “Enformasyon Çağı: Ekonomi”, Kültür ve Toplum, Çeviri: Ebru Kılıç, Cilt:3, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Devlet Planlama Teşkilatı, (2008). Bilgi Toplumu İstatistikleri.
  • Erarslan, Levent. ve Çakıcı Eser, Derya. (2015). Sosyal Medya Toplum Araştırma Medya Sosyolojisine Giriş. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Erkan, Hüsnü. (1992). Bilgi Toplumu ve Ekonomik Gelişme, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Gülnar, Birol. Balcı, Şükrü. (2011). Yeni Medya ve Kültürleşen Toplum, Literatürk Yayın, Konya, 62-81
  • Irak, Dağhan. Ve Yazıcıoğlu, Onur. (2012). Türkiye ve Sosyal Medya, İstanbul: Us Yayınları
  • Karadaş, Nergis. (2015). “Zaman Kavramına Kuramsal Yaklaşımlar ve İnternet'te Şimdiki Zaman Olgusu”, Folklor/edebiyat, Cilt:21, Sayı: 83
  • Mavnacıoğlu, Korhan. (2015). Kurumsal İletişimde Sosyal Medya Yönetimi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Numanoğlu, Gülcan. (1999). “Bilgi Toplumu-Eğitim-Yeni Kimlikler-I Bilgi Toplumu ve Eğitime Yansımalar”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt:32, Sayı:1, 331-339
  • Solmaz, Başak. Tekin, Gökhan. Herzem, Züleyha. Demir, Muhammed. (2013). “İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Araştırma” Selçuk İletişim. (7) 4. 23-32
  • https://yenimedya.wordpress.com/2010/01/03/yeni-medya-dolayimliiletisim-ortaminda-olanaklarin-ve-olamayanlarin-farkinda-olmali/
  • http://www.bilgitoplumu.gov.tr/Documents/1/BT_Strateji/Haberler/090500_BilgiToplumuIstatistikleri.pdf
  • Toprak Ali. Binark, Mutlu. Yıldırım, Ayşenur. Aygül, Eser. Börekçi, Senem. Çomu, Tuğrul. ( 2009) Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: “Görülüyorum Öyleyse Varım” İstanbul, Kalkedon Yayınevi.
  • Türkiye İstatistik Kurumu, (2018). Türkiyenin İnternet Kullanım Alışkanlıkları Raporu.
  • Uçan, Gülten. Baydur, Hakan. (2018). Kırsal Alanda Yaşayanların Medya ve Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları: Karayağcı Köyü Örneği (Manisa) Current Debates In Media Studies. Evin Doğan, Emrah Doğan (Der.), (s.51-64)
  • Yaşa Özeltürkay, Eda. Bozyiğit, Sergen. Gülmez, Murat. (2017) “Instagram'dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma” Öneri Dergisi. 12 (48). 175-198
  • Wearesocial, & Hootsuite. (2017). Digital In 2017 Global Overview.
  • Tublr Nedir, Nasıl Kullanılır ve Ne İşe Yarar?. (2018) https://bilgihanem.com/tumblr-nedir-nasil-kullanilir/
  • Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması (2018) http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028
Year 2019, Volume: 2 Issue: 1, 9 - 35, 01.01.2019

Abstract

References

  • Akıncı Vural, Beril. (2014). Dijital Panorama, Akıncı Vural, Beril. (Der.), Ankara: Ütopya Yayınevi
  • Akyol, Onur. (2015). Güncel Tartışmalar Ekseninde Yeni Medya Araştırmaları 1, (editör: Mehmet Gökhan Genel), Bölüm Başlığı: Yeni İletişim Teknolojilerinin Ortak Özellikleri, Bursa: Ekin Basın Yayın, 21.
  • Atabek, Ümit. (2001). İletişim ve Teknoloji, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Babacan, Mehmet. Emin. (2015). Sosyal Medya ve Gençlik, İstanbul: Açılım Kitap.
  • Binark, Mutlu. (Aralık 2009). “Yeni Medyada Yeni Olan nedir?”, Evrensel Kültür Dergisi
  • Bursalı, Orhan. (2009). Bilgi Toplumu Sınıfı Dünya ve İktidar Sorunu, Ankara: TÜBA Yayıncılık.
  • Castells, Manuel. (2007). “Enformasyon Çağı: Ekonomi”, Kültür ve Toplum, Çeviri: Ebru Kılıç, Cilt:3, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Devlet Planlama Teşkilatı, (2008). Bilgi Toplumu İstatistikleri.
  • Erarslan, Levent. ve Çakıcı Eser, Derya. (2015). Sosyal Medya Toplum Araştırma Medya Sosyolojisine Giriş. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Erkan, Hüsnü. (1992). Bilgi Toplumu ve Ekonomik Gelişme, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Gülnar, Birol. Balcı, Şükrü. (2011). Yeni Medya ve Kültürleşen Toplum, Literatürk Yayın, Konya, 62-81
  • Irak, Dağhan. Ve Yazıcıoğlu, Onur. (2012). Türkiye ve Sosyal Medya, İstanbul: Us Yayınları
  • Karadaş, Nergis. (2015). “Zaman Kavramına Kuramsal Yaklaşımlar ve İnternet'te Şimdiki Zaman Olgusu”, Folklor/edebiyat, Cilt:21, Sayı: 83
  • Mavnacıoğlu, Korhan. (2015). Kurumsal İletişimde Sosyal Medya Yönetimi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Numanoğlu, Gülcan. (1999). “Bilgi Toplumu-Eğitim-Yeni Kimlikler-I Bilgi Toplumu ve Eğitime Yansımalar”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt:32, Sayı:1, 331-339
  • Solmaz, Başak. Tekin, Gökhan. Herzem, Züleyha. Demir, Muhammed. (2013). “İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Araştırma” Selçuk İletişim. (7) 4. 23-32
  • https://yenimedya.wordpress.com/2010/01/03/yeni-medya-dolayimliiletisim-ortaminda-olanaklarin-ve-olamayanlarin-farkinda-olmali/
  • http://www.bilgitoplumu.gov.tr/Documents/1/BT_Strateji/Haberler/090500_BilgiToplumuIstatistikleri.pdf
  • Toprak Ali. Binark, Mutlu. Yıldırım, Ayşenur. Aygül, Eser. Börekçi, Senem. Çomu, Tuğrul. ( 2009) Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: “Görülüyorum Öyleyse Varım” İstanbul, Kalkedon Yayınevi.
  • Türkiye İstatistik Kurumu, (2018). Türkiyenin İnternet Kullanım Alışkanlıkları Raporu.
  • Uçan, Gülten. Baydur, Hakan. (2018). Kırsal Alanda Yaşayanların Medya ve Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları: Karayağcı Köyü Örneği (Manisa) Current Debates In Media Studies. Evin Doğan, Emrah Doğan (Der.), (s.51-64)
  • Yaşa Özeltürkay, Eda. Bozyiğit, Sergen. Gülmez, Murat. (2017) “Instagram'dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma” Öneri Dergisi. 12 (48). 175-198
  • Wearesocial, & Hootsuite. (2017). Digital In 2017 Global Overview.
  • Tublr Nedir, Nasıl Kullanılır ve Ne İşe Yarar?. (2018) https://bilgihanem.com/tumblr-nedir-nasil-kullanilir/
  • Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması (2018) http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Sevda Bozkurt

Publication Date January 1, 2019
Submission Date December 25, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Bozkurt, S. (2019). TÜRKİYE’DE KIRSAL ALANDA SOSYAL MEDYA EĞİLİMLERİ: BALIKESİR’İN KEPSUT İLÇESİ ÖRNEĞİ. SDÜ İFADE, 2(1), 9-35.