Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Market Orientation and Innovation on Financial Performance in Hospitality Businesses

Year 2023, Volume: 26 Issue: 2, 370 - 389, 30.11.2023
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1328535

Abstract

Changes in customers' demands and needs may threaten existing products or services or create opportunities for new products and services to emerge. From this point of view, businesses should develop their resources and skills to increase their potential as well as introducing innovations that meet changing customer demands and needs. On the other hand, achieving competitive advantage in the market brings some difficulties. However, with market orientation and innovation, these challenges can be turned into advantages. In this context, the aim of this research is to investigate the effect of market orientation and innovation on financial performance in accommodation businesses. The universe of the research is located in the province of Konya, TC. Although 16 accommodation establishments with 4 and 5 stars certificates were created by the Ministry of Culture and Tourism, sampling was carried out using the sampling method according to the purpose. In the sampling method according to the purpose, the most suitable participants are tried to be selected. Therefore, a face-to-face survey study was carried out for the general manager, accounting and marketing departments and other employees within the scope of 10 4 and 5 star accommodation establishments certified by the TR Ministry of Culture and Tourism in Konya. A total of 70 questionnaires were obtained. As a result of the analysis, it is seen that market orientation and innovation have significant and positive effects on financial performance. In the light of the data revealed by the survey method, 7 main hypotheses and 15 sub-hypotheses belonging to demographic variables were tested; While 7 main hypotheses and 4 sub-hypotheses were supported, 11 sub-hypotheses were not.

References

  • Agarwal, S., Krishna Erramilli, M., & Dev, C. S. (2003). Market Orientation And Performance İn Service Firms: Role Of İnnovation. Journal Of Services Marketing, 17(1), 68-82.
  • Alpkan, L., Ergün, E., Bulut, Ç., Yılmaz, C. (2005). Şirket Girişimciliğinin Şirket Performansına Etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(2), 175-189.
  • Alpkan, L., Şanal, M., Ayden, Y. (2012). Market Orientation, Ambidexterity And Performance Outcomes. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 41, 461-468.
  • Altındağ, E., Zehir, C. (2012). Backtothepast: Re-Measuring The Levels Of Strategi Corientations And Their Effects On Firm Performance İn Turkish Family Firms: An Updated Empirical Study. Procedia-Social And Behavioral Sciences, 41, 288-295.
  • Apaydin, F. (2008). Kurumsallaşmanın Küçük Ve Orta Ölçekli İşletmelerin Performansına Etkileri. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 4(7), 119-143.
  • Au, A. K. M., Tse, A. C. B. (1995). “The Effect of Market Orientation on Company Performance İn The Service Sector: A Comparitive Study of the Hotel Industry İn Hong Kong And New Zealand”. Journal of International Consumer Marketing, 8(2), 77-87.
  • Aydeniz, N., Yüksel, B. (2007). Hizmet İşletmelerinde Pazar Yönlü Değer Yaratma: Finansal Performansa Etki Boyutu. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 6(20), 95-111.
  • Damanpour, F. (1996). Organizational Complexity And İnnovation: Developing And Testing Multiple Contingency Models. Management Science, 42(5), 693-716.
  • Demirkaya, H., Zengin, R. (2014). Hizmet İnovasyonu ve Bir Uygulama Örneği. Elektronik Mesleki Gelişim Ve Araştırmalar Dergisi, 2(1), 106-116.
  • Durna, U. (2002). Yenilik ve Yakın Kavramların Tanımlanması. *U. Durna içinde.
  • Elçi, Ş. (2007). İnovasyon: Kalkınma ve Rekabetin Anahtarı. Technopolis Group, Ankara, 2-87.
  • Erdem, B., Gül, K., Gül, M. (2013). Pazar Yönlülük, İnovasyon Yönlülük Ve Firma Performansı İlişkisi: Ankara'da Faaliyet Gösteren Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 74-104.
  • Erdil, O., Kitapçı, H. (2007). TKY Araçlarının Kullanımı ve Firma Yenilikçiliğinin Yeni Ürün Geliştirme Hızı ve İşletme Performansına Etkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(1), 233–245.
  • Eren, D. (2003). Otel İşletmeciliğinde Pazarlama Anlayışı ve Pazar Yönlülük: Türkiye’de Faaliyet Gösteren Dört Ve Beş Yıldızlı Otellerde Yapılan Bir Araştırma Ve Sonuçları (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin: Mersin Üniversitesi.
  • Eren, E., Alpkan, L., Erol, Y. (2005). Temel Fonksiyonel Yeteneklerin Firmanın Yenilik ve Finansal Performansına Etkileri. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 201-224.
  • Hamşıoğlu, A. B. (2011). Pazar Yönlülük, Kalite Yönlülük ve İşletme Performans İlişkisi: İlaç Sektöründe Yapılan Bir Çalışma.
  • Han, J. K., Kim, N., Srivastava, R. K. (1998). Market Orientation And Organizational Performance: İs İnnovation A Missinglink?. Journal Of Marketing, 62(4), 30-45.
  • Hult, G. T. M., Hurley, R. F., Knight, G. A. (2004). Innovativeness: It Santecedents And İmpact On Business Performance. Industrial Marketing Management, 33(5), 429-438.
  • Jaworski, B.J., Kohli, A.K. (1993). Market Orientation: Antecedents and Consequences. Journal of Marketing, Vol. 57, 53-70.
  • Ünnü, N. A. A. (2009). Politik Pazarlamada Pazar Yönlülük Ve Otantik Liderliğin Önemi. Ege Academic Review, 9(4), 1243-1273.
  • Kara, A., Spillan, J. E., DeShields, O. W. (2005). The Effect Of A Market Orientation On Business Performance: A Study Of Small‐Sized Service Retailers Using MARKOR Scale. Journal Of Small Business Management, 43(2), 105-118.
  • Karahan, K., Özçiftçi, V. (2008). Pazar Yönlülük: Aksaray İli Perakende Hizmet İşletmelerinde Bir Uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 479-492.
  • Kırca, A. H., Jayachandran, S., Bearden, W. O. (2005). Market Orientation: A Meta-Analytic Review And Assessment Of İt Santecedents And İmpact On Performance. Journal Of Marketing, 69(2), 24-41.
  • Kohli, A. K., Jaworski, B. J. (1990). Market Orientation: The Construct, Research Propositions, And Managerial İmplications. Journal Of Marketing, 54(2), 1-18.
  • Kumar, V., Jones, E., Venkatesan, R., Leone, R. P. (2011). Is Market Orientation A Source Of Sustainable Competitive Advantage Or Simply The Cost Of Competing?. Journal Of Marketing, 75(1), 16-30.
  • Lawson, B., Samson, D. (2001). Developing İnnovation Capability İn Organisations: Adynamic Capabilities Approach. International Journal Of İnnovation Management, 5(3), 377-400.
  • Narver, J.C., Slater,S.F. (1990). The Effect Of A Market Orientation On Business Profitability. In Journal of Marketing, 54, 20-33.
  • Narver, J. C., Slater, S. F., Tietje, B. (1998). Creating A Market Orientation. Journal of market-Focused Management, 2(3), 241-255.
  • Öncü, M. A., Kutukiz, D., Koçoğlu, C. M. (2010). Hizmet Kalitesinin Ölçülmesi Ve Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (45), 237-252.
  • Özşahin, M., Ciğerim, E., Gök, M. Ş. (2005). Rekabet Edebilirlik ve Firma Performansı İlişkisi Üzerine Bir Saha Araştırması. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 143–155.
  • Sin, L. Y. M., Tse, A. C. B., Heung, V. C. S., Yim, F. H. K. (2005). “An Analysis Of There Lationship Between Market Orientation And Business Performance İn The Hotel İndustry”, International Journal of Hospitality Management, 24(4), 555–577.
  • Şahin, A., Aytekin, M. (2019). Pazar Odaklılığın İşletme Performansına Etkisi: Türkiye’de Faaliyet Gösteren Katılım Bankaları Üzerinde Bir Araştırma. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi, (22), 17-38.
  • Şimşek, H. (2019). Pazar Yönlülük Ve İnovasyonun Performans Üzerindeki Etkisi: Antalya’da Bir Araştırma. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 3(6), 107-128.
  • Victorino, L., Verma, R., Plaschka, G., Dev, C. (2005). Service İnnovation And Customer Choices İn The Hospitality İndustry. Managing Service Quality: An International Journal, 15(6), 555-576.
  • Wang, C. H., Chen, K. Y., & Chen, S. C. (2012). Total Quality Management, Market Orientation And Hotel performance: The Moderating Effects Of External Environmental Factors. International Journal Of Hospitality Management, 31(1), 119-129.
  • Zehir, C., Altindag, E., Acar, A. Z. (2011). The Effects Of Relationship Orientation Through İnnovation Orientation On Firm Performance: An Empirical Study On Turkish Family-Owned Firms. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 24, 896-908.

Konaklama İşletmelerinde Pazar Yönlülük ve İnovasyonun Finansal Performans Üzerindeki Etkisi

Year 2023, Volume: 26 Issue: 2, 370 - 389, 30.11.2023
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1328535

Abstract

Müşterilerin istek ve ihtiyaçlarındaki değişimler, hali hazırda bulunan ürün veya hizmetleri tehdit altına alabilir ya da yeni ürün ve hizmetlerin oluşması için fırsat oluşturabilir. Bu açıdan bakıldığında işletmeler, değişen müşteri talep ve ihtiyaçlarını karşılayan yenilikleri pazara sunmanın yanı sıra potansiyellerini artırmak için kaynaklarını ve becerilerini de geliştirmelidir. Diğer taraftan piyasada rekabet üstünlüğünün sağlanması birtakım zorlukları beraberinde getirmektedir. Ancak, pazar yönlülük ve inovasyon ile birlikte, söz konusu zorluklar avantaja çevrilebilir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı konaklama işletmelerinde pazar yönlülüğün ve inovasyonun finansal performans üzerindeki etkisini araştırmaktır. Araştırmanın evrenini Konya ilinde bulunan T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Belgeli 4 ve 5 yıldızlı 16 konaklama işletmesi oluşturmakla beraber amaca göre örnekleme yöntemi kullanılarak örnekleme gidilmiştir. Amaca göre örnekleme yönteminde amaca en uygun katılımcılar seçilmeye çalışılır. Dolayısıyla, Konya ilinde bulunan T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Belgeli 4 ve 5 yıldızlı 10 konaklama işletmesi kapsamında genel müdür, muhasebe ve pazarlama departmanları ve diğer çalışanlar olmak üzere yüz yüze anket çalışılması yürütülmüştür. Toplamda 70 anket elde edilmiştir. Analizler sonucunda pazar yönlülük ve inovasyonun finansal performans üzerinde anlamlı ve pozitif etkilerin olduğu görülmektedir. Anket yönteminin ortaya koyduğu veriler ışığında 7 ana hipotez ve demografik değişkenlere ait 15 alt hipotez test edilmiş; 7 ana hipotez ve 4 alt hipotez desteklenirken 11 alt hipotez desteklenmemiştir.

References

  • Agarwal, S., Krishna Erramilli, M., & Dev, C. S. (2003). Market Orientation And Performance İn Service Firms: Role Of İnnovation. Journal Of Services Marketing, 17(1), 68-82.
  • Alpkan, L., Ergün, E., Bulut, Ç., Yılmaz, C. (2005). Şirket Girişimciliğinin Şirket Performansına Etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(2), 175-189.
  • Alpkan, L., Şanal, M., Ayden, Y. (2012). Market Orientation, Ambidexterity And Performance Outcomes. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 41, 461-468.
  • Altındağ, E., Zehir, C. (2012). Backtothepast: Re-Measuring The Levels Of Strategi Corientations And Their Effects On Firm Performance İn Turkish Family Firms: An Updated Empirical Study. Procedia-Social And Behavioral Sciences, 41, 288-295.
  • Apaydin, F. (2008). Kurumsallaşmanın Küçük Ve Orta Ölçekli İşletmelerin Performansına Etkileri. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 4(7), 119-143.
  • Au, A. K. M., Tse, A. C. B. (1995). “The Effect of Market Orientation on Company Performance İn The Service Sector: A Comparitive Study of the Hotel Industry İn Hong Kong And New Zealand”. Journal of International Consumer Marketing, 8(2), 77-87.
  • Aydeniz, N., Yüksel, B. (2007). Hizmet İşletmelerinde Pazar Yönlü Değer Yaratma: Finansal Performansa Etki Boyutu. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 6(20), 95-111.
  • Damanpour, F. (1996). Organizational Complexity And İnnovation: Developing And Testing Multiple Contingency Models. Management Science, 42(5), 693-716.
  • Demirkaya, H., Zengin, R. (2014). Hizmet İnovasyonu ve Bir Uygulama Örneği. Elektronik Mesleki Gelişim Ve Araştırmalar Dergisi, 2(1), 106-116.
  • Durna, U. (2002). Yenilik ve Yakın Kavramların Tanımlanması. *U. Durna içinde.
  • Elçi, Ş. (2007). İnovasyon: Kalkınma ve Rekabetin Anahtarı. Technopolis Group, Ankara, 2-87.
  • Erdem, B., Gül, K., Gül, M. (2013). Pazar Yönlülük, İnovasyon Yönlülük Ve Firma Performansı İlişkisi: Ankara'da Faaliyet Gösteren Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 74-104.
  • Erdil, O., Kitapçı, H. (2007). TKY Araçlarının Kullanımı ve Firma Yenilikçiliğinin Yeni Ürün Geliştirme Hızı ve İşletme Performansına Etkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(1), 233–245.
  • Eren, D. (2003). Otel İşletmeciliğinde Pazarlama Anlayışı ve Pazar Yönlülük: Türkiye’de Faaliyet Gösteren Dört Ve Beş Yıldızlı Otellerde Yapılan Bir Araştırma Ve Sonuçları (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin: Mersin Üniversitesi.
  • Eren, E., Alpkan, L., Erol, Y. (2005). Temel Fonksiyonel Yeteneklerin Firmanın Yenilik ve Finansal Performansına Etkileri. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 201-224.
  • Hamşıoğlu, A. B. (2011). Pazar Yönlülük, Kalite Yönlülük ve İşletme Performans İlişkisi: İlaç Sektöründe Yapılan Bir Çalışma.
  • Han, J. K., Kim, N., Srivastava, R. K. (1998). Market Orientation And Organizational Performance: İs İnnovation A Missinglink?. Journal Of Marketing, 62(4), 30-45.
  • Hult, G. T. M., Hurley, R. F., Knight, G. A. (2004). Innovativeness: It Santecedents And İmpact On Business Performance. Industrial Marketing Management, 33(5), 429-438.
  • Jaworski, B.J., Kohli, A.K. (1993). Market Orientation: Antecedents and Consequences. Journal of Marketing, Vol. 57, 53-70.
  • Ünnü, N. A. A. (2009). Politik Pazarlamada Pazar Yönlülük Ve Otantik Liderliğin Önemi. Ege Academic Review, 9(4), 1243-1273.
  • Kara, A., Spillan, J. E., DeShields, O. W. (2005). The Effect Of A Market Orientation On Business Performance: A Study Of Small‐Sized Service Retailers Using MARKOR Scale. Journal Of Small Business Management, 43(2), 105-118.
  • Karahan, K., Özçiftçi, V. (2008). Pazar Yönlülük: Aksaray İli Perakende Hizmet İşletmelerinde Bir Uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 479-492.
  • Kırca, A. H., Jayachandran, S., Bearden, W. O. (2005). Market Orientation: A Meta-Analytic Review And Assessment Of İt Santecedents And İmpact On Performance. Journal Of Marketing, 69(2), 24-41.
  • Kohli, A. K., Jaworski, B. J. (1990). Market Orientation: The Construct, Research Propositions, And Managerial İmplications. Journal Of Marketing, 54(2), 1-18.
  • Kumar, V., Jones, E., Venkatesan, R., Leone, R. P. (2011). Is Market Orientation A Source Of Sustainable Competitive Advantage Or Simply The Cost Of Competing?. Journal Of Marketing, 75(1), 16-30.
  • Lawson, B., Samson, D. (2001). Developing İnnovation Capability İn Organisations: Adynamic Capabilities Approach. International Journal Of İnnovation Management, 5(3), 377-400.
  • Narver, J.C., Slater,S.F. (1990). The Effect Of A Market Orientation On Business Profitability. In Journal of Marketing, 54, 20-33.
  • Narver, J. C., Slater, S. F., Tietje, B. (1998). Creating A Market Orientation. Journal of market-Focused Management, 2(3), 241-255.
  • Öncü, M. A., Kutukiz, D., Koçoğlu, C. M. (2010). Hizmet Kalitesinin Ölçülmesi Ve Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (45), 237-252.
  • Özşahin, M., Ciğerim, E., Gök, M. Ş. (2005). Rekabet Edebilirlik ve Firma Performansı İlişkisi Üzerine Bir Saha Araştırması. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 143–155.
  • Sin, L. Y. M., Tse, A. C. B., Heung, V. C. S., Yim, F. H. K. (2005). “An Analysis Of There Lationship Between Market Orientation And Business Performance İn The Hotel İndustry”, International Journal of Hospitality Management, 24(4), 555–577.
  • Şahin, A., Aytekin, M. (2019). Pazar Odaklılığın İşletme Performansına Etkisi: Türkiye’de Faaliyet Gösteren Katılım Bankaları Üzerinde Bir Araştırma. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi, (22), 17-38.
  • Şimşek, H. (2019). Pazar Yönlülük Ve İnovasyonun Performans Üzerindeki Etkisi: Antalya’da Bir Araştırma. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 3(6), 107-128.
  • Victorino, L., Verma, R., Plaschka, G., Dev, C. (2005). Service İnnovation And Customer Choices İn The Hospitality İndustry. Managing Service Quality: An International Journal, 15(6), 555-576.
  • Wang, C. H., Chen, K. Y., & Chen, S. C. (2012). Total Quality Management, Market Orientation And Hotel performance: The Moderating Effects Of External Environmental Factors. International Journal Of Hospitality Management, 31(1), 119-129.
  • Zehir, C., Altindag, E., Acar, A. Z. (2011). The Effects Of Relationship Orientation Through İnnovation Orientation On Firm Performance: An Empirical Study On Turkish Family-Owned Firms. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 24, 896-908.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sales Management
Journal Section Original Research Articles
Authors

Semih Büyükipekçi 0000-0002-5617-4021

Gözde Öztürk 0000-0001-6839-8228

Early Pub Date November 30, 2023
Publication Date November 30, 2023
Submission Date July 17, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 26 Issue: 2

Cite

APA Büyükipekçi, S., & Öztürk, G. (2023). Konaklama İşletmelerinde Pazar Yönlülük ve İnovasyonun Finansal Performans Üzerindeki Etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 26(2), 370-389. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1328535

Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).